ukki Skrevet 11. mai 2001 Del Skrevet 11. mai 2001 Jeg skal prøve å gjøre dette kort...... Min bror på 21 år ble i fjor sommer tatt med større mengder hasj og venter nå på en dom. Han begynte på skole i fjor høst,men har nå flytta hjem til mor og far. Problemet er hans temperament. Han har knust for flere 1000 kroner i huset deres, låner bil, lever gratis, i tillegg til at han behandler mor og far som noe dritt........kun så lenge det er noe han vil ha blir han svært smiskete og snill. Situasjonen er i grunn helt uutholdelig, men som familie aner vi ikke hvordan saken skal håndteres. Han har hatt en god og trygg oppvekst, men drar hele tiden frem bagateller fra oppveksten for å "unnskylde" det han gjør........ Han har det siste året også blitt svært filosoferende (ikke at det trenger å være av betydning)...........han lager seg teorier og er opptatt av at det som blir opfattet som normalt i samfunnet nødvendigvis ikke er normalt. Han drikker mye .....flere ganger i uka. Men det kan være at han gjør det fordi han er hjemme (at han ikke er slik der han studerer). Han kan til tider virke paranoid, når vi snakker sammen på tlf mener han det er flere som hører hva han sier......og at andre er med på det (noe han kan si helt plutselig og ubegrunnet). Men så er det denne balansegangen da...det er den som er problemet for oss. Kan det bare være et forsinka ungdomsopprør ???. helt til han var 17 -18 år smakte han ikke alkohol og gikk på idrettslinja på videregående. I den tiden flytta jeg ut og har ikke hatt den nære kontakten med han etter det. Men nå er han så forandra........ For øyeblikket er situasjonen ganske desperat etter at han har sagt til mor og far at han ønsker dem døde (pga at han ikke fikk låne bilen). Nå har de rømt huset og tør ikke dra hjem igjen. Hjemme er nok et vindu knust og jeg er helt fortvila. Ble rotete dette her, men jeg håper noen har noen råd.......hvem jeg eventuelt kan kontakte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27082-er-han-normal/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. mai 2001 Del Skrevet 11. mai 2001 Nei, han er definitivt ikke normal. Han har paranoide og klare antisosiale (psykopatiske) trekk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27082-er-han-normal/#findComment-110569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ukki Skrevet 11. mai 2001 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2001 Nei, han er definitivt ikke normal. Han har paranoide og klare antisosiale (psykopatiske) trekk. Tusen takk for raskt svar. Har du noen råd om hvem vi skal kontakte for å hjelpe ham !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27082-er-han-normal/#findComment-110570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aughii Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Nei, han er definitivt ikke normal. Han har paranoide og klare antisosiale (psykopatiske) trekk. "Nei, han er definitivt ikke normal. Han har paranoide og klare antisosiale (psykopatiske) trekk." Feil NHD. Dette kan du med umulighet si sikkert. Han kan lide av alkoholisme, som er en primær sykdom, som ikke har noenting med anti-sosial personlighetsforstyrrelse å gjøre. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27082-er-han-normal/#findComment-110607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Tusen takk for raskt svar. Har du noen råd om hvem vi skal kontakte for å hjelpe ham !! Det beste dere kan gjøre er å motivere han for behandling ved et "Psykiatrisk ungdomsteam" - PUT. Disse er spesialister på ungdom med rusproblemer. Det finnes et eller flere PUT i alle fylker. Legen deres vet hvor dette finnes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27082-er-han-normal/#findComment-110637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 "Nei, han er definitivt ikke normal. Han har paranoide og klare antisosiale (psykopatiske) trekk." Feil NHD. Dette kan du med umulighet si sikkert. Han kan lide av alkoholisme, som er en primær sykdom, som ikke har noenting med anti-sosial personlighetsforstyrrelse å gjøre. Vennlig hilsen Jeg har ikke skrevet at han har en antisosial pf. Jeg har skrevet at han har flere antisosiale trekk. Jeg kopierer fra teksten det som jeg oppfatter som slike trekk. "Min bror på 21 år ble i fjor sommer tatt med større mengder hasj og venter nå på en dom. Problemet er hans temperament. Han har knust for flere 1000 kroner i huset deres, låner bil, lever gratis, i tillegg til at han behandler mor og far som noe dritt........kun så lenge det er noe han vil ha blir han svært smiskete og snill. Han har hatt en god og trygg oppvekst, men drar hele tiden frem bagateller fra oppveksten for å "unnskylde" det han gjør........ Han drikker mye .....flere ganger i uka. For øyeblikket er situasjonen ganske desperat etter at han har sagt til mor og far at han ønsker dem døde (pga at han ikke fikk låne bilen). Nå har de rømt huset og tør ikke dra hjem igjen. Hjemme er nok et vindu knust og jeg er helt fortvila." Som du ser, er det ikke mye som jeg har fjernet fra den opprinnelige teksten. Dette er definitivt ikke et forsinket ungdomsopprør. Jeg tror dog det mer er en sekundær antisosialitet slik vi ofte ser det ved narkotikamisbruk enn en antisos. pf. Det gjør prognosen langt bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27082-er-han-normal/#findComment-110640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sherlock Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Jeg har ikke skrevet at han har en antisosial pf. Jeg har skrevet at han har flere antisosiale trekk. Jeg kopierer fra teksten det som jeg oppfatter som slike trekk. "Min bror på 21 år ble i fjor sommer tatt med større mengder hasj og venter nå på en dom. Problemet er hans temperament. Han har knust for flere 1000 kroner i huset deres, låner bil, lever gratis, i tillegg til at han behandler mor og far som noe dritt........kun så lenge det er noe han vil ha blir han svært smiskete og snill. Han har hatt en god og trygg oppvekst, men drar hele tiden frem bagateller fra oppveksten for å "unnskylde" det han gjør........ Han drikker mye .....flere ganger i uka. For øyeblikket er situasjonen ganske desperat etter at han har sagt til mor og far at han ønsker dem døde (pga at han ikke fikk låne bilen). Nå har de rømt huset og tør ikke dra hjem igjen. Hjemme er nok et vindu knust og jeg er helt fortvila." Som du ser, er det ikke mye som jeg har fjernet fra den opprinnelige teksten. Dette er definitivt ikke et forsinket ungdomsopprør. Jeg tror dog det mer er en sekundær antisosialitet slik vi ofte ser det ved narkotikamisbruk enn en antisos. pf. Det gjør prognosen langt bedre. Det er helt normalt at de som drikker mye og røyker mye hasj blir dumme i hodet og lager mye bråk. Feks er det lurt å holde seg unna personer som drikker og fester mye fordi at de folka ofte går bananas når de blir for fulle. Om du vil kalle dette fenomenet for sekundært utløst antisosialitet grunnet narkotikamisbruk så gjerne for meg, forsterket utagerende fyll pga tidligere overdreven hasjrøyking er en like plausibel hypotese. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27082-er-han-normal/#findComment-110662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.