Gå til innhold

får du fort time hos fastlegen?

Anbefalte innlegg

Gjest sola mi
Skrevet

Jeg leser her inne at det kan gå uker før noen får time hos fastlegen sin.

Hvordan er det mulig? og hvorfor bytter man ikke fastlege til en annen som har bedre kapasitet?

Selv har jeg fastlege som gir meg time på dagen når jeg ringer og det er så betryggende.

Hvordan er det med dere andre? Og hvorfor gidder du å vente lenge på time hvis en annen lege har ledig tid?

Gjest Malaisa
Skrevet

Kommer vel an på hvor man bor? Bor du på en liten plass med 100 innbyggere, er det klart du får fort time.

Men alle leger har hastetimer, som du kan få om du ringer dit tildlig på dagen. Men jeg synes det blir litt feil da, å bruke disse hastetimene som vanlige legetimer. Det er faktisk noen som trenger den mer enn deg.

Skrevet

Hvis det er noe som virkelig haster får jeg time på dagen, men ikke alltid hos min egen lege, det er flere leger på samme senter.

Ellers tar det vel fra 1-2 uker bare. Jeg er veldig, veldig, veldig fornøyd med legen min så det skal mye til før jeg bytter lege!

Skrevet

Får time på dagen hvis jeg ringer og har "diagnostisert meg selv" for da kontrollerer hun bare at jeg har rett. Hvis det er andre ting jeg skal sjekke, som nakke/ skuldervondt, noe som ikke haster eller krever medisinering, tar det vel en uke.

Gjest annlovinda
Skrevet

Er det noe som haster så får vi time på dagen.

Er det ikke det så får vi time i løpet av en uke, topp 1 1/2 uke. Så vi er veldig fornøyd.

Gjest prust
Skrevet

Er det noe som haster så får vi time på dagen.

Er det ikke det så får vi time i løpet av en uke, topp 1 1/2 uke. Så vi er veldig fornøyd.

Slik er det hos vår lege også. Vi går på et legesenter der tre leger jobber. Er det krise, får vi komme til en annen enn fastlegen. De har tilgang til journalen.

Er kjempefornøyd!!!!!

Skrevet

Jeg har faktisk aldri vært hos fastlegen min! De gangene jeg har hatt behov for lege (for meg eller barn), har han aldri hatt tid. Legekontoret har imidlertid hatt en turnuskandidat, så jeg har alltid takket ja til å få time hos vedkommende med en gang fremfor å måtte vente vinter og vår på fastlegen.... :-(

Skrevet

Hele familien går hos samme legen, som vi er veldig fornøyd med. Han er en populær lege, og derfor er det lang ventetid. Sist jeg bestilte time måtte jeg vente i fem uker. Det er veldig lenge, men vi får alltid hastetime når det er nødvendig. Og hvis ikke fastlegen har tid, så er det alltid en annen lege på senteret som kan steppe inn hvis det er nødvendig.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Problemet her er at alle er opptatt. Men er det akutt får du 5 min hos vakthavendes lege.

Det er litt ventetid hos fastlegen her, det gjelder samme hvilken fastlege du har, vi har bare ett legesenter.

Jeg får time med en gang da, men i mitt tilfelle er det litt spesielt.

Skrevet

Her har jeg glemt å svare :) Jeg får time raskt om det haster, gjerne samme dag om jeg ringer når de åpner. Er det vanlig kontroll så kan det ta to til tre uker før jeg har timen. Legen min er bra, derfor blir jeg der.

Skrevet

Hos oss er det slik at om du ringer på morgenen og det er noe akutt, så får du time samme dag. Men er det ikke noe akutt, så kan vi måtte vente 1-2-3 uker på time.

Dette synes jeg er helt greit.

Så vidt jeg har forstått er dette praksis hos alle legene her i byen.

Gjest sola mi
Skrevet

Kommer vel an på hvor man bor? Bor du på en liten plass med 100 innbyggere, er det klart du får fort time.

Men alle leger har hastetimer, som du kan få om du ringer dit tildlig på dagen. Men jeg synes det blir litt feil da, å bruke disse hastetimene som vanlige legetimer. Det er faktisk noen som trenger den mer enn deg.

I vår by så bor det 20000,- innbyggere så den er ikke akkurat så veldig liten. Men det er mange leger her og god kapasitet hos flere. Så vi er veldig heldige virker det som.

Jeg hadde ikke vært hos en lege som man visste alltid hadde lang ventetid. Da ville jeg heller byttet. Man er jo frisk nesten før man får snakket med legen jo.

Skrevet

Jeg må vente opptil 6 uker før jeg får time hos fastlegen og ingen andre leger har kortere ventetid i nærheten, Så hver gang det er noe akutt så stikker jeg ned på legevakta, ikke alltid man har tid til å vente og på legevakta har de i hvert fall journalen min.

Skrevet

Hele familien går hos samme legen, som vi er veldig fornøyd med. Han er en populær lege, og derfor er det lang ventetid. Sist jeg bestilte time måtte jeg vente i fem uker. Det er veldig lenge, men vi får alltid hastetime når det er nødvendig. Og hvis ikke fastlegen har tid, så er det alltid en annen lege på senteret som kan steppe inn hvis det er nødvendig.

Som regel har jeg sett meg ut et tidspunkt litt frem i tid som passer meg og ringer og spør om jeg kan få time da og det er svært sjelden jeg ikke får det. :o) Noen ganger må jeg jo tilpasse det etter om jeg får mensen akkurat da eller ikke og sånt.

Gjest trultemor26
Skrevet

Hos min fastlege får jeg beskjed om å komme innom i løpet av dagen, så blir jeg tatt innimellom de andre pasientene hvis jeg ringer og vil ha time på dagen. Eller, nå har jeg aldri vært hos han pga meg selv ennå da, men kun med datteren min. Men da jeg satt på venterommet der sist så var det flere andre voksne som hadde fått beskjed om å komme innom, og jeg hørte hun telefondama også sa det til mange som ringte, at de kunne komme innom og bli tatt innimellom. Veldig greit hvis man må til lege samme dag, men det blir jo fort mye venting da.

Sist gang satt vi og ventet halvannen time.. MEN vi fikk komme inn på dagen jeg ringte. Halvannen time er lenge for en syk halvannetåring, men det gikk nå greit.

Skrevet

Tar stort sett 1-2 uker å få time hos fastlegen. Er det akutt får vi time på dagen, om ikke hos fastlegen så hos en annen lege på samme legesenter. Fastlegen har alltid noen akuttimer pr. dag, men spørs om de er besatt da man ringer. Veldig greit at man kommer til en annen lege om man må ha time med en gang.

Skrevet

Jeg må vente opptil 6 uker før jeg får time hos fastlegen og ingen andre leger har kortere ventetid i nærheten, Så hver gang det er noe akutt så stikker jeg ned på legevakta, ikke alltid man har tid til å vente og på legevakta har de i hvert fall journalen min.

Det var jammen lenge å vente, Dorthe.

Skrevet

Skrevet

Ja, det er lenge. Og jeg er av den utålmodige sorten også så jeg kan ikke fordra ventelister. Verst er det når han er så opptatt at de ikke har tatt i bruk ny timebok enda så da må jeg vente ei uke før jeg kan ringe igjen for å få time. Håpløst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...