Gå til innhold

God vin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viner som begynner med A, B eller C er bra.

Viner som begynner med Æ, Ø eller Å er jeg mer skeptisk til.

Det er vel stort sett det jeg vet om vin.

Gjest D*lilith
Skrevet

Viner som begynner med A, B eller C er bra.

Viner som begynner med Æ, Ø eller Å er jeg mer skeptisk til.

Det er vel stort sett det jeg vet om vin.

Takk for tipset :)

mariaflyfly
Skrevet

Ja! ;) Hvit eller rød? Sånn ca prisklasse?

Gjest annlovinda
Skrevet

Hei. Har skjønt at du har god greie på vin. Tenkte å være så frekk å spørre om tips til en flaske jeg. Om det er mulig?

Jeg har IKKE noe greie på vin, annet enn at jeg drikker litt av det da. Jeg skal ha noen damer på besøk på fredag. Da skal vi ha masse gode oster, og da skal vi ha vin ved siden av, så klart. Så jeg skal ut å kjøpe inn både ost og vin. Men har da ikke noe som helst greie på hva slags vin jeg burde kjøpe som er god til ost og kjeks. Har du noen gode tips til meg, så er jeg veldig takknemlig for det.

Gjest D*lilith
Skrevet

Hvit...rundt 200kr.

mariaflyfly
Skrevet

Hei. Har skjønt at du har god greie på vin. Tenkte å være så frekk å spørre om tips til en flaske jeg. Om det er mulig?

Jeg har IKKE noe greie på vin, annet enn at jeg drikker litt av det da. Jeg skal ha noen damer på besøk på fredag. Da skal vi ha masse gode oster, og da skal vi ha vin ved siden av, så klart. Så jeg skal ut å kjøpe inn både ost og vin. Men har da ikke noe som helst greie på hva slags vin jeg burde kjøpe som er god til ost og kjeks. Har du noen gode tips til meg, så er jeg veldig takknemlig for det.

Jeg har ikke så veldig peiling på vin, jeg bare veit hva jeg liker og ikke liker. ;)

Sånn ca hvilken prisklasse hadde du tenkt, da?

Prøv en god Valpolicella, f.eks Vigneti di Torbe (tror den koster rett under 140,-)

Litt billigere er Tommasi sin (finnes i flere utgaver, den jeg tenker på koster litt over 120,-), eller lillebror Zenato til 120,-

Eller en Barbera d'Alba er alltid godt. Prunotto eller Fenocchio, sistnevnte er litt kraftigere enn den første, tror den første kanskje passer best til ost. (begge ca 135,-)

Du får fortelle om du er fornøyd hvis du forsøker en av dem, da. :) Annegunn er forresten mye flinkere enn meg med vin... ;)

mariaflyfly
Skrevet

Hvit...rundt 200kr.

Har ikke sånn kjempegreie på hvitvin, men en god chablis er alltid dritgodt. :)

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg har ikke så veldig peiling på vin, jeg bare veit hva jeg liker og ikke liker. ;)

Prøv en god Valpolicella, f.eks Vigneti di Torbe (tror den koster rett under 140,-)

Litt billigere er Tommasi sin (finnes i flere utgaver, den jeg tenker på koster litt over 120,-), eller lillebror Zenato til 120,-

Eller en Barbera d'Alba er alltid godt. Prunotto eller Fenocchio, sistnevnte er litt kraftigere enn den første, tror den første kanskje passer best til ost. (begge ca 135,-)

Du får fortelle om du er fornøyd hvis du forsøker en av dem, da. :) Annegunn er forresten mye flinkere enn meg med vin... ;)

Tusen takk for svar.

Har skrevet ut svaret, så da tenker jeg at jeg tar en tur på polet etterpå.

Prisklassen på vinen så jo veldig grei ut den.

Du skal få tilbakemelding når vinen er smakt på.

Igjen,. tusen takk.

Gjest D*lilith
Skrevet

Har ikke sånn kjempegreie på hvitvin, men en god chablis er alltid dritgodt. :)

ok,takk for tipset..;)

Gjest annlovinda
Skrevet

Hei!

Ville bare takke deg for gode vintips jeg fikk av deg. Skulle ha den til ost og kjeks.

Jeg kjøpte noen flasker Barbera d'alba. Og jeg fikk så mye skryt for vinen av jentene som var hos meg. De syntes jeg hadde vært flink til å finne en god vin. Så tusen takk skal du ha for godt råd.

mariaflyfly
Skrevet

Hei!

Ville bare takke deg for gode vintips jeg fikk av deg. Skulle ha den til ost og kjeks.

Jeg kjøpte noen flasker Barbera d'alba. Og jeg fikk så mye skryt for vinen av jentene som var hos meg. De syntes jeg hadde vært flink til å finne en god vin. Så tusen takk skal du ha for godt råd.

Hey, så kult! :)

Ingen grunn til å drikke skvip nå, vettu! Hyggelig at den falt i smak. :)

Gjest annlovinda
Skrevet

Hey, så kult! :)

Ingen grunn til å drikke skvip nå, vettu! Hyggelig at den falt i smak. :)

Nei, det er det ingen grunn til å drikke noe annet nå. I grunn sjelden jeg finner en vin som jeg synes er veldig god, har ofte lett for å synes vin er litt surt og slikt. Kanskje fordi jeg har drukket for mye billig skvip?

Har faktisk vært og handlet inn et par flasker til, hehe. Så da kan jeg kose meg med god vin til helga igjen. Så igjen, kjempeglad for et så godt råd som du hadde.

:-)

mariaflyfly
Skrevet

Nei, det er det ingen grunn til å drikke noe annet nå. I grunn sjelden jeg finner en vin som jeg synes er veldig god, har ofte lett for å synes vin er litt surt og slikt. Kanskje fordi jeg har drukket for mye billig skvip?

Har faktisk vært og handlet inn et par flasker til, hehe. Så da kan jeg kose meg med god vin til helga igjen. Så igjen, kjempeglad for et så godt råd som du hadde.

:-)

God vin er ikke surt! :)

Du får klinke til med en Amarone en dag du skal skeie ut litt. Jeg lover deg at du ikke blir skuffa. :) Her er min favoritt: http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-Start;pgid=PDdIpmopVUk000EIiDawO9sM00007l2SmgHm?ProductUUID=Bp4KdlGlK3UAAAEIYbNkSkOQ&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList

Men den finnes i "billigere" variant også (som heller ikke er å forakte): http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_PerformSearch-Prod?query=amarone&filter25=R%C3%B8dvin&filter11=150.00+-+199.99

Gjest annlovinda
Skrevet

Her var det et par tips til ja.

Har skrevet de ned, og skal jammen forsøke de også. Tusen takk igjen.

Jeg som aldri har vært spes. glad i vin. Samboeren ble glad også, endelig en vin jeg også kunne kose meg med. Har vært lite selskap i meg når det har vært vindrikking i heimen i helga. :)

mariaflyfly
Skrevet

Her var det et par tips til ja.

Har skrevet de ned, og skal jammen forsøke de også. Tusen takk igjen.

Jeg som aldri har vært spes. glad i vin. Samboeren ble glad også, endelig en vin jeg også kunne kose meg med. Har vært lite selskap i meg når det har vært vindrikking i heimen i helga. :)

Så ra! :) Husk å avlegge rapport, dah! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...