Gå til innhold

Vått nederst i kjøleskap

Anbefalte innlegg

Gjest vått kjøleskap
Skrevet

Nederst, under fruktskuffen var det veldig vått i går. 2 dl vann ca. Fjernet alt. Nå er det nesten like vått igjen. Det kommer ikke fra noe mat/drikke som er i kjøleskapet. Hva skyldes dette?

Fortsetter under...

mariaflyfly
Skrevet

Sjekk om ikke det ligger støv/råtne matrester o.l. i det avløpet som er ut i veggen bakerst. fjern dem, og alt funker igjen. :)

Gjest vått kjøleskap
Skrevet

Sjekk om ikke det ligger støv/råtne matrester o.l. i det avløpet som er ut i veggen bakerst. fjern dem, og alt funker igjen. :)

Bak kjøleskapet? Ser ikke noe avløp inni, jeg er helt grønn på dette...

Skrevet

Er det avløp i kjøleskap?

mariaflyfly
Skrevet

Er det avløp i kjøleskap?

Kondensen forsvinner jo et sted...?

I mitt gamle kjøleskap var det ei sånn renne ned mot midten bakerst. og et slags avløp der jeg røska ut en liten slange og fant masse drit inni. Så da jeg reingjorde den, var alt i skjønneste orden igjen. :)

mariaflyfly
Skrevet

Kanskje det ligger innebygd i kjøleskapet ditt, da har jeg egentlig ikke noen gode alternativer annet enn å ringe en eller annen handyman. ;)

Annonse

Skrevet

Sikker på at døra er skikkelig tett?

Skrevet

Tørk det opp igjen.

Hvis det fortsetter, så er det jo en lekkasje ett sted.

Og siden det ikke har noe med matvarene dine, så er det noe galt med kjøleskapet..

Er det vann det våte?

Gjerne det lekker i fra fryseboksen?

Hvis det er bare vann, så MÅ det jo være fryseren eller om du har side-by-side skap kan jo det lekke sikkert.

Hvis ikke så er det noe annet!

Skrevet

Kondensen forsvinner jo et sted...?

I mitt gamle kjøleskap var det ei sånn renne ned mot midten bakerst. og et slags avløp der jeg røska ut en liten slange og fant masse drit inni. Så da jeg reingjorde den, var alt i skjønneste orden igjen. :)

Jeg har ikke peiling altså.

Men vårt kjøleskap har ikke noen form for avløp det vet jeg... Har aldri opplevd noe sånnt.

Synes det høres rart ut jeg....

Gjest prust
Skrevet

Det skjer hos oss med ujevne melllomrom. Da er det kondensavløpet som er tett av en ekkel geléaktig gørre. Pleier å stikke inn en q-tips og trekke ut en gelépropp. Så renner vannet ut der det skal! På mitt Gramm-kjøleskap er det hullet omtrent på midten av bakre vegg (inni kjøleskapet), det er en V-aktig renne som ender i dette hullet.

mariaflyfly
Skrevet

Det skjer hos oss med ujevne melllomrom. Da er det kondensavløpet som er tett av en ekkel geléaktig gørre. Pleier å stikke inn en q-tips og trekke ut en gelépropp. Så renner vannet ut der det skal! På mitt Gramm-kjøleskap er det hullet omtrent på midten av bakre vegg (inni kjøleskapet), det er en V-aktig renne som ender i dette hullet.

Nettopp! Du forklarte det mye bedre enn meg! ;) (se nedover i tråden).

Skrevet

Nå fikk jeg svar fra typen her, som jobber i elektrobutikk...

Han sier at du må sjekka at INGEN matvarer berører bakveggen.

Fikk ikke med meg helt hvorfor men, prøv..

Gjest prust
Skrevet

Nå fikk jeg svar fra typen her, som jobber i elektrobutikk...

Han sier at du må sjekka at INGEN matvarer berører bakveggen.

Fikk ikke med meg helt hvorfor men, prøv..

Det er nok fra de matvarene gelé-gørra kommer fra ja! Så hvis en stapper masse mat inn, og maten berører bakveggen, tar kondensvannet med seg noe organisk materiale og tetter til hullet.

Annonse

Skrevet

Det er nok fra de matvarene gelé-gørra kommer fra ja! Så hvis en stapper masse mat inn, og maten berører bakveggen, tar kondensvannet med seg noe organisk materiale og tetter til hullet.

Hvis man legger matvarer helt inntil veggen bak, renner kondensvannet ut på matvarene og ned i kjøleskapet, ikke langs veggen og ned i avløpet. Så det kan være to grunner: 1) tett avløp 2) mat inntil veggen

Det som tetter avløpet er sikkert mat, bakterier, fukt og gruff som samler seg over lang tid.... :-p

Skrevet

Det er ikke så lett å se. Det er en V-formet renne med hull i bunnen, inni kjøleskapet på bakre vegg. Ofte med en plastpinne i hullet, som du kan bruke til å stake opp hullet. Hvis det blir tett, eller vannet blir hindret av varer som ligger helt inntil veggen bak, så renner kondensvannet ned i bunnen av kjøleskapet. Vannet renner ned i en flat, åpen beholder nedenfor bunnen av kjøleskapet, og fordamper derfra.

Pass også på at døren er ordentlig lukket, hvis ikke blir det mer kondens.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...