Gå til innhold

urinveisinfeksjon når jeg går på antibiotika

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

hvordan er det mulig? Har gått på forebyggende i over en uke nå. Nå har jeg fått det igjen, det svir, og jeg har vondt i magen.

Skal ta en urografi på tirsdag. Hva kan de finne ut av den undersøkelsen hvis de i det hele tatt finner noe?

Gjest Shira :o)
Skrevet

Urografi viser hvordan urinveiene fungerer. De sprøyter inn kontrast, denne følger de via nyrer, urinledere og ned i blæra. Da ser de om dette fungerer normalt. Du skal sikkert også ta tømme bilde, da tømmer du blæra og de tar bilde for og se om det er resturin.

Jeg tror de også kan se om urinen går opp igjen i nyrene, reflux. Dette kan gi UVI. Er ikke helt 100 % sikker på om de ser det på urografi.

Jeg tror ikke at røntgen kan se en UVI, da tror jeg du må ha en cystoscopi. Skal du utredes for mange UVIèr? Da er det lurt med en cystoscopi, da ser de på slimhinnene dine. Man kan ha kronisk UVI, og da må man ha rette typen medisiner, bredspektra antibiotika er ofte ikke nok.

Gjest Eviane
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1174738735' post='3579644]

Urografi viser hvordan urinveiene fungerer. De sprøyter inn kontrast, denne følger de via nyrer, urinledere og ned i blæra. Da ser de om dette fungerer normalt. Du skal sikkert også ta tømme bilde, da tømmer du blæra og de tar bilde for og se om det er resturin.

Jeg tror de også kan se om urinen går opp igjen i nyrene, reflux. Dette kan gi UVI. Er ikke helt 100 % sikker på om de ser det på urografi.

Jeg tror ikke at røntgen kan se en UVI, da tror jeg du må ha en cystoscopi. Skal du utredes for mange UVIèr? Da er det lurt med en cystoscopi, da ser de på slimhinnene dine. Man kan ha kronisk UVI, og da må man ha rette typen medisiner, bredspektra antibiotika er ofte ikke nok.

Vet du hvilke medikamenter som skal til om man har kronisk urinveisinfeksjon? Ei venninne av meg er plaget med dette, men har ikke fått særlig hjelp.

Skrevet

Vet du hvilke medikamenter som skal til om man har kronisk urinveisinfeksjon? Ei venninne av meg er plaget med dette, men har ikke fått særlig hjelp.

Man bruker ofte Hiprex for å surne urinen. Har man kroniske infeksjoner er det viktig å drikke mye vann, gjerne 3 liter om dagen og ikke spise eller drikke søte ting.

Hjelper ikke det kan man bli satt på Furadantin eller Trimetoprim fast dvs ta en tablett hver dag. Denne behandlingen kan diskuteres tror jeg for ofte blir man resistent etter noen mnd.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg husker ikke hva tablettene het jeg, dette er noen år siden, og dessuten ble jeg feildiagnosert.

Det var en type antibiotika som gikk direkte på urinveiene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...