Gå til innhold

Er så sliten


Deanna

Anbefalte innlegg

jeg føler jeg blir filleristet hele tiden.Og hver gang jeg leser om voldtekt i avisene og i debatter så går det innpå meg og jeg relaterer det til min sak. Emosjonelt så føles det ekstremt vanskelig og tøft. Og jeg burde holde meg unna slike debatter. Som feks den på åpent forum hvor jeg regelrett blir fortalt hvor tåpelig og dum jeg var som oppførte meg sånn. Selv om man kommer med setningen om at det alltid er overgripers feil så er det likevel med å på å plasser litt skyld og ansvar. At man kan ikke forvente noe annet enn å feks bli voldtatt om man oppfører seg dumt.

Er ekstremt sårende spessielt siden jeg fillerister meg selv hver dag om at jeg var så dum og gjorde sånn og sånn og sånn . Og jeg plages veldig med skyldfølelse og skam.Det er sikkert delvis derfor jeg involverer meg i slike debatter.

paradoksalt nok så hjelper det meg å lese dommen ,at det ikke var min skyld og sånt. Og det er i et rettsystem som har fått mye kritikk.

Er så lei. Jeg føler det verste ettervirkningen er det at for meg så virker det komplett umulig å ha et normalt godt og sundt forhold til en mann, både seksuelt og på andre plan. Og det er jo helt jævlig. Fordi jeg har behov for nærhet og jeg blir forelsket og jeg vil ha kjæreste , jeg har endog behov for et sexliv og det er en rimelig viktig ting i en kvinnes liv som jeg ikke tror endres av om jeg har opplevd voldtekt. at det er naturlig. altå menn er viktig for meg og å ha et godt forhold til de.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mista nikket

Du skal ikke ha skyldfølelse og skam over noe du ikke hadde kontrollen over. Det er ikke din feil hva du ble utsatt for. Det er sikkert mange som har sagt det før til deg. Du bør gjenta det for deg selv til du eier innholdet i det og føler det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ha skyldfølelse og skam over noe du ikke hadde kontrollen over. Det er ikke din feil hva du ble utsatt for. Det er sikkert mange som har sagt det før til deg. Du bør gjenta det for deg selv til du eier innholdet i det og føler det samme.

mange sier det til meg

men så er det også mange som sier at jammen hvordan kunne du være så naiv og teit. Hva i all verden trodde du når du ble med han hjem. Du måtte da skjønne at han forventet sex etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista nikket

mange sier det til meg

men så er det også mange som sier at jammen hvordan kunne du være så naiv og teit. Hva i all verden trodde du når du ble med han hjem. Du måtte da skjønne at han forventet sex etc.

Det å ha sex er en samhandling mellom 2 voksne mennesker hvor begge er enige. Du var ikke enig. Du var ikke innstilt på å ha sex. Han forsynte seg med det han ville ha. Det er ikke du som har gjort noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

mange sier det til meg

men så er det også mange som sier at jammen hvordan kunne du være så naiv og teit. Hva i all verden trodde du når du ble med han hjem. Du måtte da skjønne at han forventet sex etc.

Et overgrep ER ikke din skyld _uansett_ . Absolutt _uansett_.

Den setningen du skrev: "men så er det også mange som sier at jammen hvordan kunne du være så naiv og teit. Hva i all verden trodde du når du ble med han hjem. Du måtte da skjønne at han forventet sex etc."

For å illustrere med tanke-eksperiment:

Kari var ute. Hun nøt alkohol og godt selskap. Hun er litt pusset- og tenker ikke helt klart. Mannen er så grei- og de har diskutert seriøse saker- og tøyset litt om et TV program. Alkoholen påvirker, dømmekraften er redusert men humøret til Kari er på topp. KVelden tok slutt. Den trivelige mannen virker fornuftig og grei- og foreslår smilende at de skal fortsette diskusjonen over en kopp kaffe. Kari takker ja.

De kom hjem til mannen. Og mannen endret karakter. Plutselig ble alt bare rart. Kari sier NEI men mannen bare fortsetter. Kvelden ble mareritt.

Er DET Kari sin feil? At mannen plutselig "ble en annen" enn det hun trodde? At mannnen ikke godtar nei? Er det Kari sin skyld?

NEEEEEEIIIIII! Helt klart NEI!

Var hun dum som ble med han hjem? Hva har egentlig det med saken å gjøre? han har uansett ingen rett til å forgripe seg på henne!

OK- jeg tror godt om mennesker. Betyr det at jeg er naiv? Betyr det at du er naiv? Det som har skjedd deg kunne like gjerne ha skjedd meg. Jeg kunne trodd så godt om den trivelige mannen. Jeg tenker ikke automatisk at alle menn tenker på sex. Skjønner ikke om noen skal klandre meg- om dette hadde skjedd meg.

Opp med hodet, jente. Ikke la han knekke deg. Ikke la dem på åpent knekke deg.

Du skriver selv at alle sier også noe om at HAN har skyld. Fokuser på akkurat DEN delen av alle innleggene du leser. Overse resten. Du klarer fint å være streng med deg selv alene- og trenger ikke hjelp til det. Fokuser og ta til deg ord som støtter DEG.

OK?

Gode tanker til deg fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...