Gjest mij Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Er det omega 3 i rapsolje? Hvor mye av denne fettsyren er anbefalt å få i seg? Tenker på at den har med betennelsesfunksjoner i kroppen å gjøre, og man skal jo ikke ha for mye av ting heller.. Noen som vet? 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Ja, rapsoljen inneholder Omega 3. 1-2 spiseskjeer av den, og du har dekket dagsbehovet ditt, som ligger på rundt 2,5-3 gram. 0 Siter
citygirl Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Nei - svaret under er feil. Omega 3-fettsyrer finnes bare i skalldyr, fisk og hval/sel. Daglig dose; f.eks en barneskje tran / 2 kapsler møllers dobbel. Rapsolje oer forøvrig også sunt - men ikke pga omega3. 0 Siter
Puzen Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Nei - svaret under er feil. Omega 3-fettsyrer finnes bare i skalldyr, fisk og hval/sel. Daglig dose; f.eks en barneskje tran / 2 kapsler møllers dobbel. Rapsolje oer forøvrig også sunt - men ikke pga omega3. Du tar feil. Omega3-fettsyrer har med rette fått mye oppmerksomhet i media de siste årene. Mange tror dessverre fisk er den eneste kilden til disse flerumettede fettsyrene, noe som er helt feil. Viktige kilder til omega3 er rapsolje, linfrø/linfrøolje, valnøtter/valnøttolje, grønne bladgrønnsaker, gresskarfrø og soyabønner. 0 Siter
Puzen Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Nei - svaret under er feil. Omega 3-fettsyrer finnes bare i skalldyr, fisk og hval/sel. Daglig dose; f.eks en barneskje tran / 2 kapsler møllers dobbel. Rapsolje oer forøvrig også sunt - men ikke pga omega3. Rapsolje har en høy andel Omega-3-fettsyrer, og et riktig forhold mellom andelen Omega-3-fettsyrer og Omega-6-fettsyrer. Kilde: Pasienthåndboka.no 0 Siter
Puzen Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Daglig inntak for å få i seg nok Omega-3 gjennom rapsolje er to spiseskjer. Rapsolje inneholder fettsyren alfa Linolensyre som bidrar til styrket immunforsvar og forebygger mot hjerte- og karsykdommer 0 Siter
citygirl Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Du tar feil. Omega3-fettsyrer har med rette fått mye oppmerksomhet i media de siste årene. Mange tror dessverre fisk er den eneste kilden til disse flerumettede fettsyrene, noe som er helt feil. Viktige kilder til omega3 er rapsolje, linfrø/linfrøolje, valnøtter/valnøttolje, grønne bladgrønnsaker, gresskarfrø og soyabønner. Ja da. Det finnes også vegetabilske produkter som inneholder omega 3. Men den mengden tilsier fortsatt at fet fisk/tran er den beste måten å sikre inntaket på. Jeg har ikke ren rapsolje her hjermme - men jeg har Hjerte-gods olje som bla. inneholder rapsolje. For å dekke dagsbehovet med omega 3 måtte jeg få i meg 25-30 ml av denne oljen. Da tar jeg heller 5 ml tran. Men ja - rapsolje er svært sunt - den har en veldig god fordeling omega 3- versus omega 6. Så det er sunt å bruke rapsolje i hverdagen;-) Men ikke glem fisken :-) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Nei - svaret under er feil. Omega 3-fettsyrer finnes bare i skalldyr, fisk og hval/sel. Daglig dose; f.eks en barneskje tran / 2 kapsler møllers dobbel. Rapsolje oer forøvrig også sunt - men ikke pga omega3. Er det OK å ta en skje rapsolje eller to når man også tar tran? (To trankapsler daglig) Eller blir det for mye av det gode? Har hørt rapsolje skal være så bra for huden, serru :-) 0 Siter
citygirl Skrevet 22. mars 2007 Skrevet 22. mars 2007 Er det OK å ta en skje rapsolje eller to når man også tar tran? (To trankapsler daglig) Eller blir det for mye av det gode? Har hørt rapsolje skal være så bra for huden, serru :-) Hei du:-) Personlig ville jeg mye heller brukt rapsoljen til steking og lign. enn å spise den med skje;-) Du kan nok trygt innta en spiseskje eller flere med rapsolje om dagen i tillegg til trankapsler/barneskje tran. Mange bruker disse oljene til all matlaging - jeg bruker hjertegods olje til det meste jeg trenger fett til, enten det er steking, baking el.l. Også bruker vi skikkelig meierismør i helgene - og extra virgin olivenolje til kalde retter. Det er antatt av ekspertene at et overdrevet inntak ikke er heldig - da særlig omega 6. Kompliserte greier, disse fettsyrene;-) I tillegg bør man ikke ta for mye tran - det holder med en barneskje (liten spiseskje) eller dagsdose kapsler pga innholdet av fettløselige vitaminer. Tar du i tillegg multivitaminer - pass på å bruke de uten A og D-vitamin. (mulitvitamin for tranbrukere) Lykke til med ditt sunne liv og vakre hud;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.