Gå til innhold

Sikkerhet ved boliglån

Anbefalte innlegg

Gjest kan noen hjelpe meg?
Skrevet

Jeg og samboer prøver å få boliglån. Har såvidt snakket med banken og funnet ut av vi trenger sikkerhet fra foreldrene våres. Før trodde jeg at sikkerheten skulle dekke nesten hele lånet. Men slik jeg har forstått det nå tar banken pant i boligen uansett, og hvis du ikke kan betale lånet lenger har banken rett på å selge boligen din. Hvis verdien på boligen har sunket med f.eks. 300 000 kommer foreldrene på banen. Det blir da deres ansvar å betale banken de pengene de har tapt. Har jeg forstått riktig nå? Isåfall trenger jo ikke sikkerheten som stilles å være så stor. Sannsynligheten for at boligen synker i verdi med mange hundre tusen er jo ikke stor.

Skrevet

Jeg vil anta at banken vil ha følgende:

Førsteprioritets pantelån i den boligen som dere kjøper + en annen- eller tredjeprioritets pantelån i f eks foreldres hus, men da med et lavere beløp på panteopbligasjonen.

Eventuelt at foreldrene er kausjonister.

Skrevet

Sansynligvis får dere låne bare 80% av boligens verdi av banken. Hvis dere f.eks. kjøper en leilighet til 1 mill (som om noe sånt er å få tak i..) så får dere låne bare 800.000 uten ekstra sikkerhet. Foreldrene deres må da stille sikkerhet for de siste 200.000 dere trenger for å kjøpe leiligheten.

Tror ikke banken tenker så mye på at boligen kommer til å gå ned i verdi, men det er selvsagt også en risiko.

Men så finnes det de bankene som låner dere hele kjøpesummen uten tilleggssikkerhet også da. Det kommer an på bankens politikk.

Skrevet

Forrige gang jeg kjøpte leilighet hadde vi et lån på 80% med billigste rente og pant i leiligheten, så hadde vi 20% med litt høyere rente og sikkerhet i mammas hus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...