Gå til innhold

Pskiske lidelser og uføretrygd

Anbefalte innlegg

GoneForever
Skrevet

Jeg har nå vært plaget med sterk sosialangst og depresjon de siste 15 årene. Er student, men har måttet gi opp dette semesteret da jeg ikke klarer mer. Jeg isolerer meg fra omverdenen, og selvmedisinerer meg selv med mat. Har hatt denne livsstilen i mer enn ti år og mitt matmisbruk har resultert i sykelig overvekt som bare blir verre dag for dag. Har også prøvd og feilet med både studier og jobb siden jeg var i tenårene (er snart 34 år), og må nå bare innse at jeg ikke klarer å fungere normalt i samfunnet. Hver jobb ender opp med sykemelding og jeg har flere ufullførte studier som følge av dette. Har vært på attføring gjennom Nav, men også dette opplegget måtte jeg avbryte på grunn av angsten. Har brukt lykkepiller uten god virkning, og prøvd psykolog for ett par år siden. Skal nå på nytt til psykiater neste uke og skal sannsynligvis begynne Cipralex som min lege har foreslått. Har prøvd i det lengste å unngå sosialhjelp ved å leve på arvede penger. Kan jeg søke midlertidig ufør? Har jeg noen mulighet for å få det, eller er sosialen eneste utvei?

Gjest Angstgrabben
Skrevet

Hei Goneforever!

Jeg har også sosial angst og har vært igjennom attføring. NAV Arbeid ved min saksbehandler er nå enig i at jeg skal kunne få søke om å få midlertidig uføretrygd.

Du har avbrytt attføringen skriver du. Betyr det at du er ute av systemet og må greie deg helt på egen hånd? Om du fortsatt er i systemet til NAV Arbeid må du gå igjennom saksbehandleren din hvis du vil søke ufør.

Hvis du har en saksbehandler er det veldig greit å sende en e-post hvor du skriver om hva du ønsker. Det gjorde jeg.

Skrevet

Hvis dine behandlere kan dokumentere at du har vært syk over et år og du er under aktiv behandling så kan du ha rett på rehabiliteringspenger. Dette må som regel prøves før en kan få uføretrygd. Om du mener det ikke er utsikter til bedring med behandling så kanskje er det rette å søke uføretrygd med en gang, men som regel skal detr mye til å få det uten at "alt" er prøvd både av attføring og rehabilitering. Du kan jo ta opp problemstillingen med behandleren og eventuelt be om et møte med NAV?

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei Goneforever!

Jeg har også sosial angst og har vært igjennom attføring. NAV Arbeid ved min saksbehandler er nå enig i at jeg skal kunne få søke om å få midlertidig uføretrygd.

Du har avbrytt attføringen skriver du. Betyr det at du er ute av systemet og må greie deg helt på egen hånd? Om du fortsatt er i systemet til NAV Arbeid må du gå igjennom saksbehandleren din hvis du vil søke ufør.

Hvis du har en saksbehandler er det veldig greit å sende en e-post hvor du skriver om hva du ønsker. Det gjorde jeg.

Hei GoneForever!

For å klare litt opp i noen misforståelser her, velger jeg å svare på ditt spørsmål.

Hvis realiteten er slik at du er ferdig behandlet, i alle fall i den betydning at det ikke er sannsynlig at din arbeidsevne vil bedre de neste 4-7 årene på grunn av behandling, og du har forsøkt attføring, da bør du forsøke å søke om uføreytelser.

Inngangskravet er at sykdommen er hovedårsaken, og at denne ikke kan forventes bedret ved behandling.

Du verken kan eller skal søke om uføreytelser gjennom saksbehandler hos NAV arbeid, det er ikke mulig. Søknad om uføreytelser fremsettes til ditt lokale NAV trygd. Du bør samråde deg med din lege, og være sikker på at legen forstår det jeg har sagt over mtp. din behandlingsprognose.

Klart er det at din lave alder tilsier at kravene til gjennomgått behandling og attføring er høyere enn for eldre personer, men jeg mener likevel du bør forsøke en søknad.

Lykke til!

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Gjest Angstgrabben
Skrevet

Hei GoneForever!

For å klare litt opp i noen misforståelser her, velger jeg å svare på ditt spørsmål.

Hvis realiteten er slik at du er ferdig behandlet, i alle fall i den betydning at det ikke er sannsynlig at din arbeidsevne vil bedre de neste 4-7 årene på grunn av behandling, og du har forsøkt attføring, da bør du forsøke å søke om uføreytelser.

Inngangskravet er at sykdommen er hovedårsaken, og at denne ikke kan forventes bedret ved behandling.

Du verken kan eller skal søke om uføreytelser gjennom saksbehandler hos NAV arbeid, det er ikke mulig. Søknad om uføreytelser fremsettes til ditt lokale NAV trygd. Du bør samråde deg med din lege, og være sikker på at legen forstår det jeg har sagt over mtp. din behandlingsprognose.

Klart er det at din lave alder tilsier at kravene til gjennomgått behandling og attføring er høyere enn for eldre personer, men jeg mener likevel du bør forsøke en søknad.

Lykke til!

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Min saksbehandler fortalte meg at Trygdekontoret ikke ville ta i mot en søknad om uføretrygd fra meg før Arbeidskontoret sa til Trygdekontoret at en uførestønad er mest hensiktsmessig. Jeg gikk på attføring.

Jeg venter på en innkallelse fra Trygdekontoret vedrørende min søknad om ufør. Min saksbehandler hos Arbeidskontoret vil delta på det møtet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...