Gjest Beskymret Skrevet 11. mai 2001 Del Skrevet 11. mai 2001 Jeg har hatt to hjerteinfarkt, er by-pass operert, og lider framdeles av ustabil angina. Jeg får derfor en rekke medisiner som skal hjelpe meg å være mest mulig "frisk" i hverdagen. Jeg får bl.a. Selo-Zok 100 mg som jeg skal ta morgen og kveld. Det jeg lurer på er følgende ; i felleskatalogen står det at man skal ta Selo-Zok dosen som én dose i døgnet og ikke som to doser slik jeg gjør. Jeg har på tross av Selo-Zok et gjennomsnitlig blodtrykk på 140/95, puls 85 i sittende stilling. Jeg lurer derfor på om jeg får ønsket effekt av Selo-Zok slik jeg tar dem nå? I tillegg til å være hjertesyk har jeg insulinavhengig diabetes 2 (hatt i 8 år)som er velregulert og er kraftig overvektig (dette jobber jeg kontinuerlig med). Jeg har også ulike endokrinologiske problemer, men lavt kolesterol. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27050-bruk-av-selo-zok/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 13. mai 2001 Del Skrevet 13. mai 2001 Svar til Bekymret. Selo-Zok (metoprolol i en form for slow release-tablett) skal doseres èn gang i døgnet, men det hender at vi gir to doser i et forsøk på å oppnå tilfredsstillende betablokkade hos enkelte pasienter. Graden av betablokkade er ikke lett å bedømme, det vi har å gå etter er effekten på pulsen. Hos enkelte pasientkategorier er dette mer komplisert, og den største gruppen er diabetikere. Ved sukkersyke vil det, p.g.a. denne sykdommens kompliserende virkning på det såkalte "autonome nervesystemet", være en dårlig autonom regulering av såvel blodtrykk som hjertefrekvens, og det er grunnen til at mange diabetikere ikke svarer på vanlig måte ved betablokkade. Hos enkelte kan det være noen variasjon av effekt ved forskjellige betablokkere, og det kan være forsøket verdt å bytte preparat for en periode. Imidlertid synes du å ha enkelte andre ting som kan ødelegge medikamenteffekten, spesielt din overvekt ( som influerer på din diabetes, ditt blodtrykk, din fett- og sukker-omsetning , og på nedbrytningen og effekten av medisiner), samt det faktum at du også har andre endokrinologiske problemer. Til disse regner jeg med at du har en ikke helt normal stoffskiftefunksjon. Til dette kommer at du vel får en rekke medisiner for å ta hånd om tilstanden, og det blir etterhvert vanskelig å gå klar av at medikamentene influerer på hverandre (interaksjon). Dette er et mangefasettert problemkompleks, som du må samarbeide med din lege om ganske nitid. Noe av det bare du kan gjøre, er å normalisere din vekt, som nok vil være nøkkelen til en bedre og lettere kontrollerbar tilstand med klart bedret prognose og mindre komplikasjonsfare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27050-bruk-av-selo-zok/#findComment-110833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kari Skrevet 16. mai 2001 Del Skrevet 16. mai 2001 Svar til Bekymret. Selo-Zok (metoprolol i en form for slow release-tablett) skal doseres èn gang i døgnet, men det hender at vi gir to doser i et forsøk på å oppnå tilfredsstillende betablokkade hos enkelte pasienter. Graden av betablokkade er ikke lett å bedømme, det vi har å gå etter er effekten på pulsen. Hos enkelte pasientkategorier er dette mer komplisert, og den største gruppen er diabetikere. Ved sukkersyke vil det, p.g.a. denne sykdommens kompliserende virkning på det såkalte "autonome nervesystemet", være en dårlig autonom regulering av såvel blodtrykk som hjertefrekvens, og det er grunnen til at mange diabetikere ikke svarer på vanlig måte ved betablokkade. Hos enkelte kan det være noen variasjon av effekt ved forskjellige betablokkere, og det kan være forsøket verdt å bytte preparat for en periode. Imidlertid synes du å ha enkelte andre ting som kan ødelegge medikamenteffekten, spesielt din overvekt ( som influerer på din diabetes, ditt blodtrykk, din fett- og sukker-omsetning , og på nedbrytningen og effekten av medisiner), samt det faktum at du også har andre endokrinologiske problemer. Til disse regner jeg med at du har en ikke helt normal stoffskiftefunksjon. Til dette kommer at du vel får en rekke medisiner for å ta hånd om tilstanden, og det blir etterhvert vanskelig å gå klar av at medikamentene influerer på hverandre (interaksjon). Dette er et mangefasettert problemkompleks, som du må samarbeide med din lege om ganske nitid. Noe av det bare du kan gjøre, er å normalisere din vekt, som nok vil være nøkkelen til en bedre og lettere kontrollerbar tilstand med klart bedret prognose og mindre komplikasjonsfare. Hei, høyt blodtrykk ble oppdaga for et år seden. Jeg er 164 cm og veide da 62 kg. Jeg fikk Selo-zok 50 mg. Jeg har ikke hadd større problemer med vekta foruten ca 1 kg økning/år. Men etter denne vinteren veier jeg 71 kg! Jeg ble sjokkert da jeg veide meg. Er det mulig betablokkerere endrer emnesomsettningen? Jeg føler meg sløv og trett kondisjonen øker ikke av mosjon (langrenns turer en gang om dagen hele vinterern). Den hjelper ikke som lovet mot migrerne, tvertemot har jeg fått en annen type av hodepine i tillegg! Takksom for svar. (PS Kan jeg aldrig spise p-pillen igen da jeg har høyt blotrykk?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27050-bruk-av-selo-zok/#findComment-111691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 21. mai 2001 Del Skrevet 21. mai 2001 Hei, høyt blodtrykk ble oppdaga for et år seden. Jeg er 164 cm og veide da 62 kg. Jeg fikk Selo-zok 50 mg. Jeg har ikke hadd større problemer med vekta foruten ca 1 kg økning/år. Men etter denne vinteren veier jeg 71 kg! Jeg ble sjokkert da jeg veide meg. Er det mulig betablokkerere endrer emnesomsettningen? Jeg føler meg sløv og trett kondisjonen øker ikke av mosjon (langrenns turer en gang om dagen hele vinterern). Den hjelper ikke som lovet mot migrerne, tvertemot har jeg fått en annen type av hodepine i tillegg! Takksom for svar. (PS Kan jeg aldrig spise p-pillen igen da jeg har høyt blotrykk?) Svar til Kari. Du synes å ha fått en rekke av de bivirkninger som en betablokker kan gi. Din følelse av kondisjonssvikt, sløvhet og tretthet er blandt de hyppigst forekommende bivirkninger hos folk som bruker betablokkere. Det er også endel personer som svarer med vektøkning ved betablokkade, uten at man kan påvise noe biokjemisk galt med stoffskiftet. Jeg oppfatter deg som en rel. ung kvinne, og det synes nødvendig at du får ditt blodtrykk revurdert, helst på grunnlag av en 24-timers registrering over et for deg normalt aktivt døgn. Hvis det på slikt grunnlag finnes sikker indikasjon for å fortsette blodtrykksbehandling, bør du utvilsomt settes over på et annet medikament i en annen stoffgruppe enn betablokkere. Ikke glem at det hos mange er klar sammenheng (nesten lineær) mellom overvekt og blodtrykk, så du bør omgående forsøke å få av deg de overflødinge 10-12 kilo. Etter at dette er gjort, bør du be din lege revurdere hvorvidt du kan sette igang med P-piller igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27050-bruk-av-selo-zok/#findComment-112674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.