Gå til innhold

Regler for salg av gammel mat

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Jeg har muligens spurt om dette før, men jeg spør igjen, siden jeg ikke husker svaret:

Hvordan er reglene for salg av mat som er gått ut på dato (gjelder dagligvarebutikker). RIMI'en her er ekspert til å selge mat som er gått ut på dato :-( Er den gammel nok, legges varene i en kurs og selges for halv pris. Er det lov?

Så en kurv med chips i dag (Sørlandschips). Den var merket 14.01.07 (det var kanskje "best før" og "ikke holdbar til" - litt usikker på det) - og satt ned til halv pris.

Mannen min har litt peilig på produksjon av chips, og han mener bestemt at chipsen to måneder etter dato er harsk.

Er dette lov eller ikke? Jeg har flere ganger sagt fra om varer som er utgått på dato, at de i alle fall må merke dem med utgått dato! Men hvis de ikke har lov å selge dem, sier jeg mer enn gjerne fra!

En gang i fjor hadde de en hel palle med ketchup som var for gammel, og den kostet vel 1 kr eller 2....

Gjest Neo-Dada
Skrevet

Jeg tror de har lov til å selge varene billigere når det står "best før", men jeg er ikke sikker. Chips som har gått ut i januar ville ikke jeg ha kjøpt. Har prøvd det en gang, og chipsen smakte definitivt rart.

Ellers handler jeg mye datostemplet mat, jeg er student og har spist mange gode biffer og pølsegryter med datostemplet kjøtt.

Skrevet

DET ER IKKE LOV!!! Det er direkte ulovlig.. Jeg har jobbet i dagligvarebutikk i 3 år, og det er strengt forbudt.. det er ikke lov til å gi bort mat som har gått ut på dato en gang. Jeg kan desverre ikke henvise deg til en lov, men sånn er det hvertfall. Kiwi har et samarbeid med kirkens bymisjon eller frelsesarmeen eller hva det er fornoe, som de gir bort mat som er "gammel", men det de i realiteten gjør er å gi bort mat som går ut i dag eller i morgen... Den gamle maten MÅ kastes... Den eneste gamle maten vi kunne gi bort var brød, frukt og grønnsaker til griser og kuer osv.. Du kan jo alltids anmelde de til helsetilsynet (eller hva de nå heter)... Det hadde jeg gjort når de selger såppas mye, og såppas gammel mat.

Gjest prust
Skrevet

DET ER IKKE LOV!!! Det er direkte ulovlig.. Jeg har jobbet i dagligvarebutikk i 3 år, og det er strengt forbudt.. det er ikke lov til å gi bort mat som har gått ut på dato en gang. Jeg kan desverre ikke henvise deg til en lov, men sånn er det hvertfall. Kiwi har et samarbeid med kirkens bymisjon eller frelsesarmeen eller hva det er fornoe, som de gir bort mat som er "gammel", men det de i realiteten gjør er å gi bort mat som går ut i dag eller i morgen... Den gamle maten MÅ kastes... Den eneste gamle maten vi kunne gi bort var brød, frukt og grønnsaker til griser og kuer osv.. Du kan jo alltids anmelde de til helsetilsynet (eller hva de nå heter)... Det hadde jeg gjort når de selger såppas mye, og såppas gammel mat.

Takk for svar. Jeg kjenner ei som jobber i Mattilsynet - tror jammen jeg skal ta en pra med henne. Det irriterer meg veldig, og det har hendt mange ganger at jeg har kommet hjem med varer som har gått ut på dato samme dag eller dagen etter - og det er kjedelig hvis en har beregnet at det skal vare en stund - f,eks pålegg eller kjeks....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...