Gå til innhold

Valgfritt med studenter til stede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått time på sykehus for å ta en gynekologisk undersøkelse pga celleforandringer, og i brevet står det noe jeg reagerer på: "XX-sykehus er et universitetssykeus og du må være forberedt på at studenter er til stede både ved undersøkelsen og behandlingen."

Med den ordlyden får jeg inntrykk av at jeg ikke kan velge. Jeg har hatt studenter til stede ved mange andre undersøkelser, også fødsler, uten at det har brydd meg en døyt. Men denne gangen ønsker jeg det ikke. Er det endrede regler slik at jeg ikke kan velge lenger? Noen som vet? Dette plager meg i tillegg til tankene om jeg har kreft eller ikke..

Skrevet

Ta en telefon i forkant og spør, men jeg kan ikke forestille meg at de kan tvinge deg til å ha studenter der.

Har hatt det selv ved gu og det er ikke kjempestas, jeg er enig i det, men de må jo lære på en måte de og.

Caloni Makaroni
Skrevet

Legekontoret "mitt" har veldig ofte studenter til stede, da det er rett ved sykehuset og medisinstudentenes undervisningslokaler. Jeg har bare hatt studenter til stede en gang, og da var det at jeg ønsket en time så raskt som mulig, og fikk beskjed på telefonen om at jeg kunne tenke meg en studenttime, så ville jeg kunne komme ned med en gang, og det gjorde jeg. Men da var det snakk om ferske medisinstudenter som skulle ha trening i pasient-lege-relasjoner, tror jeg. Fikk prate med vanlig lege etterpå, med medisinstudentene i bakgrunnen. Har aldri fått forespørsel om å ha studenter til stede ellers på det legekontoret.

Da jeg skulle på MR en gang, så var det en student til stede, det var hun som "gjorde meg klar" til undersøkelsen. Jeg visste ikke at det var student før litt etterpå, tror jeg. Husker ikke helt. En gang jeg tok blodprøve mistenker jeg også veldig sterkt at det var en student, men hun var alene. Jeg synes det er veldig dumt at de verken sier at de er studenter, eller at de har en veileder til stede. For jeg ville -aldri- godtatt en student til å sette sprøyter/ta blodprøver av meg, jeg har så ille nåleskrekk at jeg overlater forsøkskaninjobben til folk som ikke svimer av i nærheten av nålespisser.

Tror nok du kan ta en telefon og gi beskjed om at du ikke ønsker studenter til stede. Det er ikke sikkert det vil være en der om du ikke ringer heller, men om du virkelig vil unngå det, så får du gi beskjed om det. Som Lillemus sier, så må jo studentene lære de også. Men om man har store problemer med å ha studenter til stede, så må det være lov å si nei.

Skrevet

Ta en telefon i forkant og spør, men jeg kan ikke forestille meg at de kan tvinge deg til å ha studenter der.

Har hatt det selv ved gu og det er ikke kjempestas, jeg er enig i det, men de må jo lære på en måte de og.

Ja, det er det..de må jo lære på en måte, men.. Jeg syns jeg har gitt mitt til gynekologien, har aldri sagt nei før.

Får vel ringe på mandag. Bare så lenge til mandag akkurat nå :)

ylvali1365381015
Skrevet

Du kan motsette deg at studenter er til stede, det kan du tom under fødsel. Men det er jo vesentlig at studenene får se hvordan de i praksis skal arbeide for at de skal bli flinke... :-)

Skrevet

Ja, det er det..de må jo lære på en måte, men.. Jeg syns jeg har gitt mitt til gynekologien, har aldri sagt nei før.

Får vel ringe på mandag. Bare så lenge til mandag akkurat nå :)

Du trenger ikke ringe - men si fra i det du skal registrere deg i luka før timen. Det er stort sett ikke noe problem å si nei til studenter - de har så mange andre pasienter som ikke synes det gjør noe. Lykke til:-)

Skrevet

Legekontoret "mitt" har veldig ofte studenter til stede, da det er rett ved sykehuset og medisinstudentenes undervisningslokaler. Jeg har bare hatt studenter til stede en gang, og da var det at jeg ønsket en time så raskt som mulig, og fikk beskjed på telefonen om at jeg kunne tenke meg en studenttime, så ville jeg kunne komme ned med en gang, og det gjorde jeg. Men da var det snakk om ferske medisinstudenter som skulle ha trening i pasient-lege-relasjoner, tror jeg. Fikk prate med vanlig lege etterpå, med medisinstudentene i bakgrunnen. Har aldri fått forespørsel om å ha studenter til stede ellers på det legekontoret.

Da jeg skulle på MR en gang, så var det en student til stede, det var hun som "gjorde meg klar" til undersøkelsen. Jeg visste ikke at det var student før litt etterpå, tror jeg. Husker ikke helt. En gang jeg tok blodprøve mistenker jeg også veldig sterkt at det var en student, men hun var alene. Jeg synes det er veldig dumt at de verken sier at de er studenter, eller at de har en veileder til stede. For jeg ville -aldri- godtatt en student til å sette sprøyter/ta blodprøver av meg, jeg har så ille nåleskrekk at jeg overlater forsøkskaninjobben til folk som ikke svimer av i nærheten av nålespisser.

Tror nok du kan ta en telefon og gi beskjed om at du ikke ønsker studenter til stede. Det er ikke sikkert det vil være en der om du ikke ringer heller, men om du virkelig vil unngå det, så får du gi beskjed om det. Som Lillemus sier, så må jo studentene lære de også. Men om man har store problemer med å ha studenter til stede, så må det være lov å si nei.

Ved en av mine underlivsinngrep kom det en ung fyr i det narkosen var satt og jeg lå alt i stolen med fastspente bein (og klede over underlivet da!). Han tok meg i hånden, presenterte seg og sa:"Jeg er student og skal være tilstede under inngrepet ditt." Jeg husker bare at jeg fniste veldig og så ble alt svart i det narkosen slo inn for fullt. :o) Håper han var klar over at narkose kunne virke sånn...

Gjest Shira :o)
Skrevet

Du kan nok bare gi beskjed om at du ikke ønsker student tilstede.

Jeg lar ikke studenter ta blod eller legge inn veneflon på meg, og det respekteres alltid. De kan få gjøre hva de vil med meg, men ikke når det gjelder nåler ;o)

Studenter er supre og ha når du trenger dusjing, eller litt ekstra dill med maten, de er blide og glade, og når de lærer av lege/sykepleiere, lærer jeg litt jeg også :o)

Caloni Makaroni
Skrevet

Ved en av mine underlivsinngrep kom det en ung fyr i det narkosen var satt og jeg lå alt i stolen med fastspente bein (og klede over underlivet da!). Han tok meg i hånden, presenterte seg og sa:"Jeg er student og skal være tilstede under inngrepet ditt." Jeg husker bare at jeg fniste veldig og så ble alt svart i det narkosen slo inn for fullt. :o) Håper han var klar over at narkose kunne virke sånn...

Får regne med at de går igjennom undersøkelsen både før og etter, sånn at han kanskje både var forberedt og/eller fikk en forklaring på fnisingen fra stolen ;)

En gang jeg var på sykehuset, og var litt sånn "borte", så begynte jeg å fryse, for jeg lå nesten uten klær, og jeg var på vei inn i en CT-maskin (tror jeg). Da var det en student der sammen med legen, og de så at jeg frøs. Jeg husker at legen sa noe sånt som "nå ser det ut som om hun holder på å få et frostanfall. Har du vært borti det før?", og jeg lå og tenkte at jeg ville jo bare ha en dyne, så ville problemet være løst ;) Mener å huske at jeg fikk et teppe eller noe sånt over meg etterpå. Det var i en sånn situasjon hvor man tenker ganske klart, men orker ikke si noe ;)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1174693363' post='3579455]

Jeg lar ikke studenter ta blod eller legge inn veneflon på meg, og det respekteres alltid. De kan få gjøre hva de vil med meg, men ikke når det gjelder nåler ;o)

Studenter er supre og ha når du trenger dusjing, eller litt ekstra dill med maten, de er blide og glade, og når de lærer av lege/sykepleiere, lærer jeg litt jeg også :o)

Det har flere ganger vært studenter til stede ved podens hjerteundersøkelser, går helt fint det - han elsker det når søte ungjenter duller med ham. ;o)

Husker da han var halvåret gammel og det kom en haug studenter (dette var på gamle Riksen) og skulle prøve å ta pulsen hans. Legen spurte etterpå en og en hva de hadde kommet frem til og da jeg åpnet munnen og skulle til å protestere vilt (jeg visste utmerket godt hva pulsen hans pleide å ligge på!) så legen på meg, smilte lurt og blunket så jeg tidde stille. Men etterpå, da alle hadde svart og alle hadde svart ganske så feil så han på meg og sa:"Og så skal vi høre hva mor mener at pulsen ligger på..." :o) Og jeg hadde rett gitt.... *Hehe* Studentene ble litt flaue såvidt jeg husker.

Gjest sola mi
Skrevet

Det skal være valgfritt med studenter eller ei.

Og du bestemmer over din egen kropp så om du synes det er ekkelt så sier du nei.

Selv har jeg hatt mange studenter sammen med meg i legetimene, men jeg bryr meg ikke om det. Så studentene får nok folk å øve seg på likevel.

Skrevet

"og når de lærer av lege/sykepleiere, lærer jeg litt jeg også :o)" Det var egentlig en smart måte å se saken på. Jeg er av natur fryktelig nysgjerrig, så kanskje..

Skrevet

veldig enig i det med læring! :-)

Husker en undersøkelse jeg var på en gang der legen brukte sikkert mye lenger tid og tok ekstra tester enn det han ville gjort ellers. Dette var en ganske fåmælt lege til vanlig, men denne gangen fikk jeg skikkelig grundig forklaring:-)

Skrevet

Det har flere ganger vært studenter til stede ved podens hjerteundersøkelser, går helt fint det - han elsker det når søte ungjenter duller med ham. ;o)

Husker da han var halvåret gammel og det kom en haug studenter (dette var på gamle Riksen) og skulle prøve å ta pulsen hans. Legen spurte etterpå en og en hva de hadde kommet frem til og da jeg åpnet munnen og skulle til å protestere vilt (jeg visste utmerket godt hva pulsen hans pleide å ligge på!) så legen på meg, smilte lurt og blunket så jeg tidde stille. Men etterpå, da alle hadde svart og alle hadde svart ganske så feil så han på meg og sa:"Og så skal vi høre hva mor mener at pulsen ligger på..." :o) Og jeg hadde rett gitt.... *Hehe* Studentene ble litt flaue såvidt jeg husker.

Jeg har også opplevd at studenter ikke finner pulsen min, de stresser og kaver. men de skal jo lære, så jeg lar de styre på jeg, før eller senere finner de ut at jeg har helt normal puls :o)

Skrevet

veldig enig i det med læring! :-)

Husker en undersøkelse jeg var på en gang der legen brukte sikkert mye lenger tid og tok ekstra tester enn det han ville gjort ellers. Dette var en ganske fåmælt lege til vanlig, men denne gangen fikk jeg skikkelig grundig forklaring:-)

Jeg hadde med meg stundent etter at jeg fikk stomien min, hun skulle lære om den. På den måten lærte jeg mye, og var veldig rolig når jeg skulle hjem, he he jeg følte jo at jeg kunne alt ;o)

Skrevet

"og når de lærer av lege/sykepleiere, lærer jeg litt jeg også :o)" Det var egentlig en smart måte å se saken på. Jeg er av natur fryktelig nysgjerrig, så kanskje..

Jeg er også nyskjerrig, så på den måten synes jeg det er greitt med studenter, de har da dialog med legen, og jeg har ørene på stilk.

Slik takler jeg også skumle undersøkelser, jeg spør og graver, og føler at jeg har kontrollen på hva de driver med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...