Gå til innhold

Sosken krangling- penger

Anbefalte innlegg

Gjest Angela25
Skrevet

Sitter her, med forholdsvis god okonomi.Min mann jobber hardt, jeg er husmor paa heltid og vi har barn. Har en soster som alltid har daarlig raad- er student. Spor oss og andre, ofte om aa faa laane penger, og svaret er som oftest "ja". Saa kommer neste mnd, da skal hun skal gi tilbake det hun skylder folk, og havner paa minussida. Igjen spor hun om aa faa laane penger...

Dette er blitt en ond sirkel for henne, og i gaar da hun spurte meg igjen, sa jeg nei....

Jeg sa at hun ikke har raad til aa holde paa slik, hun maa laere seg aa leve med det hun har. Jeg har vaert i samme situasjon, og vet det er trasig, men det kan gaa hvis man vil!!

Aa fortsette aa laane henne penger, ja det er som aa gjore henne en bjornetjeneste! Vet at hun kan slose mye, bruke pengene sine paa ting hun egentlig ikke trenger. Hun har innromt at hun "kanskje ikke er saa flink til aa haandtere penger", hun bruker det hun har, her og naa.

Har ogsaa gitt henne en god del penger, uten at hun har behovd aa betale tilbake, og hjulpet henne okonomisk paa andre maater, men foler det blir bare ett "takk", saa er det liksom glemt etterpaa. Hun faar meg til aa fole meg slem hvis jeg ikke hjelper henne, hun sitter jo der uten mat og noen ting!!

Jeg synes selv jeg er en gavmild person. Jeg liker aa hjelpe andre, det faar meg til aa fole meg vel. Blir trist naar jeg ser andre lider, som feks. okonomisk. Vet hvordan det selv er... Men naar er det rett aa si "nei"?

Jeg selv foler det var rett naa, men blir likevel uvel paa tanken av at hun sitter der uten en ting... Min mann stotter meg fullt og helt i dette- synes hun kan oppfore seg urimelig og utakknemlig. Jeg kan si til henne at "vi har ikke saa god raad selv naa", saa svarer hun med: "jeg trodde at dere har veldig god raad jeg!" "dere har jo raad til det og det og det..." Men hva har hun med det aa gjore egentlig? Det er vel vaar egen sak hva vi bruker vaare penger paa? Og de vokser heller ikke paa traer!

Saa mitt spm. til dere der ute:

Har dere vaert, eller er, i samme situasjon? Hva gjorde dere?

Evt. hva mener dere??

Skrevet

Jeg har ikke vært i samme situasjon.

Jeg støtter deg i det du har gjort nå. Du har satt en grense og det er viktig. Klart det er knalltøft for henne og plutselig skjønne at det var ikke bare å komme til søster å få mer.

For å hjelpe henne (og kanskje hjelpe litt samvittigheten din) kan du kanskje heller invitere henne på middag, søndagsfrokost, kvelds eller ta henne med ut og spise med ujevne mellomrom. Nå skriver jeg ujevne, slik at hun ikke får det som vane også. Da viser du jo at du bryr deg, noe jeg skjønner du virkelig gjør, samtidig så gir du henne noe, hun slipper jo å kjøpe mat disse dagene...

Siden hun ikke kan styre sitt forbruk, men bruker pengene når de er der, er det liten vits å bidra i den kassa. Hvorfor ikke spørre henne når hun spør etter penger; "hva er det du mangler?", og så kanskje kjøpe det til henne, hvis det f.eks. er at hun trenger busskort, noen bøker i fbm studiene e.l. Kanskje får du pengene igjen, men gjør du ikke, vet du iallfall at det var noe hun trengte som pengene ble brukt til.

Jeg tror hun absolutt trenger noen til å lære henne litt om økonomistyring.

Gjest Angela25
Skrevet

Jeg har ikke vært i samme situasjon.

Jeg støtter deg i det du har gjort nå. Du har satt en grense og det er viktig. Klart det er knalltøft for henne og plutselig skjønne at det var ikke bare å komme til søster å få mer.

For å hjelpe henne (og kanskje hjelpe litt samvittigheten din) kan du kanskje heller invitere henne på middag, søndagsfrokost, kvelds eller ta henne med ut og spise med ujevne mellomrom. Nå skriver jeg ujevne, slik at hun ikke får det som vane også. Da viser du jo at du bryr deg, noe jeg skjønner du virkelig gjør, samtidig så gir du henne noe, hun slipper jo å kjøpe mat disse dagene...

Siden hun ikke kan styre sitt forbruk, men bruker pengene når de er der, er det liten vits å bidra i den kassa. Hvorfor ikke spørre henne når hun spør etter penger; "hva er det du mangler?", og så kanskje kjøpe det til henne, hvis det f.eks. er at hun trenger busskort, noen bøker i fbm studiene e.l. Kanskje får du pengene igjen, men gjør du ikke, vet du iallfall at det var noe hun trengte som pengene ble brukt til.

Jeg tror hun absolutt trenger noen til å lære henne litt om økonomistyring.

Ja, helt enig i det du sier. Jeg har ogsaa gjort dette, kjope inn ting hun trenger-dog ikke saa ofte. Men det blir liksom aldri nok!

Jeg ser at hun har forbedret seg med aarene, er ikke saa ille som tidligere...Men i dag er situasjonen hennes likevel ille nok. Gir du henne 1000kr er pengene borte paa ett blunk. Har hun 5000kr, er pengene oppbrukt like fort... Og gir du henne ting,som mat,royk ol. saa foler jeg ikke den takknemligheten som jeg mener hun burde hatt. Det har tross alt skjedd nesten hver mnd eller sjeldnere, over flere aar. Har gidd henne utrolig mye, ogsaa kostbare ting. Naa er noe av det odelagt,(tar ikke godt vare paa det hun har) hun bruker det ikke, eller det betyr liksom ikke saa mye. Og som sagt, pengene blir oppbrukt med en gang...

Ja, jeg har faatt nok...

Skrevet

Jeg synes du gjorde det helt rette. Får hun denne "hjelpen" hver eneste mnd kommer hun jo aldri til å skjerpe seg og komme seg på fote økonomisk. Kanskje dere kan hjelpe henne å sette opp et budsjett slik at hun ser svart på hvitt hva hun kan bruke og hva hun må legge til side til regninger?

Skrevet

Jeg har ikke vært i samme situasjon, men dere kan ikke fortsette slik.

Jeg synes du skal snakke skikkelig alvorlig med søsteren din. Fortell at dere har god økonomi fordi dere er flinke til å spare, og bare bruke etter evne.

Si at du gjerne hjelper henne med å sette opp et budsjett, og at hun bør føre regnskap over det hun bruker. Da er det lettere å se hvor pengene blir av.

Og det viktigste er at du forteller henne at dere ikke kommer til å låne henner mer penger. Hun må lære seg å ikke bruke mer penger enn det hun har. Har hun lite penger en måned, så må hun bruke mindre penger.

Det er ofte småting som sluker penger. 1 kaffe-latte her, 1 ukeblad der, 1 "billig" genser her, og en lunsj ute der. Det blir penger av det!

Det er veldig mye de fleste kan gjøre for å spare penger, men det krever at man er villig til å gjør det :)

Lykke til.

Gjest Angela25
Skrevet

Jeg har ikke vært i samme situasjon, men dere kan ikke fortsette slik.

Jeg synes du skal snakke skikkelig alvorlig med søsteren din. Fortell at dere har god økonomi fordi dere er flinke til å spare, og bare bruke etter evne.

Si at du gjerne hjelper henne med å sette opp et budsjett, og at hun bør føre regnskap over det hun bruker. Da er det lettere å se hvor pengene blir av.

Og det viktigste er at du forteller henne at dere ikke kommer til å låne henner mer penger. Hun må lære seg å ikke bruke mer penger enn det hun har. Har hun lite penger en måned, så må hun bruke mindre penger.

Det er ofte småting som sluker penger. 1 kaffe-latte her, 1 ukeblad der, 1 "billig" genser her, og en lunsj ute der. Det blir penger av det!

Det er veldig mye de fleste kan gjøre for å spare penger, men det krever at man er villig til å gjør det :)

Lykke til.

Jeg har sagt at dette ikke kan fortsette, for hennes egen skyld. De gangene jeg har snakket med henne om hennes pengeforbruk, blir hun forbannet, hisser seg opp, samtidig som hun sier at hun skjonner at hun har problem, men vil ikke snakke om det!!!

I gaar sa hun til meg: "Vi faar ha en deal, der jeg aldri spor deg om mer penger". Jeg svarte henne med aa si at "Lag heller en deal med deg selv: Laan aldri mer penger av andre, saa du en gang for alle kan komme deg paa pluss-siden". Fikk ingen respons paa det jeg sa...

Har ogsaa flere ganger sagt at hun faar dele opp pengene hver mnd, slik at hun har lik sum aa bruke hver uke. Det har hun aldri fulgt.

Hver gang dette temaet kommer opp(penger,laan,ol.) saa ender det med at jeg sitter der og foler meg skyldig, at jeg "formulerer meg frekt eller galt", som hun sier...

Men saa er det egentlig hun som handler galt her,spor du meg...

Skal jeg fole meg skyldig fordi om jeg heller skulle onske aa bruke penger paa annet enn henne?? Ikke det at hun sier det rett ut, men det ligger som oftest i korta... Som om hun ikke har faatt hjelp??!!

Mye klaging her naa...Men veldig godt aa faa ut frustrasjonen!! Og godt aa lese hva dere mener om dette! Jeg setter stor pris paa at dere deler deres tanker og meninger om dette, om dere er enig med meg eller ikke:)

Skrevet

Jeg gir dattera mi penger jeg selv om jeg vet det går til både vin og restaurantbesøk. Og hun har mer igjen enn meg av studielån og lønn enn jeg har når regningene er betalt. Jeg regner med at dagen hun er ferdigstudert og fått seg jobb så er det slutt og kanskje hjelper hun meg en dag jeg er i knipe.

Skrevet

Jeg har sagt at dette ikke kan fortsette, for hennes egen skyld. De gangene jeg har snakket med henne om hennes pengeforbruk, blir hun forbannet, hisser seg opp, samtidig som hun sier at hun skjonner at hun har problem, men vil ikke snakke om det!!!

I gaar sa hun til meg: "Vi faar ha en deal, der jeg aldri spor deg om mer penger". Jeg svarte henne med aa si at "Lag heller en deal med deg selv: Laan aldri mer penger av andre, saa du en gang for alle kan komme deg paa pluss-siden". Fikk ingen respons paa det jeg sa...

Har ogsaa flere ganger sagt at hun faar dele opp pengene hver mnd, slik at hun har lik sum aa bruke hver uke. Det har hun aldri fulgt.

Hver gang dette temaet kommer opp(penger,laan,ol.) saa ender det med at jeg sitter der og foler meg skyldig, at jeg "formulerer meg frekt eller galt", som hun sier...

Men saa er det egentlig hun som handler galt her,spor du meg...

Skal jeg fole meg skyldig fordi om jeg heller skulle onske aa bruke penger paa annet enn henne?? Ikke det at hun sier det rett ut, men det ligger som oftest i korta... Som om hun ikke har faatt hjelp??!!

Mye klaging her naa...Men veldig godt aa faa ut frustrasjonen!! Og godt aa lese hva dere mener om dette! Jeg setter stor pris paa at dere deler deres tanker og meninger om dette, om dere er enig med meg eller ikke:)

Jeg tror at forholdet mellom deg og søsteren på sikt vil bli best om du klart sier i fra at hun ikke får låne mer penger av dere.

Hun prioriterer tydeligvis helt feil, det gjør ikke dere.

Det å fortsette å låne henne penger er å gjøre henne en kjempestor bjørnetjeneste. Alle taper på det.

Greit, hun blir sint - så får hun bli det.

Gjest Angela25
Skrevet

Jeg gir dattera mi penger jeg selv om jeg vet det går til både vin og restaurantbesøk. Og hun har mer igjen enn meg av studielån og lønn enn jeg har når regningene er betalt. Jeg regner med at dagen hun er ferdigstudert og fått seg jobb så er det slutt og kanskje hjelper hun meg en dag jeg er i knipe.

Vi mennesker ser ting paa forskjellige maater- har forskjellige synspunkter.

Da jeg bodde hjemme hos min mor, hadde jeg bedre inntekt enn henne, og da var det naturlig for meg aa hjelpe henne okonomisk(det skulle bare mangle). Jeg betalte halvparten strom og husleie,og mat kjopte vi inn sammen. Fordi jeg hadde mer enn henne, kunne jeg ogsaa kjope andre "ekstra-ting".

Jeg var da 18 aar, og laerte aa haandtere penger paa en fornuftig maate.

Synes det er kjempefint aa hjelpe hverandre, men ikke naar det handler om en situasjon der den ene bruker penger som en helt, er alltid blakk, og lever paa aa laane av andre.

Jeg vil hjelpe sostra mi, men aa laane henne penger stadig vekk, er ikke aa hjelpe, jeg gjor henne en bjornetjeneste...

Gjest Angela25
Skrevet

Jeg tror at forholdet mellom deg og søsteren på sikt vil bli best om du klart sier i fra at hun ikke får låne mer penger av dere.

Hun prioriterer tydeligvis helt feil, det gjør ikke dere.

Det å fortsette å låne henne penger er å gjøre henne en kjempestor bjørnetjeneste. Alle taper på det.

Greit, hun blir sint - så får hun bli det.

Ja, slik tenker jeg ogsaa...Haaper i allefall at hun laerer en dag! Saa faar hun heller vaere skuffet over meg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...