Gå til innhold

Hva avgjorde ditt yrkesvalg?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Lønn eller interesse for yrket/faget?

(selv valgte jeg pga interesse)

Skrevet

Interesse. Valgte dessuten på nytt etter fylte 30, igjen betinget av interesse.

Skrevet

Jeg er nesten helt sikker på at jeg kommer til å velge ut fra interesse. Har termin med minsten i mai, og etter et år med permisjon begynner jeg å studere. Jeg er 98% sikker på hva jeg vil bli (og har vært det de siste årene), men det kan jo hende jeg blir griskere i løpet av året som kommer og velger en yrkesvei som er litt bedre betalt... :o)

Har også i dag et lavtlønnsyrke som jeg i og for seg trives godt i, men hadde vel neppe kunnet få noe nevneverdig bedre betalt ettersom jeg ikke har utdannelse utover videregående (og to løsrevne grunnfag fra universitetet) uansett.

Skrevet

Interesse da jeg var 25 år, interesse da jeg var 30 år, og interesse når jeg nå tar en master. Lønna er ræva fordi jeg jobber frilans. Men det er utrolig bra å jobbe for seg selv.

Skrevet

Beklager, svaret mitt skulle selvsagt til hovedinnlegger.

:o)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

interesse og "talent".

sterk interesse for et fag, kan vel resultere i talent?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ut i fra interesse.

Ser de fleste har svart som deg.

Men jeg opplerer i RL at mange unge spør om lønn... De spør om hva ulike mennesker innen ulike grupper tjener. Og sier de vil ta en yrke med god lønn.

Skrevet

Interesse selvfølgelig. Hadde neppe klart å jobbe med noe som ikke interesserte meg, selv om lønna var god.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Interesse selvfølgelig. Hadde neppe klart å jobbe med noe som ikke interesserte meg, selv om lønna var god.

Jeg sier også at det er selvfølge at interessen avgjorde yrkesvalg.

Men om du spør unge- som skal velge retning... så peker de sjelden ut en interesse. Nei, de spør hva lønna er...

ringerikskringla
Skrevet

min pappa er baker og jeg fikk jobbe på det bakeriet i skolens ferier..jeg ble spurt om jeg ville bli konditor lærling før jeg gikk ut av 9 klasse og takket ja til det..

jeg angrer ikke på dette

Skrevet

Tilgjengelighet, lønn og arbeidstid. Også viste deg seg å være kjempegøy!

Gjest Elextra
Skrevet

Tilfeldigheter.

Skulle gjerne si det var målrettet innsats ut fra interesser og evner, men tilfeldighetene har nok spilt vel så sterkt inn.

Skrevet

Det er vel heller omvendt... at man har interresse for fag man takler og har talent for.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Første utdanning: Tilfeldigheter. jeg skulle bli journalist, men endte opp som lærer. :-D

Denne gangen har jeg valgt med hjertet og av en genuin interesse for fagområdet.

Skrevet

Jeg sier også at det er selvfølge at interessen avgjorde yrkesvalg.

Men om du spør unge- som skal velge retning... så peker de sjelden ut en interesse. Nei, de spør hva lønna er...

Når de er unge ja, jeg tror nok de fleste tar til vettet etterhvert. :o)

Skrevet

Interesse.

Ihvertfall ikke lønn.

-men litt tilfeldigheter også.

Skrevet

forsåvidt. men det går litt hånd i hånd egentlig. talentet utvikler seg jo når man tar faget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...