Gå til innhold

Ny jobb/sykmelding

Anbefalte innlegg

tveita1365380780
Skrevet

Har jeg krav på lønn under sykdom - har akkurat begynt i ny jobb - har jobbet en uke? I tilfelle ikke - hva kan jeg gjøre? Har vært uheldig å skadet meg slik at jeg ikke kan går på jobb.

Caloni Makaroni
Skrevet

Du må ha jobbet en viss tid før du får retten til å motta sykepenger fra arbeidsplassen. Det er gjerne omtrent 2 mnd, men det er mulig det varierer. Etter en uke har du ikke rett til det.

Vanligvis er det arbeidsplassen som dekker de første 16 dagene, og deretter er det trygdekontoret. Det er mulig du har krav på penger fra trygdekontoret om sykemeldingen varer lenger enn det. Du må nesten bare høre med lege som skriver ut sykemelding, høre med arbeidsgiver, og eventuelt trygdekontoret. Det er ikke sikkert du har krav på noe som helst de første 16 dagene.

Skrevet

Jeg tror det er vanlig at du må ha jobbet i over 4 uker et sted for å få rett på sykepenger, men dette varierer fra sted til sted. Sjekk kontrakten din, det står nok der. Er det snakk om langtidssykemelding så tror jeg du får sykepenger etter 14 dager fra trygdekontoret. Sjekk med dem!

Skrevet

Du kan sykemelde deg, men du har ikke krav på sykepenger før du har jobbet i minst to uker. Eller var det fire? Jeg tror det er to uker...

Hva har skjedd med deg da?

Caloni Makaroni
Skrevet

Du kan sykemelde deg, men du har ikke krav på sykepenger før du har jobbet i minst to uker. Eller var det fire? Jeg tror det er to uker...

Hva har skjedd med deg da?

Hos oss må man ha jobbet 2 mnd for å kunne bruke egenmelding, og fire uker for å ha rett til sykelønn ved sykemelding :) Egenmelding ved barns sykdom kan brukes etter 1 måneds tilsetting.

Skrevet

Jeg mener du har krav på sykepenger fra Trygdekontoret uansett (i alle fall hvis du kommer fra en annen jobb), men bare at din nye arbeidstaker ikke plikter å betale sykepenger. Ring trygdekontoret og spør.

Skrevet

Hos oss må man ha jobbet 2 mnd for å kunne bruke egenmelding, og fire uker for å ha rett til sykelønn ved sykemelding :) Egenmelding ved barns sykdom kan brukes etter 1 måneds tilsetting.

Åkei, da vet jeg det :) Visste at det var to eller fire uker i ny jobb for å kunne være syk med lønn da...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...