Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

At jeg ler av atenes lille parallell betyr ikke at jeg ikke ser problemet med bevisets stilling i en voldtektssak uten vitner, kjære deg. Jeg skjønner også hvordan du tenker og hvorfor. Jeg mener ikke at unge (og gamle) kvinner ikke skal forholde seg til en reell trussel og ta sine forholdsregler. Men jeg mener derimot at enkelte trekker det for langt når de mener en kvinne må regne med voldtekt dersom hun blir med et nytt bekjentskap hjem. Og jeg mener det sørger for å opprettholde problemet heller enn redusere det dersom debatten ensidig dreier seg om kvinnens adferd og innskrenkede handlingsrom. En professor med spesialisering i politietterforskning gikk for noen dager siden ut i media og påstod at den lave prosentandelen dommer i voldtektssaker skyldtes politiets inkompetanse og sviktende etterforskning, manglende forståelse og identifisering med offeret og personlige holdninger. Altså er det ikke bare bevisets stilling som er problemet, men også hvordan ressurser blir brukt. I en ranssak uten vitner er det jo også ord mot ord, det gjelder jo mange saker som anmeldes.

Jeg er glad for at en mann med stor faglig integritet og erfaring markerer sin holdning og retter fokus mot dette store samfunnsproblemet (mannsproblemet).

Jeg synes derimot at han ikke burde gå ut i beste sendetid å si at det er nærmest risikofritt å voldta i Norge i dag på bakgrunn av de systemsviktene han påpekte.

Det er jo nærmest en oppfordring. Vi vet jo at det etter mediefokus på en bestemt sak skjer en oppblomstring av relaterte episoder, det være seg selvmord eller kriminelle handlinger. Som for eksempel voldtekt.

Jeg er bare så lei av dette fokuset på kvinner i denne sammenheng. Jeg mistenker ikke hverken deg eller petter smart eller andre normale mennesker for å legge ansvar og skyld over på ofrene. Men jeg tror at ord er makt, at diskursen preger holdninger og at en enisidig debatt med ofrene i fokus kan skade mer enn det hjelper. Kvinner forholder seg til sin evige redsel uansett, de er vel mer enn klar over trusselen og de fleste tar sine forholdsregler uansett sammenheng. Men professoren har et poeng i at samfunnsholdningen som avspeiles i disse debattene og i rettsvesenet er litt ubalansert og ensidig fokusert. Hvor er debattene om menns holdninger, overgriperen og tiltak som bør rettes mot disse?

Jeg er hverken naiv eller lettvint mener jeg selv. Jeg vil bare bryte med denne lange tradisjonen i å formane kvinnene. La oss formane gutter i den oppvoksende slekt i større grad. Siden voldtekt og andre seksuelle overgrep skjer hver tredje jente/kvinne i løpet av livet er det et stort problem som ikke kan avskrives som noe som gjelder et fåtall mannsuhyrer. Saken er at det er gråsoner der menn og gutter må ta ansvar og vite hva som forventes av dem. De må, på lik linje med kvinner gjennom alle tider, forholde seg til sine lyster med et strengt moralsk ansvar. Fordi de er sterke. Og fordi det i kommunikasjonen mellom mennesker ofte skjer brister. De må ha det inn med morsmelken at de skal være hensynsfulle og ikke trenge seg på i påvente av et kontant NEI. De må lære seg å være ydmyke og IKKE lese (feks her inne) at det er å forvente at de skal få sex dersom kvinnen tar imot en drink eller blir med hjem etter en tur på byen. De skal ikke gjennom velmente råd til jenter få aksept for en framfusen og brutal adferd fodi samfunnet ikke forventer annet av dem.

Skjønner du hvor jeg vil?

Jeg mener jenter skal få råd og at de skal ta trusselen på alvor. Men jeg mener at fokuset er ensidig i dag, og at ingen tør nærme seg mennene og overgriperen, kanskje fordi det er lettere å nærme seg offeret og henvende seg til kvinner med preventive tiltak. Det er jo forståelig, men like fullt feil. Jeg svaner bare en balansert debatt og en helhetlig angripen av et samfunnsproblem som ikke har forsvunnet med likestilling og seksualopplysning. Et problem som faktisk griper inn i de fleste kvinners liv. Det tyder på at årtusner med advarsler til kvinner ikke er nok. Om vi så gikk med burka i redsel og ansvar for eget velbefinnende ville en vesentlig del av problemet gjenstå : nemlig menn og gutter og deres oppdragelse, sosiale selvjustis og normer. Tidligere var det disse mekanismene som fraholdt kvinner fra å utfolde sin seksualitet, det har til alle tider vært et mektig våpen. Nå mener jeg at ikke bare pedofile skal kjenne dette på kroppen, men at menns ensidige fordømmelse av alle disse gråsoneovergrepene og overfallene skal komme til uttrykk. Fokuset må snues og alle menn må si det de tar for gitt at andre menn tenker. For det er tydeligvis ikke slik i realiteten.

"Med mindre vi utstyrer samtlige soverom og stuer og gud-veit i alle rom i landet, vil det aldri bli mulig å oppklare denne typen voldtekter."

Her skulle det stå:

Med mindre vi utstyrer samtlige soverom og stuer og gud-veit i alle rom i landet med overvåkingsutstyr, vil det aldri bli mulig å oppklare denne typen voldtekter.

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ylvali1365381015

19

• petter smart

18

• Deanna

16

• ShitDiddelyDo

14

Gjest Stilistisk
Skrevet

"Men jeg mener derimot at enkelte trekker det for langt når de mener en kvinne må regne med voldtekt dersom hun blir med et nytt bekjentskap hjem."

- Det er vel ingen som har gått så langt som til å si at hun må regne med voldtekt. De fleste menn er tross alt ikke potensielle voldtektsforbrytere.

Men spesielt jenter som blir med menn de ikke kjenner hjem må være klar over at mannen de blir med i så godt som alle tilfeller tar med dama hjem for sex. Det er forhåpentligvis ikke så jævla mange som faktisk trodde det var frimerkesamlinga han hadde en enorm interesse av å vise fram.

Og siden så mange opplever voldtekt er det ganske åpenbart at det er en del menn som er i stand til å ta seg til rette, noe jenter må være bevisst.

Vi kjenner alle folk som tidvis gjør idiotiske ting i fylla. Ting de aldri ville gjort i edru tilstand. For alt vi vet er enkelte av disse folka i stand til å presse seg til sex også.

Jeg forstår ikke hvordan du mener vi skal nærme oss overgriperen. Ingen vet hvem han er. Alle vet at voldtekt er galt. Jeg tror knapt du finner en mann som ikke mener det er noe av det mest avskyelige du kan gjøre. De aller fleste vil ganske sikkert se på en voldtektsforbryter som enda lavere på rangstigen enn en drapsmann, noe man også tydlig ser i fengslene rundt om i landet.

Hva mener du vi skal gjøre? Skal vi gå ut med en eller annen kampanje hvor vi setter fokus på hvor grusom en voldtekt er? Alle vet det allerede. Likevel voldtas det.

Det virker som om du tror menn flest ser på en voldtekt som en bagatell. Det er ikke mulig å ta mer feil.

Når det gjelder etterforskningsarbeidet er det ikke kun snakk om ressurser. Politiet sier selv at mye etterforskning ikke hjelper. Det er alltid ord mot ord. Unntaket er overfallsvoldtekter, altså voldtekter politiet selv sier er de desidert enkleste å oppklare, all den tid det sjelden er tvil om at voldtekten har funnet sted. Sikrer de seg dna-spor er det bare å finne personen som har etterlatt seg dna-et.

Men de færreste voldtekter er overfallsvoldekter. De blir begått av personer jentene i en eller annen grad kjenner. Og her er det ord mot ord. Politiet kan sikre seg så mange beviser de bare vil, for med mindre det finnes vitner, og det gjør det så godt som aldri, hjelper det ikke med all verdens dna-spor. De må først bevise at det har skjedd et overgrep, noe som rett og slett er umulig med mindre mannen tilstår.

Og derfor går han ofte fri, noe som er riktig. Vi kan ikke dømme folk på en kvinnes ord.

Og derfor anmeldes ikke voldtektene heller. Jentene vet at mannen med all sannsynlighet vil gå fri, og de er ikke interessert i en rettegang der en forsvarer vil gjøre alt som står i hans makt for å sverte det påståtte offeret.

Det er simpelthen umulig å bevise denne typen voldtekter. Det vet mannen. Det vet kvinnen. Det vet politiet. Det vet rettsapparatet.

Og dette gjør det ekstra farlig for en kvinne og dra med seg en mann hun ikke vil ha sex med hjem. For mannen vil ha sex. Vet ikke kvinnen dette vet hun jævla lite om hvordan ting fungerer når man sjekker på byen, og kan mildt sagt framstilles som fryktelig naiv.

Men i dag skal det ikke være mulig å være så naiv.

Og du mener det er galt av folk å skrive dette? At voldtekter som skjer av mer eller mindre bekjente folk, i et hjem der det ikke finnes noen vitner, så godt som aldri fører til fellende dom?

Det er sant, og det er viktig at kvinnen er dette bevisst og selv forsøker å unngå situsjoner av denne typen.

Og det gjør du ikke ved å leke luremus på byen og dra med deg en mann du uansett ikke har intensjoner om å ha sex med hjem. Da setter du deg i en situasjon du aldri burde vært i, for du vet ikke at mannen du har med deg hjem ikke forvandler seg til et ukontrollertbart sexdyr så fort han entrer dørterskelen.

Men det kvinnen vet, og det vet naturligvis også mannen, er at 100 stykker på et utested har sett mannen og kvinnen stå og kline på dansegulvet før de stakk hjem i en taxi. Enkelte menn er åpenbart i stand til å utnytte dette, og det MÅ kvinnen være bevisst.

Med mindre vi utstyrer samtlige soverom og stuer og gud-veit i alle rom i landet, vil det aldri bli mulig å oppklare denne typen voldtekter.

Derfor må kvinnen være forsiktig. Sånn er verden.

Hvorfor har menn tydeligvis en slik tendens til å lage så ekstreme parodiske fremstillinger av kvinnens adferd.Hun var ikke full,men ravet dritings rundt gatelangs i miniskjørt og nettingstrømper,eller sa nei når hun lå i trusen i sengen etc når de skal komme med eksempler.En karikaturtegning i aftenposten under artikkelen "kvinners ansvar"bekrefter tydeligvis at også diverse avisredaksjoner vil trekke sine eksempler ekstremt langt.Det er et merkerlig fenomen og underbygger muligens myten mange menn har om at feks nachspielvoldtekter innebærer at kvinnen angrer dagen derpå.Jeg bare er nysgjerrig?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvorfor har menn tydeligvis en slik tendens til å lage så ekstreme parodiske fremstillinger av kvinnens adferd.Hun var ikke full,men ravet dritings rundt gatelangs i miniskjørt og nettingstrømper,eller sa nei når hun lå i trusen i sengen etc når de skal komme med eksempler.En karikaturtegning i aftenposten under artikkelen "kvinners ansvar"bekrefter tydeligvis at også diverse avisredaksjoner vil trekke sine eksempler ekstremt langt.Det er et merkerlig fenomen og underbygger muligens myten mange menn har om at feks nachspielvoldtekter innebærer at kvinnen angrer dagen derpå.Jeg bare er nysgjerrig?

"Det er et merkerlig fenomen og underbygger muligens myten mange menn har om at feks nachspielvoldtekter innebærer at kvinnen angrer dagen derpå."

En nachspillvoldtekt er en voldtekt. Ikke angring dagen derpå. Angrer kvinnen dagen derpå og anmelder en voldtekt, er det snakk om en særdeles grov løgn.

ylvali1365381015
Skrevet

"Men jeg mener derimot at enkelte trekker det for langt når de mener en kvinne må regne med voldtekt dersom hun blir med et nytt bekjentskap hjem."

- Det er vel ingen som har gått så langt som til å si at hun må regne med voldtekt. De fleste menn er tross alt ikke potensielle voldtektsforbrytere.

Men spesielt jenter som blir med menn de ikke kjenner hjem må være klar over at mannen de blir med i så godt som alle tilfeller tar med dama hjem for sex. Det er forhåpentligvis ikke så jævla mange som faktisk trodde det var frimerkesamlinga han hadde en enorm interesse av å vise fram.

Og siden så mange opplever voldtekt er det ganske åpenbart at det er en del menn som er i stand til å ta seg til rette, noe jenter må være bevisst.

Vi kjenner alle folk som tidvis gjør idiotiske ting i fylla. Ting de aldri ville gjort i edru tilstand. For alt vi vet er enkelte av disse folka i stand til å presse seg til sex også.

Jeg forstår ikke hvordan du mener vi skal nærme oss overgriperen. Ingen vet hvem han er. Alle vet at voldtekt er galt. Jeg tror knapt du finner en mann som ikke mener det er noe av det mest avskyelige du kan gjøre. De aller fleste vil ganske sikkert se på en voldtektsforbryter som enda lavere på rangstigen enn en drapsmann, noe man også tydlig ser i fengslene rundt om i landet.

Hva mener du vi skal gjøre? Skal vi gå ut med en eller annen kampanje hvor vi setter fokus på hvor grusom en voldtekt er? Alle vet det allerede. Likevel voldtas det.

Det virker som om du tror menn flest ser på en voldtekt som en bagatell. Det er ikke mulig å ta mer feil.

Når det gjelder etterforskningsarbeidet er det ikke kun snakk om ressurser. Politiet sier selv at mye etterforskning ikke hjelper. Det er alltid ord mot ord. Unntaket er overfallsvoldtekter, altså voldtekter politiet selv sier er de desidert enkleste å oppklare, all den tid det sjelden er tvil om at voldtekten har funnet sted. Sikrer de seg dna-spor er det bare å finne personen som har etterlatt seg dna-et.

Men de færreste voldtekter er overfallsvoldekter. De blir begått av personer jentene i en eller annen grad kjenner. Og her er det ord mot ord. Politiet kan sikre seg så mange beviser de bare vil, for med mindre det finnes vitner, og det gjør det så godt som aldri, hjelper det ikke med all verdens dna-spor. De må først bevise at det har skjedd et overgrep, noe som rett og slett er umulig med mindre mannen tilstår.

Og derfor går han ofte fri, noe som er riktig. Vi kan ikke dømme folk på en kvinnes ord.

Og derfor anmeldes ikke voldtektene heller. Jentene vet at mannen med all sannsynlighet vil gå fri, og de er ikke interessert i en rettegang der en forsvarer vil gjøre alt som står i hans makt for å sverte det påståtte offeret.

Det er simpelthen umulig å bevise denne typen voldtekter. Det vet mannen. Det vet kvinnen. Det vet politiet. Det vet rettsapparatet.

Og dette gjør det ekstra farlig for en kvinne og dra med seg en mann hun ikke vil ha sex med hjem. For mannen vil ha sex. Vet ikke kvinnen dette vet hun jævla lite om hvordan ting fungerer når man sjekker på byen, og kan mildt sagt framstilles som fryktelig naiv.

Men i dag skal det ikke være mulig å være så naiv.

Og du mener det er galt av folk å skrive dette? At voldtekter som skjer av mer eller mindre bekjente folk, i et hjem der det ikke finnes noen vitner, så godt som aldri fører til fellende dom?

Det er sant, og det er viktig at kvinnen er dette bevisst og selv forsøker å unngå situsjoner av denne typen.

Og det gjør du ikke ved å leke luremus på byen og dra med deg en mann du uansett ikke har intensjoner om å ha sex med hjem. Da setter du deg i en situasjon du aldri burde vært i, for du vet ikke at mannen du har med deg hjem ikke forvandler seg til et ukontrollertbart sexdyr så fort han entrer dørterskelen.

Men det kvinnen vet, og det vet naturligvis også mannen, er at 100 stykker på et utested har sett mannen og kvinnen stå og kline på dansegulvet før de stakk hjem i en taxi. Enkelte menn er åpenbart i stand til å utnytte dette, og det MÅ kvinnen være bevisst.

Med mindre vi utstyrer samtlige soverom og stuer og gud-veit i alle rom i landet, vil det aldri bli mulig å oppklare denne typen voldtekter.

Derfor må kvinnen være forsiktig. Sånn er verden.

..."Og det gjør du ikke ved å leke luremus på byen og ta med eg en mann som du ikke vil ha sex med hjem"...

???? Fyfaen, for et talende ordvalg. Det sier meg at JA, vi lever i totalt divergerende verdner. For ikke å si i gjensidig ukjente univers.

Ikke å undres over da, at tilsynelatende normale menn kan vise seg å ha sitt på det tørre når de forventer sex ved å bli med en kvinne hjem. Ikke for det, vi kvinner kan jo også forvente sex, men det er jo en potensiell mulighet dersom begge parter ønsker det. Ikke en lovmessighet. Og det skjønner vel også enhver mann, han velger bare i noen tilfeller å se bort ifra det, og heller bruke sin fysiske styrke til å gjennomføre voldshandlinger.

Nei, jeg skjønner hva jeg har med å gjøre når jeg leser ditt svar på mitt velfunderte og lange innlegg. Etter Auli-debatten trodde jeg du var av typen som tok uomtvistelig stilling i slike voldssaker. Når du bruker belastede begreper som "luremus på byen" viser du med all tydelighet at jeg har et vesentlig poeng! Jeg skal ikke påstå at du er et uttrykk for den mentalitet som opprettholder myter og misforståelser imellom kjønnene, og kanskje endog sørger for at overgrep skjer, men det er jammen skuffende å registrere slike uttalelser. Det får meg til å nesten miste mitt positive menneskesyn og gi den demoniserende holdningen rett. Ja, slik du velger å ordlegge deg kan det tom se ut som om de mest ihuga syttitalls-feministene hadde rett...

:-(

ylvali1365381015
Skrevet

Hvis du blir med en fremmed mann hjem fra byen så vil han forvente sex. Dersom du ikke har noen intensjoner om å ha sex med han bør du ikke bli med han hjem. Selv om han selvfølgelig skal akseptere et nei, er det mange som ikke gjør det.

Halloooo? Her snakker vi ikke om mannens forventninger. Og ikke om kvinnens forventninger heller- hun har sannsynligvis sine forhåpninger (om sex eller samtale eller romantikk-det vites ikke) hun også! Saken dreier seg om VOLDTEKT - les : en voldssak!! Hva de impliserte parter hadde forventet i sitt stille sinn er UVESENTLIG.

ShitDiddelyDo
Skrevet

..."Og det gjør du ikke ved å leke luremus på byen og ta med eg en mann som du ikke vil ha sex med hjem"...

???? Fyfaen, for et talende ordvalg. Det sier meg at JA, vi lever i totalt divergerende verdner. For ikke å si i gjensidig ukjente univers.

Ikke å undres over da, at tilsynelatende normale menn kan vise seg å ha sitt på det tørre når de forventer sex ved å bli med en kvinne hjem. Ikke for det, vi kvinner kan jo også forvente sex, men det er jo en potensiell mulighet dersom begge parter ønsker det. Ikke en lovmessighet. Og det skjønner vel også enhver mann, han velger bare i noen tilfeller å se bort ifra det, og heller bruke sin fysiske styrke til å gjennomføre voldshandlinger.

Nei, jeg skjønner hva jeg har med å gjøre når jeg leser ditt svar på mitt velfunderte og lange innlegg. Etter Auli-debatten trodde jeg du var av typen som tok uomtvistelig stilling i slike voldssaker. Når du bruker belastede begreper som "luremus på byen" viser du med all tydelighet at jeg har et vesentlig poeng! Jeg skal ikke påstå at du er et uttrykk for den mentalitet som opprettholder myter og misforståelser imellom kjønnene, og kanskje endog sørger for at overgrep skjer, men det er jammen skuffende å registrere slike uttalelser. Det får meg til å nesten miste mitt positive menneskesyn og gi den demoniserende holdningen rett. Ja, slik du velger å ordlegge deg kan det tom se ut som om de mest ihuga syttitalls-feministene hadde rett...

:-(

"Ikke å undres over da, at tilsynelatende normale menn kan vise seg å ha sitt på det tørre når de forventer sex ved å bli med en kvinne hjem. Ikke for det, vi kvinner kan jo også forvente sex, men det er jo en potensiell mulighet dersom begge parter ønsker det. Ikke en lovmessighet. Og det skjønner vel også enhver mann, han velger bare i noen tilfeller å se bort ifra det, og heller bruke sin fysiske styrke til å gjennomføre voldshandlinger."

- Det er selvfølgelig ikke en "lovmessighet", og det er selvfølgelig sånn at nesten alle menn tar nei for et nei og oppfører seg som anstendige folk selv om de i utgangspunktet hadde forventet noe annet. Og det er klart dere kvinner også kan forvente sex. Jeg har aldri gått hjem med en jente som ikke har forventa det samme som meg. Det pleier å være ganske klart på forhånd selv om man ikke avtaler ordrett at "nå skal vi ha sex".

Det vanlige hvis man er ute etter noe annet enn sex er å utveksle nummer og møtes senere. Ikke småfulle klokka 4 om natta hjemme hos en av partene.

"Etter Auli-debatten trodde jeg du var av typen som tok uomtvistelig stilling i slike voldssaker. Når du bruker belastede begreper som "luremus på byen" viser du med all tydelighet at jeg har et vesentlig poeng! Jeg skal ikke påstå at du er et uttrykk for den mentalitet som opprettholder myter og misforståelser imellom kjønnene, og kanskje endog sørger for at overgrep skjer, men det er jammen skuffende å registrere slike uttalelser. Det får meg til å nesten miste mitt positive menneskesyn og gi den demoniserende holdningen rett.

- Selvfølgelig tar jeg uimottvistelig standpunkt i voldtektssaker. Hva menn forventer når de stikker hjem med en dame de har møtt på byen unnskylder naturligvis ikke mannen det grann dersom han på noen som helst måte går over streken, og du ser heller ingen andre som påstår noe annet.

"Ja, slik du velger å ordlegge deg kan det tom se ut som om de mest ihuga syttitalls-feministene hadde rett..."

- At menn er svin? Så menn som er på byen for å få seg et ligg er altså svin? Hva er i så fall kvinner som er på byen i samme ærend? Tro meg: De sjekkende kvinnene på byen er ute i samme ærend. Det er godt mulig de i større grad enn mannfolka er ute etter noe mer i tillegg til den ene natta, men man skal være rimelig naiv for å tro at forholdet nødvendigvis trenger å utarte seg til noe mer med en person man har drukket og rota med i en time på byen, og knapt kjenner.

Og det er nettopp poenget: Man kjenner knapt hverandre, og vet derfor ikke hva som kan skje.

Og ikke om og fortell meg at en kvinne som blir med meg hjem fordi hun tror hun skal få seg et ligg ikke blir skuffa dersom jeg plutselig ombestemmer meg og sier nei. Hun vil sannsynligvis ta det enda verre opp enn det en mann ville gjort, da hun i så fall vil tro at "det må være noe feil med meg", "jeg må være for feit", "jeg hadde dårlig ånde", "jeg hadde strekkmerker han ikke likte" eller et-eller-annet.

Vi er nok ganske like der. Forskjellen er bare at enkelte mannfolk ser ut til å være mer tilbøyelige til å bruke vold, og det er nettopp det kvinner må være bevisst.

Mødre forteller sine barn at de ikke skal gå med fremmede menn. Mange mødre bør bli flinkere til å følge sine egne råd.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Halloooo? Her snakker vi ikke om mannens forventninger. Og ikke om kvinnens forventninger heller- hun har sannsynligvis sine forhåpninger (om sex eller samtale eller romantikk-det vites ikke) hun også! Saken dreier seg om VOLDTEKT - les : en voldssak!! Hva de impliserte parter hadde forventet i sitt stille sinn er UVESENTLIG.

"Halloooo? Her snakker vi ikke om mannens forventninger. Og ikke om kvinnens forventninger heller- hun har sannsynligvis sine forhåpninger (om sex eller samtale eller romantikk-det vites ikke) hun også! Saken dreier seg om VOLDTEKT - les : en voldssak!! Hva de impliserte parter hadde forventet i sitt stille sinn er UVESENTLIG."

Og akkurat det finner du ikke en eneste en som argumenter imot.

Men du skrev et tall over. Var det 1 av 3 kvinner som på en eller annen måte hadde opplevd overgrep?

I så fall er det så skremmende tall at det bør si seg selv at kvinner må være forsiktige med hvem de går med. Det å ikke være dette tallet bevisst er intet annet enn idioti. Det nytter ikke å fly rundt og tenke "det skjer helt sikkert ikke meg, for denne mannen virker jo så snill og grei".

ylvali1365381015
Skrevet

"Det er et merkerlig fenomen og underbygger muligens myten mange menn har om at feks nachspielvoldtekter innebærer at kvinnen angrer dagen derpå."

En nachspillvoldtekt er en voldtekt. Ikke angring dagen derpå. Angrer kvinnen dagen derpå og anmelder en voldtekt, er det snakk om en særdeles grov løgn.

Det viser ned all tydelighet det jeg svarte en annen i denne tråden: menn har en tendens til å forsvare sine egne i en polarisert debatt, selv om det er jo er innlysende for enhver at voldtekt ikke kan forsvares og ikke forklares. Det er et overgrep og en synd og en straffbar handling.

Så hvorfor kan ikke tilsynelatende normale menn bare stå inne for sine innerste holdninger også i debatter der kvinner ikke legger fingerene imellom? Hvorfor må de innta en forsøksvis forklarende og støttende holdning til andre menns forbrytelser, gang på gang?

Fy faen, jeg gremmes! Og jeg blir utrolig sint på vegne av trådstarter og venner som har vært ofre. Og jeg blir så inni helvete sint og frustrert på vegne av min egen datter som snart skal vokse opp i dette tafatte samfunnet! Det har blitt satt i gang en offensiv mot mobbing i norsk skole, der foreldre og elever er støttespillere og bevisste aktører. Ingen råder mobbeofre til å ta sine forholdsregler, iom det faktum at "mobbing skjer - get real!". Ingen ville i dag drømme om å gi mobbeofre eller potensielt utsatte personer det råd at de skulle tilpasse seg mobberne og deres uomtvistelige tilstedeværelse... I stedet forventes det fra sentralt hold, at slikt skjer bar ikke - uansett!

En slik holdning er på sin plass ifht dette tema også!

Voldtekt er, på lik linje med mobbing, et sørgelig hyppig, men svært sykelig og uønsket tilløp i samfunnet. Det må drastiske midler til for å få bukt med det. Både blant foreldre, lærere, menn og kvinner. Og utsagn som sdd's : "luremus på byen" forteller at det trengs en offensiv umiddelbart. Aldri før har jeg blitt så sørgelig klar over status blant "allmuen". Og dertil overbevist om at drastiske tiltak må til!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det viser ned all tydelighet det jeg svarte en annen i denne tråden: menn har en tendens til å forsvare sine egne i en polarisert debatt, selv om det er jo er innlysende for enhver at voldtekt ikke kan forsvares og ikke forklares. Det er et overgrep og en synd og en straffbar handling.

Så hvorfor kan ikke tilsynelatende normale menn bare stå inne for sine innerste holdninger også i debatter der kvinner ikke legger fingerene imellom? Hvorfor må de innta en forsøksvis forklarende og støttende holdning til andre menns forbrytelser, gang på gang?

Fy faen, jeg gremmes! Og jeg blir utrolig sint på vegne av trådstarter og venner som har vært ofre. Og jeg blir så inni helvete sint og frustrert på vegne av min egen datter som snart skal vokse opp i dette tafatte samfunnet! Det har blitt satt i gang en offensiv mot mobbing i norsk skole, der foreldre og elever er støttespillere og bevisste aktører. Ingen råder mobbeofre til å ta sine forholdsregler, iom det faktum at "mobbing skjer - get real!". Ingen ville i dag drømme om å gi mobbeofre eller potensielt utsatte personer det råd at de skulle tilpasse seg mobberne og deres uomtvistelige tilstedeværelse... I stedet forventes det fra sentralt hold, at slikt skjer bar ikke - uansett!

Voldtekt er, på lik linje med mobbing, et sørgelig hyppig, men svært sykelig og uønsket tilløp i samfunnet. Det må drastiske midler til for å få bukt med det. Både blant foreldre, lærere, menn og kvinner. Og utsagn som sdd's : "luremus på byen" forteller at det trengs en offensiv umiddelbart. Aldri før har jeg blitt så sørgelig klar over status blant "allmuen". Og dertil overbevist om at drastiske tiltak må til!

"Det viser ned all tydelighet det jeg svarte en annen i denne tråden: menn har en tendens til å forsvare sine egne i en polarisert debatt, selv om det er jo er innlysende for enhver at voldtekt ikke kan forsvares og ikke forklares. Det er et overgrep og en synd og en straffbar handling."

Igjen: Hva er det du våser om her? Jeg har aldri forsvart en eneste overgriper, uansett omstendigheter, og det kommer jeg heller aldri til å gjøre.

Det eneste jeg skriver er: Kvinner må være forsiktige!

"Så hvorfor kan ikke tilsynelatende normale menn bare stå inne for sine innerste holdninger også i debatter der kvinner ikke legger fingerene imellom? Hvorfor må de innta en forsøksvis forklarende og støttende holdning til andre menns forbrytelser, gang på gang? "

Hvor i himmelens navn har jeg støttet en voldtektsforbryter eller forklart hans handlinger?

Det har jeg aldri gjort og det kommer jeg aldri til å gjøre.

Men det finnes svin der ute, og igjen: Det må kvinner være bevisst! For sin egen sikkerhets skyld.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Fy faen, jeg gremmes! Og jeg blir utrolig sint på vegne av trådstarter og venner som har vært ofre."

Hva er det egentlig du mener jeg burde skrevet til trådstarter?

Skulle jeg skrevet: - Nei, du har ikke deg selv å takke (det skrev jeg og det mente jeg naturligvis), for så å fortsette; - og møter du en mann du liker på byen må du selvfølgelig gå hjem med ham. Det er helt trygt. Fremmede menn er aldri farlige, og vil du ha kos har du naturligvis krav på det. Kjør på. Faren for voldtekt er knapt til stede. Alle menn tar nei for et nei, og ingen vil finne på å utnytte deg.

Jeg er ganske sikker på at Deanna vet at verden ikke er så snill, og det har hun helt rett i.

Du mener derimot at advarsler ikke er på sin plass, da du på en eller annen vannvittig måte klarer å dra advarsler om hva en kvinne bør være forsiktige med til at det å ikke lytte til disse advarslene gir henne noen som helst skyld.

Det er det ingen som har skrevet. Du skal lete lenge for å finne noen som gir overgriperen mindre enn 100 % skyld.

Forskjellen på meg og deg og Petter Smart er at vi er innser faremomentene ved enkelte situasjoner, og siden vi begge finner det motbydelig at jenter blir utsatt for overgrep, så advarer vi dem mot disse situasjonene.

Du finner naturligvis overgrep like motbydelig som det alle andre gjør, men du ser ingen grunn til å advare jentene mot situasjoner som statististikken viser at er potensielt farlige.

Grunnen til at du ikke sitter under en kokosnøttpalme er at du vet at mange dauer som følge av ramlende kokosnøtter. Du er i din fulle rett til å sitte der og det går jo stort sett bra, men likevel velger de fleste bort muligheten til å sitte akkurat der da vi vet at det kan være farlig.

Insisterer du på retten til å sitte under en kokospalme også?

Mange menn ser dessverre ut til å være like farlige og ustabile som en kokosnøtt. Dette må dere være bevisst.

Er det en sånn verden vi vil ha? Selvfølgelig vil vi ikke det. Men hva er alternativet? Vi vet ikke hvem overgriperen er. Det er åpenbart at du ikke kan se det på dem, og at det i teorien kan være hvem som helst.

ylvali1365381015
Skrevet

Det er noe helt annet å drikke med en venn. Du stoler selvfølgelig på en venn, det er jo bl.a. derfor de er venner. At de utnytter deg da er noe du ikke har noen mulighet til å forutse eller gjøre noe med. En kan ikke mure seg inne hjemme heller. Her ville jeg sagt at det var ingenting du kunne gjort, du var verken naiv eller oppsøkte fare.

Jeg tror egentlig vi alle er enige. Ingen prøver å unnskylde voldtektsmenn, ingen prøver å skyve noe av ansvaret over på offeret.

Men jeg er enig i deanna når hun skriver at for mye av fokuset er på offeret. Jeg er åpen for gode forslag til hva en skal gjøre med overgriperne.

Det siste der har vært mitt hovedpoeng i hele denne debatten.

Jeg er selvfølgelig ikke imot å opplyse jenter om realitetene og råde til forsiktighet.

Jeg mener bare at det ikke er nok. Og at det fort kan sende utilsiktede signaler til gutter.

Og, for å avklare andre ting med det samme :

Jeg mener ikke at menn er svin, jeg har et positivt menneskesyn og jeg antar at dere menn som deltar i denne debatten deler dette synet.

Vi står ikke sååå langt fra hverandre som det kan se ut som. Det handler jo også litt om hvordan man velger å tolke en tekst, ikke sant? Begge veier....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...