Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en ung mann på 18 år som har vert plaget med korsbånd-skade i høyre kne i litt over 1 år. Jeg fikk en kraftig smell på moped februar 2006. Siden det, har kne'et "kollapset" dvs. at det "knekker" til siden veldig raskt hvis jeg lander skeivt etter et hopp, eller spiller basket/litt mer røff sport. Så fylles opp det med vann å blir veldig stivt over natten. Dette gjør ikke bare vondt, men det tar også en god stund før hevelsen gir seg.

I dag var jeg å badet. Da jeg skulle skli ned en sklie, var det akkuratt som om kne'et "låste" seg. Dette er flere timer siden nå, men jeg får ikke tatt foten helt ut. Når jeg nesten er helt ute, kjenner jeg "motstand" i kne'et, som om noe skal til å "sprette ut".

Dette har skjedd eg par ganger før, å da har jeg lagt press på kne'et, massert det osv. å prøvd å ta foten helt ut. Hvis det ikke hjelper, tar jeg det inn igjen å masserer litt til. Til slutt gjør det ikke vondt/kjenner jeg ikke motstand. Dette har nå altså pågått i flere timer, å jeg begynner å få panikk.

Skrevet

Hos meg var det veldig likt, bare at jeg veltet ikke på moped :) MR-bilder viste nesten avrevet leddbånd, og jeg skulle operere. Men av flere grunner tørte jeg ikke operere, jeg utsatte og utsatte operasjonen.. :)

Det som hjalp meg var å bruke infrarød sauna! Den letter betennelsen og tar bort hevelse (væskeansamlinger), og leger bindevevet rundt. Jeg må ta den ekle operasjonen (en gang..), men kan i hvert fall gå normalt nå.

Vil tro du trenger operasjon, men det kan bare en lege (gjerne en ortoped) avgjøre. Og om du ikke har tatt MR, bør du få tatt det. Mens du venter kan du jo sjekke ut om det finnes infrarøde saunaer i nærheten der du bor. Finnes ofte i svømmehaller, hos fysioterapeuter osv. Søk på nettet om du ikke vet om noen. Det hjelper faktisk veldig! Men reparerer jo ikke selve skaden. Og har du slitt en leddbånd, bør du operere, ellers kan kneet ditt lett gå av ledd, og det kan også lett skje at du feilbelaster de andre leddbåndene, dersom et er ødlagt. Og - du må ta hensyn til kneet ditt, ikke farte rundt i vannsklier med et skadet kne! :) Lykke til!.

Skrevet

Hos meg var det veldig likt, bare at jeg veltet ikke på moped :) MR-bilder viste nesten avrevet leddbånd, og jeg skulle operere. Men av flere grunner tørte jeg ikke operere, jeg utsatte og utsatte operasjonen.. :)

Det som hjalp meg var å bruke infrarød sauna! Den letter betennelsen og tar bort hevelse (væskeansamlinger), og leger bindevevet rundt. Jeg må ta den ekle operasjonen (en gang..), men kan i hvert fall gå normalt nå.

Vil tro du trenger operasjon, men det kan bare en lege (gjerne en ortoped) avgjøre. Og om du ikke har tatt MR, bør du få tatt det. Mens du venter kan du jo sjekke ut om det finnes infrarøde saunaer i nærheten der du bor. Finnes ofte i svømmehaller, hos fysioterapeuter osv. Søk på nettet om du ikke vet om noen. Det hjelper faktisk veldig! Men reparerer jo ikke selve skaden. Og har du slitt en leddbånd, bør du operere, ellers kan kneet ditt lett gå av ledd, og det kan også lett skje at du feilbelaster de andre leddbåndene, dersom et er ødlagt. Og - du må ta hensyn til kneet ditt, ikke farte rundt i vannsklier med et skadet kne! :) Lykke til!.

Heisann!

Takk så mye for bra svar!

Det jeg har kommet til å tenke på nå, siden det enna ikke er blitt bedre, er om det kanskje er en brysk-bit som har kjilt seg fast inni leddet. Kan liksågreit være det, iom. jeg har lest om dette på lommelegen.no

Det er ikke helt sikkert, men om det er det, blir jeg glad.

Da skal ikke noe operasjon være nødvendig.

Det eneste som kan skje, er at jeg må få vekk den biten på en eller annen måte.

Pågår dette mye lenger nå, kommer jeg til å gjøre det selv (au).

Heh... Er litt usikker på det jeg sa der, men jeg forstår at du var redd for å operere.

Det er jeg også!

Men, som sagt; Det kan hende det bare er en brysk-bit som er blitt knekt av som har funnet veien imellom leddene i kne'et :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...