Gå til innhold

Slektskap

Anbefalte innlegg

Gjest Bigboyen
Skrevet

Jeg har funnet ut at dersom jeg går 300 år tilbake deler slektstre med flere kongehus i Europa.

Mary Poppins
Skrevet

*neier til hans kongelig høyhet*

;-)

Skrevet

Svært mange kan vel føre sin slekt tilbake til kongelige om man går langt nok tilbake i tid - da befolkningen i Norge var bare en liten brøkdel av det den er nå. F.eks. kan min slekt også føres tilbake til norsk kongeslekt, til en av de lokale småkongene før Norge ble samlet under en konge, og til en adelsslekt på kontinentet. Det få snakker om er "minusvariantene" i slekten. Det var visst en del av disse som foretok seg underlige og avskyelige handlinger i min slekt også (veldig langt tilbake i tid).

Gjest Adelsblod
Skrevet

Svært mange kan vel føre sin slekt tilbake til kongelige om man går langt nok tilbake i tid - da befolkningen i Norge var bare en liten brøkdel av det den er nå. F.eks. kan min slekt også føres tilbake til norsk kongeslekt, til en av de lokale småkongene før Norge ble samlet under en konge, og til en adelsslekt på kontinentet. Det få snakker om er "minusvariantene" i slekten. Det var visst en del av disse som foretok seg underlige og avskyelige handlinger i min slekt også (veldig langt tilbake i tid).

Jeg nedstammer fra adel på begynnelsen av 1800-tallet og da var nok adelen kraftig innskrumpet.

Gjest Fakta
Skrevet

Jeg kan nok og føre min slekt tilbake til kongelige, men jeg må nok mye lenger tilbake enn 300 år, kanskje rundt 1000 år tilbake.

De kongelige i Europa har hatt ganske strenge regler for hvem de gifter seg med og da synest ikke jeg 300 år er langt tilbake for å finne slektsskap til de. En baronesse eller annen adelig person ble ikke sett på som standmessig rett ektefelle for en kongelig.

Skrevet

Jeg kan nok og føre min slekt tilbake til kongelige, men jeg må nok mye lenger tilbake enn 300 år, kanskje rundt 1000 år tilbake.

De kongelige i Europa har hatt ganske strenge regler for hvem de gifter seg med og da synest ikke jeg 300 år er langt tilbake for å finne slektsskap til de. En baronesse eller annen adelig person ble ikke sett på som standmessig rett ektefelle for en kongelig.

Ja, det er sant. Utrolig hvor underlige folk man finner når man går langt nok tilbake i tid. For min del kan en slektsgren føres tilbake til en småkonge for litt over 1350 år siden. Der var også fattigfolk og kakser, raringer og normale.

Hverken kongelige eller fyrster eller adelige var så kjekt å stamme fra. En ting er den innavlen som en del kongehus i perioder hadde. Og så freste de folkene rundt om i landet sitt og satte barn på mange fattige enslige kvinner de ikke hadde sett før. De hadde også nok av blod på hendene.

Har du vært innom slott nede på kontientet? De bærer tydelige vitnesbyrd om hvordan de ble rike. Mye kom selvfølgelig gjennom vanlig handel, men også mye gjennom plyndringstokter mot konkurrenter. På sånne slott har de utstilt ulike meget makabre våpentyper. Og de ble brukt av såkalte riddere o.l. som ikke var annet en torpedoer for de som hadde makten.

Føydalismen som understøttet kongehusene, ser mange tilbake på med et slags romantisk blikk. I virkeligheten var de ikke annet en samling maktkåte tullinger som herjet rundt om i likhet med dagens mafia. Kongene var bare sånne "gudfedre" som hadde nok penger til å være lovgivende, dømmende og utøvende makt selv.

Gjest Rotten
Skrevet

Nei jeg tror ikke det er så mange nordmenn som er i slekt med Europas kongehus 300 år tilbake. Det betyr jo at man er i slekt med mange av dagensk kongelige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...