Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet en leilighet vi vil by på, men problemet er at budrunden er på mandag. Har enda ikke fikset med finansiering, men skal i banken med pappa imorgen. Hvor lang tid tror dere det tar å få lånet? (Sålenge alt ser ok ut). Skulle gjerne hatt det før helga. Og hvordan fungerer egentlig en budrunde? Er det tidsbegrensning e.l.?

Lurer også på om man kan få et lån på grunnlag av at noen stiller

sikkerhet for deg? Altså at du selv ikke tjener nok til å få lånet, men hvis foreldre stiller sikkerhet så kan du likevel få lånet? Vet jo om mange studenter f.eks. som har kjøpt bolig, men ikke tjent en krone. Da er det vel foreldrenes evt. sikkerhet som stilles som gjør at de fikk lånet?

Videoannonse
Annonse
Gjest usikker-pekkaline
Skrevet

Jeg er ikke sikker men jeg tror at om du skal få lån så må det stå på deg og din far. Du må oppgi din inntekt, og den er ikke nok til å dekke låneavdrag? Hm..hååper det ordner seg for deg!! Jeg tror det kan bli avgjort på dagen du søker/snakker med banken.

Gjest budrunder
Skrevet

Lån kan du få på dagen, hvis banken har alle opplysninger de trenger og har tid å ordne det. Men som regel vil de gjerne ha et par dager på seg før de kommer med et tilbud hvis ikke kunden er veldig godt kjent for banken.

Jeg syns det høres rart ut at budrunden starter mandag. Sjelden det er planlagt at DA skal budrunden starte. Som regel starter noen en budrunde, uansett når det er, gir en frist som budet står, og så kan andre by innen den fristen, sette ny tidsfrist og slik går det til noen har høyeste bud og ingen byr mer, eier blir da spurt om h*n godtar budet eller h*n kan velge noen som har bud som er under om han vil. Det er vel heller sjelden, men det skjer.

Dersom bare ett bud kommer inn på en eiendom, kan eier komme med motbud (eller hva det nå kalles) Dvs. h*n kommer med en pris h*n ønsker, og budgiver kan velge å godta eller komme med nytt bud og på denne måten nærme seg hverandre.

Lykke til med budrunde og evt. ny leilighet!

Skrevet

Jeg er ikke sikker men jeg tror at om du skal få lån så må det stå på deg og din far. Du må oppgi din inntekt, og den er ikke nok til å dekke låneavdrag? Hm..hååper det ordner seg for deg!! Jeg tror det kan bli avgjort på dagen du søker/snakker med banken.

Det kom litt feil fram. Vi har nok inntekt i øyeblikket til å betjene lånet, også hvis vi skulle få en litt dårligere jobb. Det er bare snakk om prioritering. Problemet er at vi ikke er fast ansatt, men leier oss ut via eget firma. Vet ikke hvordan vi skal få dokumentert inntekt til banken for har ikke fått vår første lønning enda og lønnslippen må vi evt. lage selv i og med at vi leier oss ut. Men å betjene det skal vi alltids klare.

Skrevet

Lån kan du få på dagen, hvis banken har alle opplysninger de trenger og har tid å ordne det. Men som regel vil de gjerne ha et par dager på seg før de kommer med et tilbud hvis ikke kunden er veldig godt kjent for banken.

Jeg syns det høres rart ut at budrunden starter mandag. Sjelden det er planlagt at DA skal budrunden starte. Som regel starter noen en budrunde, uansett når det er, gir en frist som budet står, og så kan andre by innen den fristen, sette ny tidsfrist og slik går det til noen har høyeste bud og ingen byr mer, eier blir da spurt om h*n godtar budet eller h*n kan velge noen som har bud som er under om han vil. Det er vel heller sjelden, men det skjer.

Dersom bare ett bud kommer inn på en eiendom, kan eier komme med motbud (eller hva det nå kalles) Dvs. h*n kommer med en pris h*n ønsker, og budgiver kan velge å godta eller komme med nytt bud og på denne måten nærme seg hverandre.

Lykke til med budrunde og evt. ny leilighet!

Men er det lov å legge inn bud før offentlig visning? Mener det var slutt på det jeg.

Skrevet

Det kom litt feil fram. Vi har nok inntekt i øyeblikket til å betjene lånet, også hvis vi skulle få en litt dårligere jobb. Det er bare snakk om prioritering. Problemet er at vi ikke er fast ansatt, men leier oss ut via eget firma. Vet ikke hvordan vi skal få dokumentert inntekt til banken for har ikke fått vår første lønning enda og lønnslippen må vi evt. lage selv i og med at vi leier oss ut. Men å betjene det skal vi alltids klare.

Du må ikke finne på å by på en leilighet hvis du ikke har fått tilsagn på lån. Budet er bindende og har du ikke tilsagn kan du få problemer med finansieringa. Det er jo banken som bestemmer hvor mye du kan få låne.

Forøvrig bruker noen banker et par dager og andre flere uker på et tilsagn, jeg har vært med på at Postbanken brukte tre uker med å gi meg tilsagnet men BNParibas ga meg lånet på dagen da jeg ga opp Postbanken.

Gjest budrunder
Skrevet

Men er det lov å legge inn bud før offentlig visning? Mener det var slutt på det jeg.

Nei, det tror jeg ikke er noen regel som sier. Her i området er det ofte hus og leiligheter blir solgt før visning, senest et hus ei venninne skulle se på forrige uke som var solgt dagen før visning.

Men at regelen burde vært der, evt om han er der så burde den vært håndhevet, det er sikkert. For det er surt å vente på visning og så få beskjed om at visningen er avlyst fordi objektet er solgt.

Skrevet

Jeg tror du har rett i det, mener det sto noe om det her inne. Men selv om det er visning på mandag betyr ikke det nødvendigvis at budrunden begynner da. :o) Da jeg solgte kom det riktignok to bud alt i løpet av visningen, men jeg vet også at det kan ta flere dager, evt. flere visninger, før det det kommer inn bud.

Da jeg kjøpte første gangen fikk jeg ordnet med en bekreftelse fra banken på at jeg kunne låne så og så mye og kunne derfor by selv om jeg ikke hadde lånet på konto, tror det er ganske vanlig.

Skrevet

Du må ikke finne på å by på en leilighet hvis du ikke har fått tilsagn på lån. Budet er bindende og har du ikke tilsagn kan du få problemer med finansieringa. Det er jo banken som bestemmer hvor mye du kan få låne.

Forøvrig bruker noen banker et par dager og andre flere uker på et tilsagn, jeg har vært med på at Postbanken brukte tre uker med å gi meg tilsagnet men BNParibas ga meg lånet på dagen da jeg ga opp Postbanken.

Nei jeg skjønner såpass. Hadde ikke tenkt å by heller uten lån. Er derfor jeg lurer på hvor lang tid det tar å få lån siden visninga er i helga.

Skrevet

Du kan nok få ordnet et finansieringsbevis til mandag, vil jeg tro. De får nok provisjon de som selger lån, så det er nok ikke verre enn å stikke innom og få en vurdering. Faren din kan kanskje være kausjonist på deler av lånet feks en viss prosent? Da må han betale om dere ikke gjør opp for dere. Eventuelt at han er med og kjøper seg inn i boligen. Ikke opplys til megler hvor mye dere har fått i lån, da. ;) Jeg trodde finansieringsbevis nærmest var et dokument som man leverte til megler'n når en skulle by, jeg... hehe - hadde tatt seg ut! :-)

Ta med dokumentasjon på inntekter og gjeld slik at dere har det som trengs. Kan bli en liten utfordring siden dere har den type inntekt dere har, men bankene er kanskje vant med det...

Skrevet

Nei jeg skjønner såpass. Hadde ikke tenkt å by heller uten lån. Er derfor jeg lurer på hvor lang tid det tar å få lån siden visninga er i helga.

Fått noe lån enda? :)

Skrevet

Fått noe lån enda? :)

Nei men faren min var i banken idag. Tar visst litt tid. Er en del papirer som må ordnes osv. I tillegg må foreldrene til samboeren min kausjonere for ham, så det tar nok litt lenger tid enn forventet. Så det blir nok ingen leilighet med det første :(. Dumt, for har funnet 2 potensielle leiligheter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...