Gå til innhold

Citoyen eller andre (spørsmål om pc)

Anbefalte innlegg

Gjest trenger råd ved kjøp
Skrevet

Jeg skrev her for en tid tilbake, for å få råd ang pc. Jeg vet altfor lite til å klare å vite hva jeg bør kjøpe. Mitt behov: først og fremst videoredigering, Word, Powerpoint og internett (sistnevnte har jeg ikke behov for noen superhastighet, bare vanlig. Har forresten bredbånd via telenor). Citoyen nevnte at duo-prosessor (hva nå det er) var en fordel ved videoredigering.

Jeg trenger råd fra noen som kan dette, og siden jeg ikke kjenner noen pc-folk, velger jeg å stole på dere!

Jeg har ikke råd til en altfor dyr pc. Har nå vært kikket litt rundt på 3 anbefalte PC'er. Syns de høres nokså like ut, jeg da. Hva er hovedforskjellene med disse, og hvilken ville dere anbefale meg (evt andre pc'er?). Er merket viktig?

DELL Dimension E521

AMD Athlon 64 x 2 dual-core prosessor 4200+.

Ekte Windows Vista Home Basic.

1024MB DDR2 RAM 533MHz (2x512 MB).

250 GB SATA harddisk (7.200 rpm).

256 MB PCIe nVidia GeForce.

7300 Turbocache.

DVD/RW-brenner (16x +/-).

kr. 5.790,- (inkl moms, inkl frakt) uten skjerm.

1 års henteservice (3 års hjemmeservice i tillegg 1213,-) (hvor viktig er det å kjøpe slik service?).

Siba FUJITSU SIEMENS Scaleo JA1611 Data.

AMD Athlon 64x2-prosessor 3800+ (to prosessorer).

Internminne 1024 MB DDR.

Harddisk 250 GB S-ATA.

Optisk enhet: DVD-brenner med støtte for Double Layer.

Windows Vista Basic.

Grafikk: NVIDIA 7300SE.

64/256 MB PCle TV-ut.

kr. 6.396,- (betyr prisen inkl skjerm siden det står om grafikk?)

Komplett no 2006-12

AMD Athlon 64 X2 3800.

Prosessorhastighet 2 GHz.

Prosessor FSB 200 MHz boxed.

Hovedkort MSI K9VGM-V .

Brikkesett VIA K8M890 / VIA VT8237A.

Minne 1024 MB.

Harddisk 250 MB Samsung SpinPoint P120S .

Harddisk hastighet 7200 RPM.

Diskettstasjon: Nei. (er ikke det en ulempe?).

DVD+RW brenner.

Operativsystem Win XP Home Sp2.

Logitech tastatur/mus/høytallere.

Videoseven skjerm 17 ’’.

Pris ca. 6000,- pris uten skjerm kr. 4500,-

Skrevet

Av disse du lister opp her ville jeg gått for den første, hovedsakelig på grunn av raskere prosessor - prosessorkraft er som jeg har nevnt tidligere viktig ved videoredigering. Hjemmeservice er ikke nødvendig, men kan være praktisk. Om maskinen går i stykker har du uansett dine rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven. Det du får ved å betale for hjemmeservice er at ting blir fikset mye raskere, pluss at du slipper å sende PCen noe sted, de kommer til deg og fikser i stedet. Om du ønsker å betale for dette blir jo en vurderingssak.

Maskinen i midten har ikke skjerm inkludert, grafikken som nevnes er skjermkortet.

Så godt som ingen nye maskiner i dag har diskettstasjon. Når så du sist en diskett?

Ettersom du skal drive med video bør du vurdere en ekstra harddisk i tillegg, gigabytene flyr fort når du sitter med råvideo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...