Gå til innhold

Dugnad skoletur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skolen dekker ikke lengre skoleavlutningsturer og eleven må selv tjene inn. Dette gjør de bra, og skal ha middag for foreldrene for kr 2oo pr pers. Den saken er grei. Men hva med de foreldrene som ikke stiller opp på noenting? Vi andre må dra lasset for dem. Alle foreldre har måtte sette inn en viss sum for sin elev, men det er ikke lov å betale mer enn den summen (fordi skolen ikke skal koste neo). Resten tjenes på dugnader. Noen foreldre har ikke betalt inn denne summen.

Er det rett og rimelig at alle andre skal tjene inn penger for at barna til de (tiltaksløse) foreldrene skal bli med?

Eller burde disse barna bli igjen på skolen mens de andre er på tur?

Jeg velger å stille opp for disse barna, men kjenner at det faktisk irriterer meg at noen kan være så bastant på at skolen ikke skal koste noe... De skal på en opplevelsestur som en avslutningstur før de deles opp i flere klasser på ungdomsskolen.

Skrevet

Sånn er det jo alltid, noen som ikke stiller opp! Og dersom du velger å "dekke inn" noe gjør du det jo for barna sin skyld, og ikke foreldrene!

Jeg hadde gjort det samme.

mvh

Mrs. Wallace
Skrevet

Du får spørre deg selv om hva som er verst for deg: irritasjonen over andre foreldres unnasluntring, eller dårlig samvittighet overfor de ungene som blir igjen mens de andre drar på tur.

For meg er det et relativt enkelt regnestykke - jeg er mer villig til å takle den irritasjonen enn å måtte sitte med den råtne følelsen jeg ville hatt over å ekskludere noen fra turen. Så får man heller banne litt innen husets fire vegger og klappe seg selv på skulderen for at man i det minste gjør en innsats selv. ;o)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg hadde nok gjort som deg, for inne i blandt disse tiltaksløse (de finner man vel overalt?) så er det kanskje noen som rett og slett ikke har råd?

Jeg husker så godt når vi drev på, vi skulle på klassetur, det var før da vi kunne betale selv. Vi betalte inn en fast sum i mnd, og vi hadde dugnader. Ett foreldrepar betalte ikke, de viste seg ikke i det hele tatt. Årsaken fikk jeg vite flere år senere, de hadde ikke penger, og av skam turde de ikke vise seg. Da var jeg glad for at gutten deres fikk være med på tur, via våre oppsparte penger. For det var en opplevelse for oss alle, vi var til England.

Derfor hadde jeg nok stått på, selv om noen ville sluppet billig unna, er jeg villig til å betale den prisen, om noen barn rett og slett hadde foreldre som ikke hadde råd.

Men irritert om meg over de som ikke gadd, det hadde jeg gjort! ;o)

Skrevet

Du får spørre deg selv om hva som er verst for deg: irritasjonen over andre foreldres unnasluntring, eller dårlig samvittighet overfor de ungene som blir igjen mens de andre drar på tur.

For meg er det et relativt enkelt regnestykke - jeg er mer villig til å takle den irritasjonen enn å måtte sitte med den råtne følelsen jeg ville hatt over å ekskludere noen fra turen. Så får man heller banne litt innen husets fire vegger og klappe seg selv på skulderen for at man i det minste gjør en innsats selv. ;o)

Helt enig :o)

Skrevet

Det du tror er tiltaksløshet kan skyldes andre ting da. Helseproblemer f.eks, kanskje er det en enslig mor/far som ikke har noe nettverk og ikke kan skaffe barnevakt for mindre søsken, kanskje er det sosial angst med i bildet - det kan være så mange grunner. Men det vil alltid være en og annen unnasluntrer, ingen tvil om det.

Skrevet

Nå husket jeg plutselig på et innlegg fra flere år tilbake - det var på en sfo der de ansatte ville ha litt kos den siste fredagen i mnd (?) og for å få økonomi til denne vaffel-kosen så måtte foreldrene betale en liten sum hver. Dette var det ikke alle som hadde anledning til eller som ville - dermed gjorde de det rett og slett sånn at de ungene som hadde foreldre som fortalte fikk sitte ved et eget bord og spise vafler, mens de andre ungene måtte sitte ved et annet bord og spise resten av matpakken sin... *Fremdeles sjokkert når jeg tenker på det* Men såvidt jeg husker ble det fort slutt på denne hårreisende forskjellsbehandlingen - heldigvis!

Skrevet

Jeg har jo valgt å betale, har solgt lodd, bakt kaker, stått vakt mm Jeg gjør det jeg kan for at de skal få til turen. Jeg hadde ikke likt at noen barn ble igjen, stakkars så flaut for dem....

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1174645666' post='3578934]

Jeg hadde nok gjort som deg, for inne i blandt disse tiltaksløse (de finner man vel overalt?) så er det kanskje noen som rett og slett ikke har råd?

Jeg husker så godt når vi drev på, vi skulle på klassetur, det var før da vi kunne betale selv. Vi betalte inn en fast sum i mnd, og vi hadde dugnader. Ett foreldrepar betalte ikke, de viste seg ikke i det hele tatt. Årsaken fikk jeg vite flere år senere, de hadde ikke penger, og av skam turde de ikke vise seg. Da var jeg glad for at gutten deres fikk være med på tur, via våre oppsparte penger. For det var en opplevelse for oss alle, vi var til England.

Derfor hadde jeg nok stått på, selv om noen ville sluppet billig unna, er jeg villig til å betale den prisen, om noen barn rett og slett hadde foreldre som ikke hadde råd.

Men irritert om meg over de som ikke gadd, det hadde jeg gjort! ;o)

Det er synd på dem som ikke har råd, men de kunne ha stilt opp som vakter eller bakt ei kake..... Turen håper jeg gir dem et varig godt minne. Det er en super gjeng.

Skrevet

Det du tror er tiltaksløshet kan skyldes andre ting da. Helseproblemer f.eks, kanskje er det en enslig mor/far som ikke har noe nettverk og ikke kan skaffe barnevakt for mindre søsken, kanskje er det sosial angst med i bildet - det kan være så mange grunner. Men det vil alltid være en og annen unnasluntrer, ingen tvil om det.

Ja det kan være mange årsaker, men de har visst bestemt sagt at de ikke skal dekke noen tur, fordi skolen skal være gratis. Om det er pengeproblemer, helse eller annet i tillegg, vet jeg ikke. Det koster lite å bake ei kake, eller komme med tips til hvordan de kan tjene inn mm. Joda, det vil vel alltid være noen slike foreldre. Jeg synes synd på dem, uansett grunn. Barna skal vi ta oss av :)

Skrevet

Nå husket jeg plutselig på et innlegg fra flere år tilbake - det var på en sfo der de ansatte ville ha litt kos den siste fredagen i mnd (?) og for å få økonomi til denne vaffel-kosen så måtte foreldrene betale en liten sum hver. Dette var det ikke alle som hadde anledning til eller som ville - dermed gjorde de det rett og slett sånn at de ungene som hadde foreldre som fortalte fikk sitte ved et eget bord og spise vafler, mens de andre ungene måtte sitte ved et annet bord og spise resten av matpakken sin... *Fremdeles sjokkert når jeg tenker på det* Men såvidt jeg husker ble det fort slutt på denne hårreisende forskjellsbehandlingen - heldigvis!

Hallo i luken, er det muuuulig?? Der synes jeg faktisk også synd på de barna som måtte spise vafler jeg. Det er ikke godt for dem å se at andre ikke kan få vafler. huff, man skal høre myye ...

Skrevet

Det skjedde på SFO i Drammen også husker jeg. Stakkars de tre ungene som spise kjipe gulostskiver mens de andre mesket seg med varm pizza. Syns det var en bedriten måte å gjøre det på.

Skrevet

Hallo i luken, er det muuuulig?? Der synes jeg faktisk også synd på de barna som måtte spise vafler jeg. Det er ikke godt for dem å se at andre ikke kan få vafler. huff, man skal høre myye ...

Jeg hadde tiltet helt om vår sfo hadde funnet på noe sånt - en så syk ordning hadde ikke var lenge hos oss, det garanterer jeg! Makan til hjernetomme ansatte!

Skrevet

Det skjedde på SFO i Drammen også husker jeg. Stakkars de tre ungene som spise kjipe gulostskiver mens de andre mesket seg med varm pizza. Syns det var en bedriten måte å gjøre det på.

Bedritent er bare fornavnet. Skal tro hva de voksne der hadde mellom ørene? De burde jo fått sparken umiddelbart!

Skrevet

Dette er et veldig viktig poeng som mange glemmer. Det finns nok mange skjulte grunner som man er flau over å fortelle om. Jeg sier ikke at det ikke også finnes unnasluntrere, men jeg tror nok oftest det ligger andre grunner bak.

Skrevet

Nå ringte turteamet å sa at alle som har betalt inn den summen til klassens konto vil få pengene tibake! Pga en av foreldrene (som ikke betaler) har sagt sitt om det med at skolen ikke skal koste noe... Så nå har vi plutselig enda et stoort problem. Vi må jobbe ræva av oss for å få tjent inn ti tusen ekstra. herreminhatt......

Tips ønskes!

Skrevet

Herremoses!! *sjokkert*

Skrevet

Nå ringte turteamet å sa at alle som har betalt inn den summen til klassens konto vil få pengene tibake! Pga en av foreldrene (som ikke betaler) har sagt sitt om det med at skolen ikke skal koste noe... Så nå har vi plutselig enda et stoort problem. Vi må jobbe ræva av oss for å få tjent inn ti tusen ekstra. herreminhatt......

Tips ønskes!

Uff så leit! Jeg har dessverre ikke noe råd å gi i en slik situasjon.

For å svare på hovedinnlegget:

Jeg skjønner at man kan bli irritert over at folk ikke stiller opp - som du sier kunne man jo ha vært med på dugnad, selv om man ikke betaler noe "innskudd".

Og jeg synes at det er bedre at noen barn "sponses" av fellesskapet enn at de må bli igjen hjemme. Jeg synes også det er bedre at noen barn "sponses" av fellesskapet enn at det IKKE blir tur.

Og til den som hadde fått stoppet hele turen:

Jeg er enig med noen andre her at man ikke vet hva årsaken til at de ikke betaler eller stiller opp er. Men jeg husker en far fra barnehagen vår som sa at han av prinsipp nektet å være med på dugnad i barnehagen, fordi han mente at det var kommunens ansvar å vedlikeholde områdene. Dette var en mann som sikkert hadde millionlønn, etter jobben å dømme, og både trente og sto på, så ingen grunn til å rto at han ikke skulle være i fysisk stand til å rake sammen løv...

Så det er alltids noen som er prinsippryttere, dessverre! :-(

Skrevet

Uff så leit! Jeg har dessverre ikke noe råd å gi i en slik situasjon.

For å svare på hovedinnlegget:

Jeg skjønner at man kan bli irritert over at folk ikke stiller opp - som du sier kunne man jo ha vært med på dugnad, selv om man ikke betaler noe "innskudd".

Og jeg synes at det er bedre at noen barn "sponses" av fellesskapet enn at de må bli igjen hjemme. Jeg synes også det er bedre at noen barn "sponses" av fellesskapet enn at det IKKE blir tur.

Og til den som hadde fått stoppet hele turen:

Jeg er enig med noen andre her at man ikke vet hva årsaken til at de ikke betaler eller stiller opp er. Men jeg husker en far fra barnehagen vår som sa at han av prinsipp nektet å være med på dugnad i barnehagen, fordi han mente at det var kommunens ansvar å vedlikeholde områdene. Dette var en mann som sikkert hadde millionlønn, etter jobben å dømme, og både trente og sto på, så ingen grunn til å rto at han ikke skulle være i fysisk stand til å rake sammen løv...

Så det er alltids noen som er prinsippryttere, dessverre! :-(

Enkelte kan være ganske bestemte ja. I vår barnehage så stod det i kontrakten at man pliktet å stille opp på dugnad med to timer pr sesong. Der kunne ingen snike seg unna :)

Det er veldig trist hvis denne turen ikke blir noe av nå. Jeg har begynt å ringe rundt selv for å ordne dugnad for dem, men vet ikke hvor det bærer avsted..... Jeg krysser fingrene i det minste....

Skrevet

Det er synd på dem som ikke har råd, men de kunne ha stilt opp som vakter eller bakt ei kake..... Turen håper jeg gir dem et varig godt minne. Det er en super gjeng.

Det kunne de, men som jeg nevnte, foreldrene til denne gutten turde ingenting, de meldte seg helt ut. Trist at det skal være slik, alle barna deres ble enstøinger med lite kontakt med fellesskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...