Gå til innhold

Excel- makrosikkerhet

Anbefalte innlegg

Tinkebøtta
Skrevet

Dere som kan endel om Excel og VBA programmering:

Jeg har en Excel arbeidsbok med mange makroer i. Dette Excel-filen skal jeg sende rundt til en hel del personer som skal taste inn info. Hvordan kan jeg få Excel til å godta egne/innebyggede makroer selv om makrosikkerhet er satt til HØY? Dvs slik at man fortsatt er beskyttet mot utenforstående trusler.

Helst uten at noen form for Makroadvarsel vises i oppstarten. Det forvirrer alle brukerne når de får slike meldinger, eller må begynne å endre makrosikkerhet i Verktøy| Alternativer.

Noen der ute som har mer peiling på dette enn meg?

Skrevet

Dette er ikke noe du kan stille inn i filen. Hver enkelt mottaker må kontrollere dette i sin installasjon av Excel.

Tinkebøtta
Skrevet

Dette er ikke noe du kan stille inn i filen. Hver enkelt mottaker må kontrollere dette i sin installasjon av Excel.

Det ante meg ja,,,, men dette med digital signatur da? Er det bare for profesjonelle utgivere av programvare? Ikke noe vi vanlige brukere kan stemple makroene våre med?

Takk for svar forresten!

Skrevet

Det ante meg ja,,,, men dette med digital signatur da? Er det bare for profesjonelle utgivere av programvare? Ikke noe vi vanlige brukere kan stemple makroene våre med?

Takk for svar forresten!

Jeg vet ikke så mye om hvordan digitale signaturer fungerer i Windows/Excel, så det er mulig det er noe å hente der. Men generelt finnes det to typer sertifikater, selv-signerte og verifiserte. Selv-signerte kan du lage selv, og fungerer greit for de fleste tilfeller der det kreves et sertifikat, men brukeren vil få opp en advarsel om at sertifikatet ikke nødvendigvis er fra den det utgir seg å være. Verifiserte sertifikater koster en del penger og papirarbeid, men kan selvsagt skaffes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...