Gå til innhold

Er det noen


Gjest tussipia

Anbefalte innlegg

Gjest tussipia

Som har vært på Betania Malvik? Jeg skal til vurderingssamtale dit om 6 mnd. Leser masse i media om plassen. Blir skeptisk til plassen. Vet ikke helt hva jeg skal tro for noe. De som har vært der skryter av plassen av, og fagfolk er mega skeptisk til plassen.

Har jeg noe å være redd for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Hei.

Jeg var på første gruppen på Betania Malvik. Du har ingen grunn til å være redd. Det er mye og hardt arbeid, men det er verdt det. Ingen av oss på "min" gruppe fikk "plantet" falske minner. Jeg regner med du drar på forvernsamtalen? Bare spør meg mer dersom du lurer på noe i forhold til behandlingen. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært dær. Beste behandling jeg noen gang har fått. Supre folk og supert opplegg. Gled deg.

Jeg er en av de heldige som har vært igjennom 10 ukers behandlingsopplegg ved traumegruppa ved Betania Malvik. Det har hatt en avgjørende betydning for meg og ikke minst familien min.

Erfaringen min var at vi egentlig ikke snakket særlig mye om overgrepsminnene i gruppeterapi, men derimot fikk jeg for første gang tid, rom og trygghet nok i individualterapi hos teamets mannlige psykolog til å sette ord på hva som skjedde meg av overgrep. Når det er sagt har jeg gått i tradisjonell terapi mer eller mindre sammenhengende i 20 år, der overgrepsbakrgrunnen min hele tiden har vært kjent, men likevel nesten ikke vært satt fokus på eller satt som årsak til alle plagene mine. Og plagene og symptomene har vært mange.

Nå, 1 år etter oppholdet, opplever jeg for første gang å begynne å kjenne meg hel, angst og depresjon er bortimot fraværende, jeg er medikamentfri, har gått ned 25 kg i vekt, jeg har startet i jobb etter lang tids sykemelding og uføretrygding og har ikke hatt fravær annet enn pga influensa.

Jeg har ingen som helst opplevelse eller erfaring av å ha fått plantet falske minner, eller at det drives behandling som er uforsvarlig. Jeg fikk bare for første gang i mitt liv lov til å snakke om hva som har hendt meg.

Alle overgrepsutsatte burde fått denne muligheten!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de heldige som har vært igjennom 10 ukers behandlingsopplegg ved traumegruppa ved Betania Malvik. Det har hatt en avgjørende betydning for meg og ikke minst familien min.

Erfaringen min var at vi egentlig ikke snakket særlig mye om overgrepsminnene i gruppeterapi, men derimot fikk jeg for første gang tid, rom og trygghet nok i individualterapi hos teamets mannlige psykolog til å sette ord på hva som skjedde meg av overgrep. Når det er sagt har jeg gått i tradisjonell terapi mer eller mindre sammenhengende i 20 år, der overgrepsbakrgrunnen min hele tiden har vært kjent, men likevel nesten ikke vært satt fokus på eller satt som årsak til alle plagene mine. Og plagene og symptomene har vært mange.

Nå, 1 år etter oppholdet, opplever jeg for første gang å begynne å kjenne meg hel, angst og depresjon er bortimot fraværende, jeg er medikamentfri, har gått ned 25 kg i vekt, jeg har startet i jobb etter lang tids sykemelding og uføretrygding og har ikke hatt fravær annet enn pga influensa.

Jeg har ingen som helst opplevelse eller erfaring av å ha fått plantet falske minner, eller at det drives behandling som er uforsvarlig. Jeg fikk bare for første gang i mitt liv lov til å snakke om hva som har hendt meg.

Alle overgrepsutsatte burde fått denne muligheten!

Lykke til!

Hei

Jeg har ikke vært innlagt ved Betania Malvik. Men jeg har vært med på å lage behandlingsopplegget, som opprinnelig var mitt initiativ. Det hele startet med at jeg ikke fikk innleggelse ved en psykiatrisk avdeling når jeg hadde behov for å jobbe med overgrepshistorien min. Den gangen gikk jeg ut i media og etterlyste et slikt tilbud, og det var slik ballen begynte å rulle. Siden den gang har jeg vært aktiv i utviklingen av tilbudet.

Og jeg kan med hånda på hjertet si en ting: Det helt grunnleggende i tilbudet er respekten for den enkelte bruker. Brukervirkningen ved dette tilbudet er helt unikt både nasjonalt og internasjonalt, og det er nettopp denne faktoren som gjør tilbudet så godt. Her er det ingen som forsøker å styre brukeren i en bestemt retning, og tilbudet er forankret i en tro på at brukeren selv er eksperten i eget liv. Blålys gav blant annet Blålys-prisen 2006 til dette teamet, blant annet fordi behandlingen har reddet liv.

Du kan lese om tilbudet i Synlig nr 1/07 som ligger på denne linken:

http://www.blalys.no/synlig-1-07.pdf

Beste hilsener fra Renate Halseth,

Daglig leder i Blålys

www.blalys.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei du

Får du muligheten til å dra på Betania vil jeg anbefale deg å benytte deg av den. Jeg har vært der og har bare gode erfaringer med oppholdet. I den form at det er tøft, men du får omsorg og støtte til å reise deg. Du møter respekt og med menneskelighet, det er noen som tør å spørre, og ønsker å høre svaret...et ærlig svar.

Men klart...du må være motivert for å arbeide med historien, og i og med at du har søkt regner jeg med at du er det.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...