Gå til innhold

Teller karakterer mye når en skal søke jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Snart ferdig på skolen
Skrevet

Hvilken erfaring har du med det?

Gjest utdannelse
Skrevet

Det spørs vel hva du utdanner deg til. Om du søker jobb som kioskmedarbeider, teller nom karakterene lite, er min erfaring. Men som fr.eks sykepleier, vil nok karakterene og erfaring innen yrke telle mye.

Skrevet

Og de ser på orden og oppførsel .........(karakteren)

Gjest Snart ferdig på skolen
Skrevet

Og de ser på orden og oppførsel .........(karakteren)

På høgskole eller universitet står det vel ingenting om oppførsel på vitnemålet?

Skrevet

Min erfaring er at de teller mye, men det kommer jo selvsagt an på hva slags jobb du søker og hvor relevant utdanningen er i forhold til jobben.

Og så kommer det jo an på hvilke karakterer du snakker om. Hvis du har tatt en mastergrad, så tror jeg ikke arbeidsgiver bryr seg om gymkarakteren fra ungdomsskolen.

Skrevet

På høgskole eller universitet står det vel ingenting om oppførsel på vitnemålet?

Nei det er jeg usikker på, men må du ikke vise fra ungdomskolen også? På universitetet står det kanskje hvor mye fravær du har, da kan de spørre om det. Du har vel alt på det rene, så jeg ønsker deg lykke til! :)

Skrevet

Nei det er jeg usikker på, men må du ikke vise fra ungdomskolen også? På universitetet står det kanskje hvor mye fravær du har, da kan de spørre om det. Du har vel alt på det rene, så jeg ønsker deg lykke til! :)

Jeg tviler veldig sterkt på at det står hvor mye fravær du har hatt på universitetsvitnemålet. Det står ihvertfall ikke på mitt. Da jeg var student var det jo ikke obligatorisk undervisning heller, og ingen førte statistikk over hvem som var tilstede eller ikke. Jeg vet ikke hvor mye som har endret seg siden den tid.

Gjest melmøll
Skrevet

Man trenger ikke legge ved vitnemål fra ungdomsskolen når man søker jobb. Det holder lenge med vitnemål fra vgs og høyskole/universitet.

Hvilken betydning karakterene har, kommer an på hva slags jobb det dreier seg om, og har du jobbet i samme bransje tidligere har referanser mer betydning enn vitnemål.

Det står ingenting om orden/oppførsel fra høyskole, det er en selvfølge at du husker skolebøker, og ikke snakker høyt i timen når du har kommet til høyskolenivå :-)

Skrevet

Jeg tviler veldig sterkt på at det står hvor mye fravær du har hatt på universitetsvitnemålet. Det står ihvertfall ikke på mitt. Da jeg var student var det jo ikke obligatorisk undervisning heller, og ingen førte statistikk over hvem som var tilstede eller ikke. Jeg vet ikke hvor mye som har endret seg siden den tid.

Jeg burde nok latt være å uttale meg her :) Det blir nok annerledes med høyskoler og slikt, og der har ikke jeg gått. Ungdomskole og husmor skole (nå blir jeg mobbet hehe) har jeg gått på, så vips ut i arbeidslivet med meg!

Skrevet

Man trenger ikke legge ved vitnemål fra ungdomsskolen når man søker jobb. Det holder lenge med vitnemål fra vgs og høyskole/universitet.

Hvilken betydning karakterene har, kommer an på hva slags jobb det dreier seg om, og har du jobbet i samme bransje tidligere har referanser mer betydning enn vitnemål.

Det står ingenting om orden/oppførsel fra høyskole, det er en selvfølge at du husker skolebøker, og ikke snakker høyt i timen når du har kommet til høyskolenivå :-)

Ja man regnes vel som voksen og selvstendig på høyskolen :)

Gjest melmøll
Skrevet

De sjekket fravær i praksisperioden, men det var fordi praksisen er obligatorisk. Men dette ble ikke skrevet ned på noe vitnemål. Dersom du ikke har fullført praksisen kan du jo ikke gå opp til eksamen. Det samme gjelder vel for obligatoriske timer på høyskole også regner jeg med. Det var heller ingen som sjekket om man hadde husket skolebøkene, hehe. Synes jeg hadde sett det for meg :-)

Mrs. Wallace
Skrevet

Det kommer selvsagt an på hva slags jobb du søker.

Skrevet

Hun som har med ansettelse av lærlinger på vår arbeidsplass sa at det de så mest på, var fravær. De vil helst ikke ansette folk med mye fravær.

Gjest Elextra
Skrevet

Ved universitetet regnes forelesningene som et frivillig tilbud. Ingen passer på eller fører logg om du er der, og du regnes ikke nødvendigvis som noen dårligere student om du ikke følger alle forelesningene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...