Gå til innhold

overvekt som en moralsk brist

Anbefalte innlegg

Gjest your:welcome
Skrevet

Er det å være overvektig tegn på et svært negativ karaktertrekk.Noe som sier noe om viljestyrke ,disiplin ,fråtsing og masse negative egenskaper?

hva synes dere. Er det så enkelt som å bare ikke "like" feite

Skrevet

Jeg er ikke så overfladisk at jeg ser på utseendet til folk før jeg bestemmer meg om jeg liker de eller ikke................(!)

På det andre spørsmålet ditt, nei ikke generelt, men av og til. Kommer an på livsstilen, noe som man vet lite om når man går forbi folk på gata.

Gjest Kajja.
Skrevet

jeg ser ikke på det å være ekstra glad i god mat som kan være fetende som en moralsk brist... Vi har alle forskjellige prioriteringer, "laster" og/eller folk er ikke like opptatt av å være sylslank og supersunn. Prioritere litt kos...

Ha et sug, ikke greie motstå...moralsk brist? Næh...

Jeg var ganske så lubben selv en liten periode, men jeg har heldigvis gener som koder for å elske fysisk aktivitet så jeg fikk trent det av meg :-)

De overvektige jeg kjenner er skikkelig greie og snille mot meg, men jeg får prøve å ikke generalisere det til at ALLE overvektige er skikkelig greie og hyggelige.

Har det noen gang blitt påvist en overvektig seriemorder??

Kanskje bør en være litt skeptiske til slanke menn...............

Gjest tzatziki (normal BMI - så vidt :) )
Skrevet

Jeg er så møkklei sånne diskusjoner.

Det er i alle fall en moralsk svakhet og gedigen karakterbrist å tillate seg å genrealisere enkelte grupper. Enkeltmennesker velger, og valg får konsekvenser. Noe blir overvektige, andre blir røykere, eller alkoholikere, elle bulimikere, eller shopoholikere, eller egositiske....eller snusere, eller treningsnarkomane, eller....

Hva som er årsaken til ting er umulig å si for andre enn de som står i det!

NEI - det er ikke så enkelt som å "bare ikke like overvektige".

Hvorfor er det forresten fritt frem å trakassere overvektige for tiden?

Du burde forresten lese her: http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_attribution_error

Gir en god forklaring på hvordan mennesker mistolker hverandre.

tzatziki1365380058
Skrevet

Fikk ikke til å legge inn linken til wikipedia skikkelig, så jeg klipper inn det viktigste:

"In attribution theory, the fundamental attribution error (also known as correspondence bias or overattribution effect) is the tendency for people to over-emphasize dispositional, or personality-based, explanations for behaviors observed in others while under-emphasizing situational explanations. In other words, people have an unjustified tendency to assume that a person's actions depend on what "kind" of person that person is rather than on the social and environmental forces that influence the person. Overattribution is less likely, perhaps even inverted, when people explain their own behavior; this discrepancy is called the actor-observer bias.

The term was coined by Lee Ross some years after the now-classic experiment by Edward E. Jones and Victor Harris. Ross argued in a popular paper that the fundamental attribution error forms the conceptual bedrock for the field of social psychology."

Skrevet

Folk som slenger dritt om overvektige mennesker, mangler seriøst empati spør du meg.

Vitner om at man er litt mindre intelligent om man skjære alle overvektige over en kam og skylder på spisevanene deres.

UANSETT grunn til övervektigheten, så har da overvektige like mye rett på å bli behandlet med respekt som andre som sliter med ting, det være narkomane, annen hudfarge/religion, alkoholikere, folk som sliter psykisk ovs

Hvorfor noen i det hele tatt setter seg høyere enn andre, eller har behov for det, syntes jeg er rett og slett motbydelig.

tzatziki1365380058
Skrevet

Folk som slenger dritt om overvektige mennesker, mangler seriøst empati spør du meg.

Vitner om at man er litt mindre intelligent om man skjære alle overvektige over en kam og skylder på spisevanene deres.

UANSETT grunn til övervektigheten, så har da overvektige like mye rett på å bli behandlet med respekt som andre som sliter med ting, det være narkomane, annen hudfarge/religion, alkoholikere, folk som sliter psykisk ovs

Hvorfor noen i det hele tatt setter seg høyere enn andre, eller har behov for det, syntes jeg er rett og slett motbydelig.

Så enig, så enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...