Gå til innhold

Skal arbeidsgiver betale sykepenger når...

Anbefalte innlegg

Gjest klør meg i hodet
Skrevet

Hvis man feks er syk dag 1, , 8, 14 og 22 - altså sykemeldt 4 dager i løpet av denne tiden - skal da arbeidsgiver kun betale sykepenger for de 3 første gangene (som faller innenfor arbeidsgiverperioden på 16 dager) og Trygdekontoret betale den siste dagen, - eller skal arbeidsgiver betale for 16 sykedager (og ikke kalenderdagen) og derfor dekke alle disse dagene og 8 til?

Dette var bare et eksempel, jeg prøver bare å forstå systemet. Gjelder arbeidssted med IA-avtale, om det har noe å si her.

Caloni Makaroni
Skrevet

Tror det blir arbeidsgiver som skal betale, om hver av dagene er enkeltstående. Dersom jeg blir sykemeldt i 3 uker, så skal arbeidsgiver betale de første 16 dagene, og så begynner trygdekontoret å betale, og betaler altså de resterende 5 dagene. Så går jeg på jobben en uke, men så blir jeg sykemeldt igjen. Da er det jobben som må betale 16 dager til, før trygdekontoret starter utbetaling.

Jeg var borti den problemstillingen i fjor høst, da jeg var sykemeldt i 7 uker. Så rotet arbeidsplassen min bort den ene sykemeldingen min (jeg fikk bare for en eller to uker av gangen hele veien), for sykemeldingsuke 4 eller noe sånt. Ettersom jeg bare går på ekstravakter, så hadde jeg selvsagt ingen vakter satt opp i perioden uke 5 og uke 6, og det var derfor veldig viktig at ikke trygdekontoret skulle tolke dette som et opphold i sykemeldingsperioden, for da ville ansvaret falle over på arbeidsplassen igjen. Og ingen ekstravakter ville betydd ingen penger til Caloni. Trygdekontoret ga meg penger etter gjennomsnittsinntekten min i løpet av de siste 12 mnd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...