Gå til innhold

Hva forteller hvilepuls?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hva er "normal" hvilepuls?

Når folk er godt trent- hva er hvilepulsen da?

Hva er din hvilepuls?

Min er ca. 60. Er det for høyt? Går det ann at hvilepulsen er for høy?

Gjest Malaisa
Skrevet

Hvordan kom du frem til hvillepulsen din?

Skrevet

helt normalt med 60 i hvilepuls, vanligvis ligger den på ca. 70-90 for kvinner og 60-80 for menn.. Med en god kondis vil den ligge mellom 40-60.. Min puls er 70. Man teller puls ved å kjenne etter pulsen, helst på handa, telle i 15 sekunder og ganger med 4=)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Har en blodtrykksmåler, som også puls.

I hefte som følger med apparatet. så forklares blodtrykket med verdier. Men heftet sier ingenting om hvilepuls.

Har målt flere ganger- men det blir helst på kveldstid. Og gjennomsnittet er ca 60. Siden blodtrykket er fint, så tror jeg hvilepulsen er OK.

Men hva ER egentlig vanlig hvilepuls? Kan man ha for høy hvilepuls?

Skrevet

Har en blodtrykksmåler, som også puls.

I hefte som følger med apparatet. så forklares blodtrykket med verdier. Men heftet sier ingenting om hvilepuls.

Har målt flere ganger- men det blir helst på kveldstid. Og gjennomsnittet er ca 60. Siden blodtrykket er fint, så tror jeg hvilepulsen er OK.

Men hva ER egentlig vanlig hvilepuls? Kan man ha for høy hvilepuls?

Forskjellig fra person til person, noen er født med høy hvilepuls. Men normaaalt vil jeg si fra 60-70 er det helt normale, mange forskjellige meninger om hva det normale er. Før høy puls kan ha både med dårlig kondisjon og gjøre og det psykiske: stress, angst osv.. Man bør forresten ta hvilepulsen om morgonen når man ennå ligger i senga, da viser det mest konkrete resultatet=)

Skrevet

Hvilepuls er veldig individuelt. Det som sier mest om formen din er hvor raskt du kommer tilbake i hvilepuls etter aktivitet.

Skrevet

Den forteller i utgangspunktet oftest lite om din form. Det som gir den beste pekepinn på formen er hvor lang tid du bruker på å komme fra makspuls til hvilepuls.

Skrevet

Hvilepulsen sier egentlig veldig lite. Den varierer fra menneske til menneske, og kan være både høy og lav uavhengig om du er i god eller dårlig form.

MEN dersom du sjekker din egen hvilepuls jevnlig, så vil du se at den endrer seg i forhold til DIN form. Den vil bli lavere om formen blir bedre.

(Men en som er i god form kan alikevel ha høyere hvilepuls enn en som er i dårlig form. Det ligger i genene.)

Skrevet

Den forteller i utgangspunktet oftest lite om din form. Det som gir den beste pekepinn på formen er hvor lang tid du bruker på å komme fra makspuls til hvilepuls.

Hva er f.eks. "kort" eller "lang" tid i denne sammenheng?

Skrevet

Hva er f.eks. "kort" eller "lang" tid i denne sammenheng?

Individuelt, du burde måle dette over tid, og blir et veldig godt instrument for om treningen fungerer.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Individuelt, du burde måle dette over tid, og blir et veldig godt instrument for om treningen fungerer.

Om treningen fungerer?

??

Ser noen skriver at man se på hvor fort høy puls går til hvilepuls etter trening. Men hva er kort tid? hva er lang tid?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...