Gå til innhold

Noen som kan aksjeloven?

Anbefalte innlegg

Gjest Gullkorn
Skrevet

Hei.

Jeg trenger litt hjelp. Er det noen som vet hvordan reglene er for salg og overdragelse av aksjer er ved dødsfall? Jeg lurer også på om de som har forkjøpsrett kan kjøpe til hvilken som helst pris, eller?

På forhånd takk

Skrevet

Uten å si for mye, så er nok lov om arv (om det er noe som heter noe slikt) like aktuelt som aksjeloven i ditt tilfelle.

Skrevet

Har noen aksjer her jeg jobber. I starten måtte vi skrive en aksjonæravtale. I den stod det at firmaet hadde rett med ikke plikt til å kjøpe tilbake aksjene til prisen jeg hadde betalt for dem. (Bare om jeg sluttet innen x-antall år)

Så dersom det finnes en slik avtale står det sikkert også hvilken pris som gjelder. Og uten at det finnes en slik avtale har jo ingen rett til å kjøpe aksjene.

Skrevet

Ved arv, arver man jo - og betaler ikke noe. Man overtar kostprisen til den man arver aksjene fra. Dette er nytt fra 1.1.2006. Regelverket finnes i skatteloven § 10-33.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...