Gå til innhold

Forsentkomming og advarsler?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Jeg hadde en diskusjon med en ansatt i går; kollektiv transport var forsinket og h*n tok taxi til jobb, sendte brev og krevde refusjon - men fikk ikke refundert fordi selskapet mener det ikke var forsinkelser den dagen.

Videre meddeler h*n meg at h*n ikke kommer til å ta taxi til jobb igjen, dersom ikke bhg betaler dette - h*n taper mindre på å bli trukket en halvtime i lønn, enn det det koster med taxi.

For meg er ikke pengene det vesentlige her egentlig, jeg kan godt betale dem for hele dagen selv om de er en halvtime forsinket, det spiller ingen rolle - problemet er om ingen åpner døren i barnehagen og tar imot barna når de kommer.

I dette tilfellet var det en mellomvakt, og ikke kritisk at h*n var tilstede tidsnok. Ergo kunne h*n godt ha ventet på neste avgang.

Så er spørsmålet; uavhengig av hvordan jeg løser dette praktisk og økonomisk nå - er det egentlig mitt ansvar å betale dem for det de legger ut til taxi når kollektiv transport er forsinket?

Og dersom dette gjentar seg OFTE - er det f.eks grunnlag for en advarsel?

Jeg tror ikke noe på at vi kommer dit, det er bare noe med holdningen til forpliktelsen man har påtatt seg jeg stusser over her.... Det er da ditt ansvar at du kommer deg på jobb i tide - er det ikke?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har ikke noe belegg for dette (lovhenvisning e.l.), men kan aldri tenkte meg at det er arbeidsgiver som har ansvaret her. Arbeidsgiver har jo i utgangspunktet ikke lov til å dekke kostnader til/fra jobb. (Om de gjør det så er dette en skattepliktig fordel) Det må jo være den ansatte som må dekke dette, og som også har ansvar for å komme tidsnok på jobb.

Skrevet

Ja, det er UTEN TVIL den ansattes ansvar å komme seg på jobb i tide. I en by må man kunne legge inn tilstrekkelig "slakk" for forsinkelser, og særlig dersom dette er noe som skjer relativt ofte, er det noe man må ta med i beregningen npr man legger opp jobbreisen sin.

Nå har jeg fleksitid i min jobb, så om jeg kommer 10 min for tidlig eller 10 min for sent spiller ingen rolle (med mindre man har kundemøte). Men jeg hadde en ekstrajobb i studietiden der det var vakter, og når jeg kom på om morgenen skulle jeg avløse en nattevakt. På grunn av den off transporten som var dit (hadde ikke bil) hadde jeg valget mellom å komme 25 minutter for tidlig, som jeg ikke fikk betalt for, eller 5 minutter for sent. Det var surt, men jeg måtte jo bare benytte det første alternativet.

Men skulle jeg komme for sent, så var bare nattevakta pent nødt til å vente, så det gikk ikke ut over brukere, slik som ved en barnehage med stengte dører om morgenen. Og jeg skjønner at det er et skikkelig dilemma for deg at de ikke klarer å åpne i tide.

Jeg vil derfor ikke synes det er urimelig om barnehaget dekket taxi i "ekstremtilfellene", f eks der det er bilulykker og slikt, rett og slett fordi hensynet til brukerne i slike tilfeller må tillegges større vekt enn prinsippet om at det er den ansattes eget ansvar å komme på jobb i tide.

Men det må i såfall bare være i unntakstilfellene. Skyldes forsentkommingen "ordinær og ikke uventet rushtidsforsinkelse", må det være den ansattes ansvar alene.

Gjest Persille
Skrevet

Ja, det er UTEN TVIL den ansattes ansvar å komme seg på jobb i tide. I en by må man kunne legge inn tilstrekkelig "slakk" for forsinkelser, og særlig dersom dette er noe som skjer relativt ofte, er det noe man må ta med i beregningen npr man legger opp jobbreisen sin.

Nå har jeg fleksitid i min jobb, så om jeg kommer 10 min for tidlig eller 10 min for sent spiller ingen rolle (med mindre man har kundemøte). Men jeg hadde en ekstrajobb i studietiden der det var vakter, og når jeg kom på om morgenen skulle jeg avløse en nattevakt. På grunn av den off transporten som var dit (hadde ikke bil) hadde jeg valget mellom å komme 25 minutter for tidlig, som jeg ikke fikk betalt for, eller 5 minutter for sent. Det var surt, men jeg måtte jo bare benytte det første alternativet.

Men skulle jeg komme for sent, så var bare nattevakta pent nødt til å vente, så det gikk ikke ut over brukere, slik som ved en barnehage med stengte dører om morgenen. Og jeg skjønner at det er et skikkelig dilemma for deg at de ikke klarer å åpne i tide.

Jeg vil derfor ikke synes det er urimelig om barnehaget dekket taxi i "ekstremtilfellene", f eks der det er bilulykker og slikt, rett og slett fordi hensynet til brukerne i slike tilfeller må tillegges større vekt enn prinsippet om at det er den ansattes eget ansvar å komme på jobb i tide.

Men det må i såfall bare være i unntakstilfellene. Skyldes forsentkommingen "ordinær og ikke uventet rushtidsforsinkelse", må det være den ansattes ansvar alene.

Jeg deler egentlig ditt syn - og gjør dette stort sett på førstevaktene. Jeg kunne valgt å åpne selv - men jeg foretrekker at de som kan det gjør det, så får det heller koste noen hundrelapper ekstra.

Men akkurat i dette tilfellet er det snakk om en mellomvakt som det egentlig ikke hadde gjort noe at kom for sent, og da føler jeg det blir litt urettferdig å sende meg en melding og si "enten må jeg få igjen penger av barnehagen eller så kommer jeg aldri mer til å ta taxi til barnehagen med egne penger".

Og så er det jo sånn at det er noen som _aldri_ kommer for sent eller man har noe å utsette på, og så er det noen som det _alltid_ er noe med i alle anledninger. Og man skal liksom ikke gjøre forskjell på dem da - så det er vanskelig å si at man dekker for én og ikke en annen f.eks.

Jeg bare lurte på om det var jeg som var helt på jordet som forventet at folk skulle klare å komme seg på jobb i tide - men da var det altså ikke det :)

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har ikke noe belegg for dette (lovhenvisning e.l.), men kan aldri tenkte meg at det er arbeidsgiver som har ansvaret her. Arbeidsgiver har jo i utgangspunktet ikke lov til å dekke kostnader til/fra jobb. (Om de gjør det så er dette en skattepliktig fordel) Det må jo være den ansatte som må dekke dette, og som også har ansvar for å komme tidsnok på jobb.

Jeg tror vi snakker common sense her - og da deler jeg din tankegang. Det hender bare jeg blir litt usikker på egen dømmekraft :)

Skrevet

Jeg deler egentlig ditt syn - og gjør dette stort sett på førstevaktene. Jeg kunne valgt å åpne selv - men jeg foretrekker at de som kan det gjør det, så får det heller koste noen hundrelapper ekstra.

Men akkurat i dette tilfellet er det snakk om en mellomvakt som det egentlig ikke hadde gjort noe at kom for sent, og da føler jeg det blir litt urettferdig å sende meg en melding og si "enten må jeg få igjen penger av barnehagen eller så kommer jeg aldri mer til å ta taxi til barnehagen med egne penger".

Og så er det jo sånn at det er noen som _aldri_ kommer for sent eller man har noe å utsette på, og så er det noen som det _alltid_ er noe med i alle anledninger. Og man skal liksom ikke gjøre forskjell på dem da - så det er vanskelig å si at man dekker for én og ikke en annen f.eks.

Jeg bare lurte på om det var jeg som var helt på jordet som forventet at folk skulle klare å komme seg på jobb i tide - men da var det altså ikke det :)

Du er absolutt IKKE på jordet! :-)

Om det at noen "alltid" kommer for sent mens andre "aldri" gjør det:

Jeg tror det var Amundsen (eller kanskje Nansen??) som sa noe ala dette (sitert etter hukommelsen):

"Noen gjør de riktige forberedelsene, og når de lykkes, kalles det flaks. Andre gjør ikke de riktige forberedelsene, og når de kke lykkes, kalles det uflaks."

Det er utrolig mye sannhetsgehalt i det. En studievenninne mente f eks at jeg hele tiden var "heldig" som fikk ting jeg kunne til eksamen, mens hun hadde uflaks og fikk noe som gjorde at hun strøk...;-)

Annonse

Gjest Persille
Skrevet

Jeg tror det var Amundsen (eller kanskje Nansen??) som sa noe ala dette (sitert etter hukommelsen):

"Noen gjør de riktige forberedelsene, og når de lykkes, kalles det flaks. Andre gjør ikke de riktige forberedelsene, og når de kke lykkes, kalles det uflaks."

Det er utrolig mye sannhetsgehalt i det. En studievenninne mente f eks at jeg hele tiden var "heldig" som fikk ting jeg kunne til eksamen, mens hun hadde uflaks og fikk noe som gjorde at hun strøk...;-)

Heh, godt sagt :)

Jeg blir bare litt oppgitt over at noen er så ubesluttsomme at de alltid får til å rote til ting. I dette tilfellet ringte vedkommende meg og spurte hva h*n skulle gjøre med at toget var forsinket?

Ja, hva skal man gjøre med det?

Da må man enten vente, eller ta en taxi var mitt svar. H*n spurte om barnehagen betalte, jeg svarte at det gjør jeg ikke - men at man jo får det refundert dersom det er mer enn 20 minutter eller hva det er som er regelen.

Men når man får avslag på refusjonen - så er det plutselig mitt problem...

Skrevet

Heh, godt sagt :)

Jeg blir bare litt oppgitt over at noen er så ubesluttsomme at de alltid får til å rote til ting. I dette tilfellet ringte vedkommende meg og spurte hva h*n skulle gjøre med at toget var forsinket?

Ja, hva skal man gjøre med det?

Da må man enten vente, eller ta en taxi var mitt svar. H*n spurte om barnehagen betalte, jeg svarte at det gjør jeg ikke - men at man jo får det refundert dersom det er mer enn 20 minutter eller hva det er som er regelen.

Men når man får avslag på refusjonen - så er det plutselig mitt problem...

Herremoses, jeg blir rent oppgitt over folk!

Gjest Persille
Skrevet

Herremoses, jeg blir rent oppgitt over folk!

Jah...

Men; det fine er at h*n er veldig flink i jobben sin - så det er bare litt sånne praktiske småting jeg irriterer meg over.

Og heller den veien enn andre veien - det er tross alt svært få som er perfekte :)

Skrevet

En ansettelse er å anse som bytte av ytelse mot betaling. Du kjøper arbeidskraft av den ansatte i et angitt tidsrom. Så, den ansatte plikter å stille på jobb innenfor de tider du setter. Hvorda den ansatte gjør det, er opp til den ansatte. Dvs, taxi må han punge ut av egen lomme.

Gjest Persille
Skrevet

En ansettelse er å anse som bytte av ytelse mot betaling. Du kjøper arbeidskraft av den ansatte i et angitt tidsrom. Så, den ansatte plikter å stille på jobb innenfor de tider du setter. Hvorda den ansatte gjør det, er opp til den ansatte. Dvs, taxi må han punge ut av egen lomme.

I utgangspunktet er jeg enig.

Men; taxi til oss koster jo ofte mer enn de får i lønn for tidsrommet de kommer for sent, derfor er det enkelte som ikke lar seg affisere av dette - det får ta den tiden det tar.

Og hva gjør man med de holdningene?

Skrevet

Jah...

Men; det fine er at h*n er veldig flink i jobben sin - så det er bare litt sånne praktiske småting jeg irriterer meg over.

Og heller den veien enn andre veien - det er tross alt svært få som er perfekte :)

Ja, det er sant! :-)

Kanskje det bare skyldes at vedkommende er "ung og dum" (pardon my expression) og ikke har fått med seg at taxi til jobb er noe man evt må dekke selv, og at tiden vil modne vedkommende;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Enhver må være ansvarlig for å komme seg på jobb i rett tid - uansett bruk av transportmiddel.

Kollegaen din minner meg om en tidligere kollega som brukte NSB til jobben, og på NSB var på den tiden mildt sagt lite pålitelige. På samme tid gikk vi over til fleksitid og min kollega fikk et problem: Han kom jo ofte en time for sent på grunn av togforsinkelser; skulle han liksom selv måtte jobbe inn dette? Det måtte han selvfølgelig, og han ble veldig oppbrakt over dette.

Annonse

Gjest Persille
Skrevet

Ja, det er sant! :-)

Kanskje det bare skyldes at vedkommende er "ung og dum" (pardon my expression) og ikke har fått med seg at taxi til jobb er noe man evt må dekke selv, og at tiden vil modne vedkommende;-)

"Ung og dum" kombinert med mye usikkerhet.

Det går seg sikkert til :)

Gjest Persille
Skrevet

Enhver må være ansvarlig for å komme seg på jobb i rett tid - uansett bruk av transportmiddel.

Kollegaen din minner meg om en tidligere kollega som brukte NSB til jobben, og på NSB var på den tiden mildt sagt lite pålitelige. På samme tid gikk vi over til fleksitid og min kollega fikk et problem: Han kom jo ofte en time for sent på grunn av togforsinkelser; skulle han liksom selv måtte jobbe inn dette? Det måtte han selvfølgelig, og han ble veldig oppbrakt over dette.

Heh, det er nemlig det - det er ikke jobbens problem at det fremkomstmiddelet du har valgt ikke fungerer!

:)

Men jeg har fått bekreftet at jeg ikke er helt på jordet i tankegangen min, og det er bra.

Mrs. Wallace
Skrevet

Hm, jeg lurer på om vi har hatt samme studievenninne? ;o)

Gjest Signert
Skrevet

Jeg har ikke lest tråden, så hvis jeg skriver noe som mange har sagt før, beklager jeg.

Det er først og fremst kollektivtransportselskapet som er ansvarlig for at transportmidlene er punktlige. Mange kollektivtransportselskaper betaler derfor taxi dersom det oppstår forsinkelse av en viss betydning. Dette følger ikke av lovgivning, men mange selskaper opererer med en reisegaranti

Ettersom forsinkelser ikke er helt uvanlig, er dette et forhold arbeidstaker bør ta i betraktning. Dette gjelder særlig dersom det er av stor betydning at vedkommende kommer tidsnok til jobben. Det må derfor forventes at arbeidstakeren legger inn en viss margin. Er eksempelvis forsinkelser på 10 min vanlig, vil det måtte forventes at den ansatte legger inn en slik margin.

Arbeidsgiver kan derimot ikke forvente at arbeidstakeren legger inn en halvtimes margin, dersom så store forsinkelser forekommer sjelden. Arbeidsgiver har også en (større eller mindre) interesse i at arbeidstakerne kommer i tide.

I ditt tilfelle er interessen i at arbeidstakeren kommer tidsnok særlig fremtredende hvor vedkommende skal åpne barnehagen. Da bør det lettere aksepteres at du som arbeidsgiver betaler en taxiregning. Hvor det derimot ikke er kritisk om den ansatte kommer for sent, bør det være akseptabelt at den ansatte enten kommer for sent eller betaler en eventuell taxi regning selv.

Skrevet

I Trondheim betaler trafikkselskapet taxiregning på inntil 250,- om bussen er mer enn 15 min forsinket... Problemet er som regel at da er _all_ trafikk forsinket og det tar så lang tid å få taxi at bussen gjerne kommer først alikevel.

Gjest Persille
Skrevet

I Trondheim betaler trafikkselskapet taxiregning på inntil 250,- om bussen er mer enn 15 min forsinket... Problemet er som regel at da er _all_ trafikk forsinket og det tar så lang tid å få taxi at bussen gjerne kommer først alikevel.

Sånn er det her også, bortsett fra at det er 20 minutter.

Og toget er raskere enn taxi - HVIS det går, men NSB er jo ikke alltid (les sjelden) til å stole på....

Skrevet

Hm, jeg lurer på om vi har hatt samme studievenninne? ;o)

He he! Det er vel neppe noen utrydningstruet rase....;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...