Gå til innhold

Forverring av allergi

Gjest puttnam

Anbefalte innlegg

Gjest puttnam

Hei!

Jeg fikk plutselig pollenallergi da jeg var 16-17 år, og allergien forvverrrer seg nå år for år. De siste årene har allergien vært værst i juli-august. i fjor begynte det i mai, og i år er det ILLE allerede nå!!! Jeg blir rett og slett SYK. Jeg tar polaramin, og det virker selvsagt noe. allikevel er det så ille at det er problematisk for meg å greie jobben min. Jeg er ganske nyutdannet, og har en jobb der jeg er ute størsteparten av dagen. Hva i all verden skal jeg gjøre?? Nesen renner og renner, øynene klør, renner og er blodskutte, det klør i halsen og jeg blir fryktelig tungpustet. Ingen har kunnet hjelpe meg noe. Jeg bor dessuten høyt til fjells, og trodde derfor at jeg skulle greie meg ganske bra nå på våren, men den gang ei.

Jeg har et barn, og da jeg fikk henne ble det planlagt ut fra allergien min slik at jeg slapp å bruke medisiner under svangerskapet. Den første sommeren etter dette bodde jeg inne, og satte knapt min fot utendørs. Slik slapp jeg å bruke så mye medisin under amming også. Nå har vi lyst på et barn til, men min allergi gjør det jo nesten håpløst å få til! Jeg kan ikke bare være inne nå som barnet vårt begynner å bli noen år heller. Hun må nesten få være litt ute synes jeg. Jeg som er sååå glad i friluftsliv og natur, har nesten ikke mulighet til å få oppleve det annet enn om vinteren lenger. HJELP! Finnes det noe hjelp å få et sted?

Fortvilet hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

puttnam.

At allergiplagene kan forverre seg over noen år er dessværre ikke så uvanlig. Den gode nyheten jeg imidlertid har å gi deg,er at allergitabletter mer effektive enn Polaramin er på markedet nå. Dessuten hadde jeg den værste perioden brukt kortisonspray i nesen samt Lomudal til øynene. Snakk med legen din om dette.

Neste år vil vi ha et nytt behandlingsprinsipp som kan være lovende. Et medikament (såkalt anti IGE) vil nedregulere allergien ved en sprøyte før selve sesongen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...