Gå til innhold

Forsentkomming og advarsler?

Anbefalte innlegg

Gjest Påkjørt
Skrevet

Fredag kom jeg for sent på jobben fordi jeg ble påkjørt på veien. Det var ikke min feil, men vi måtte selvsagt fylle ut et skademeldingsskjema. Jeg dro til jobben så fort jeg kunne og sjefen begynte med å gi meg opplæring på dataen før han gikk. Etter en stund ringte jeg en venn som er lege. Han sa til meg at jeg måtte øyeblikkelig gå hjem og legge meg ned. Jeg hadde da vondt i hodet og han var redd for nakkesleng.

Da jeg sa ifra at jeg måtte hjem pga. det som hadde skjedd ble jeg bedt om å bli, men jeg kunne få legge meg på en sofa. Dumme meg gjorde det en stund, men så bestemte jeg meg for å dra hjem for der kunne jeg slappe av. Jeg var dypt sjokkert og skremt etter opplevelsen.

Hvem har ansvaret her? Jeg fordi jeg kom for sent på jobben?

Fortsetter under...

Gjest Persille
Skrevet

Fredag kom jeg for sent på jobben fordi jeg ble påkjørt på veien. Det var ikke min feil, men vi måtte selvsagt fylle ut et skademeldingsskjema. Jeg dro til jobben så fort jeg kunne og sjefen begynte med å gi meg opplæring på dataen før han gikk. Etter en stund ringte jeg en venn som er lege. Han sa til meg at jeg måtte øyeblikkelig gå hjem og legge meg ned. Jeg hadde da vondt i hodet og han var redd for nakkesleng.

Da jeg sa ifra at jeg måtte hjem pga. det som hadde skjedd ble jeg bedt om å bli, men jeg kunne få legge meg på en sofa. Dumme meg gjorde det en stund, men så bestemte jeg meg for å dra hjem for der kunne jeg slappe av. Jeg var dypt sjokkert og skremt etter opplevelsen.

Ja, selvfølgelig?

Du kan vel ikke mene at det er arbeidsgivers ansvar at du blir påkjørt på vei til jobben? Du burde ha dratt til legen osv - men det er ditt ansvar både å melde fra til arbeidsgiver om at du ikke kommer (dersom du er i stand til det), og evnt komme deg dit dersom det er forsvarlig.

Hva mente du arbeidsgiver skulle gjort?

Skrevet

Du har ansvaret for å melde fra til jobben at du ikke kam komme (evt kommer sent) pga noe slikt. Du har rett til å bruke egenmeldingsdag dersom du mener at hendelsen gjør at du ikke bør jobbe den dagen.

Jeg har selv vært involvert i et kræsj på vei til jobb, og meldte først fra at jeg ble forsinket, men skjønte fort at jeg var altfor skjelven og øm både her&der, og meldte fra at jeg ikke kom i det hele tatt.

Så dro jeg til legen og deretter hjem.

Skrevet

Arbeidsgiver har selvsagt ikke noe ansvar her. Det må nok bare arbeidstaker finne seg i uansett hvor uskyldig man er oppe i det hele. Arbeidstaker bør ta kontakt med transport selskapet om dette gjentar seg stadig vekk, eller ta konsekvensen av trasportproblemet og ta en tidligere buss.

Jeg fikk problemer med bilen en morgen, ble borte fra jobb halve dagen. Jeg måtte jobbe inn igjen timene og forsikringsselskapet dekket ikke tapt arbeidsfortjeneste. Sånn er det, urettferdig kan man si, men det er jo ikke rett at arbeidsgiver skal lastes heller.

Gjest Dardy
Skrevet

Jeg må jo si Persille, at etter å ha lest mange av dine innlegg, og hvor mange problemer du sliter med med dine ansatte, at enten så viser du utrolig dårlig dømmekraft når du ansetter nye barnehagearbeidere, eller så er du en utrolig dårlig sjef.

Jeg har aldri opplevd maken til evige problemstillinger du har med dine maks 20 ansatte.

Si meg, er dette en vernet bedrift eller hva?

Gjest Persille
Skrevet

Jeg må jo si Persille, at etter å ha lest mange av dine innlegg, og hvor mange problemer du sliter med med dine ansatte, at enten så viser du utrolig dårlig dømmekraft når du ansetter nye barnehagearbeidere, eller så er du en utrolig dårlig sjef.

Jeg har aldri opplevd maken til evige problemstillinger du har med dine maks 20 ansatte.

Jeg skrev da ikke noe sted at dette var noe problem?

Jeg skrev at jeg hadde en diskusjon med en ansatt om dette? Og jeg skrev heller ikke noe om hvorvidt vi var enige eller ikke - jeg ønsker bare andres meninger på noe som ikke er lovfestet, eller en allmen norm.

Og hvilke problemer er det du sikter til når du skriver "alle problemene"? Jeg har hatt problemer med én ansatt av 21 - er det SÅ ille?

Og så har jeg selvfølgelig hatt spørsmål om hvordan man håndterer problemstillinger som dukker opp (sånn som denne), men som ikke er reelle problemer i så måte.

Men om du følte du fikk utløp for noe nå - så har jo antagelig dagen din blitt betraktelig bedre, og det var hyggelig :)

Annonse

Gjest påkjørt
Skrevet

Ja, selvfølgelig?

Du kan vel ikke mene at det er arbeidsgivers ansvar at du blir påkjørt på vei til jobben? Du burde ha dratt til legen osv - men det er ditt ansvar både å melde fra til arbeidsgiver om at du ikke kommer (dersom du er i stand til det), og evnt komme deg dit dersom det er forsvarlig.

Hva mente du arbeidsgiver skulle gjort?

Hvis jeg hadde dødd i påkjørselen hadde det da vært mitt ansvar å melde ifra? Det hadde vært nok at jeg hadde mistet bevisstheten hadde jeg da hatt ansvar og skulle bli trukket i lønn eller fått advarsel?

Selvfølgelig skal arbeidsgiver og alle andre være mennesker i slike situasjoner. Hva ville du ha gjort hvis en kom skjelven til deg? Reagerer du forskjellig som arbeidsgiver, kollega eller venn? Jeg er først og fremst overrasket over at det går an å snakke om ansvar i slike situasjoner.

Gjest påkjørt
Skrevet

Jeg tror ikke nødvendigvis det er snakk om problemer her, men mer måten Persille legger frem problemstillingene sine. Jeg håper for hennes del at hun greier å ha mer nyansert syn enn hun fremstiller her.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg tror ikke nødvendigvis det er snakk om problemer her, men mer måten Persille legger frem problemstillingene sine. Jeg håper for hennes del at hun greier å ha mer nyansert syn enn hun fremstiller her.

Jeg lurer på en ting; dere er veldig kjappe til å dømme hvordan jeg opptrer overfor andre mennesker i virkeligheten basert på hvordan jeg skriver her - hvorfor tror dere disse tingene sammenfaller?

Er det noen grunn til å pakke ting pent inn her for å ikke støte noen?

Dette er et internett-forum hvor man i prinsippet er anonym. Man snakker ikke til en person man skal ha et forhold til senere, man stiller et åpent spørsmål. Det som støter andre støter kanskje ikke deg, eller omvendt - alle som leser her er forskjellige individer.

Hvorfor er det da så viktig for noen å henge seg opp i måten man stiller spørsmålet på?

Jeg spør om akkurat det jeg lurer på, helt unyansert, uten farge - og helt svart/hvitt. Hadde det vært en sammensatt problemstilling hadde saken blitt fremstilt annerledes, men akkurat i denne saken var det helt konkret spørsmål: har arbeidsgiver et ansvar?

Hva man kan, burde, kunne, skulle ha gjort osv er egentlig irrelevant - det jeg lurer på er om det finnes en regel som pålegger arbeigsgiver et ansvar for at arbeidstaker skal komme seg på jobb rent fysisk.

Du f.eks - mener du at det er arb.givers ansvar å få deg på jobb når du hadde blitt påkjørt? Eller å sørge for at du kom deg til legevakten?

Det er ikke alltid at mine oppfatninger som menneske og mine oppfatinger som arbeidsgiver sammefaller - og da er det greit å be andre om deres meninger. At jeg skal måtte fremstille det her som om jeg snakket til den skjøreste ansatte på jord blir bare tull - det får dere tåle.

Gjest Persille
Skrevet

Hvis jeg hadde dødd i påkjørselen hadde det da vært mitt ansvar å melde ifra? Det hadde vært nok at jeg hadde mistet bevisstheten hadde jeg da hatt ansvar og skulle bli trukket i lønn eller fått advarsel?

Selvfølgelig skal arbeidsgiver og alle andre være mennesker i slike situasjoner. Hva ville du ha gjort hvis en kom skjelven til deg? Reagerer du forskjellig som arbeidsgiver, kollega eller venn? Jeg er først og fremst overrasket over at det går an å snakke om ansvar i slike situasjoner.

Jeg skrev at det var ditt ansvar melde fra _dersom du var i stand til det_. Og ikke noe mer enn det.

Nå konstruerer du idiotsituasjoner (nei, ingen kan melde fra når de er døde) for å poengtere hvor slemme du synes arbeidsgivere er - og det er unødvendig.

Og om du blir bevistløs, så får du sykemelding - og lønn likevel.

Jeg skjønner ikke helt at du forventer at noen andre skal dekke over dine problemer med sin økonomi f.eks? Hvorfor skal noen betale deg lønn om du ikke er på jobb? Fordi du har lyst på det selv om du har vært uheldig? Man får betalt for den jobben man gjør, og det fordrer at man må være tilstede. Er man ikke det får man heller ikke lønn (sett bort fra sykemeldinger, permisjon, osv) - det er jo ikke vanskeligere enn det.

Nå gjaldt ikke denne saken lønn eller ikke lønn - det gjaldt hvem sitt ansvar det var å dekke utgiftene du har for å rekke å komme deg på jobb i tide. Og om bilen din konker ut på vei til jobb - så tar jeg faktisk for gitt at du ikke sender taxi-regningen til arbeidsgiver.

Gjest Dardy
Skrevet

Jeg skrev da ikke noe sted at dette var noe problem?

Jeg skrev at jeg hadde en diskusjon med en ansatt om dette? Og jeg skrev heller ikke noe om hvorvidt vi var enige eller ikke - jeg ønsker bare andres meninger på noe som ikke er lovfestet, eller en allmen norm.

Og hvilke problemer er det du sikter til når du skriver "alle problemene"? Jeg har hatt problemer med én ansatt av 21 - er det SÅ ille?

Og så har jeg selvfølgelig hatt spørsmål om hvordan man håndterer problemstillinger som dukker opp (sånn som denne), men som ikke er reelle problemer i så måte.

Men om du følte du fikk utløp for noe nå - så har jo antagelig dagen din blitt betraktelig bedre, og det var hyggelig :)

Jeg syns du viser veldig dårlig dømmekraft, når du legger ut så mye om barnehagen du eier åpent på Internett. Hva vet du om noen av dine ansatte kanskje leser her inne?

Og når en mor beklaget seg over bhg din på et annet forum, så var du på hugget med en gang, og pepret inn innlegg på det aktuelle forumet.

Jeg sier ikke at jeg kjenner deg eller noe sånt, men dine innlegg er ofte preget av problemer du har med ansatte, mye sykefravær, (Visste du ikke at barnehageansatte blir lett syke når du omgir seg med snørrete unger hele året?) folk som slutter, advarsler og oppsigelse med påfølgende rettsak, som du også la ut om her på nettet. Ikke så veldig vanskelig å finne aktuell sak på nettet.

Jeg er en voksen dame, Persille, og jeg får inntrykk av dine innlegg at du er vanskelig å ha som sjef. Går det ikke an å prøve å skape et godt arbeidsmiljø i denne barnehagen du driver, slik at du slipper folk som slutter, sykmelder seg, og ikke kommer på jobb i tide?

Jeg har aldri opplevd maken på min jobb. Der klarer folk å komme seg med toget eller trikken i tide, sjefen deler ikke ut skriftlige advarsler, og folk oppfører seg som folk. Og jeg er rimelig trygg på at diskusjoner jeg innehar med mine overordnede ikke legges ut på nettet med spørsmål om råd for hvordan håndere meg.

Jeg syns du bryter taushetsplikten ved å gå ut med så mye informasjon om dine ansatte.

Det er faktisk ikke så vanskelig å finne ut hvem du er, og hvor du holder til. Jeg vet det ikke, for så intressert er jeg ikke i det, men hadde jeg opplevd at min sjef la ut informasjon om meg på nettet, så hadde jeg tatt affære, Persille det hadde jeg.

Og hvis foreldre til noen av barna du har leser her, så tror jeg faktisk ikke du stiger i deres øyne.

Du må gjerne slenge med leppa tilbake til meg, for det bryr jeg meg ærlig talt ikke om.

Men jeg mener at du bør kanskje tenke deg litt om før du trykker send-knappen. Det du skriver her blir stående til evig tid, har det noensinne slått deg?

Og får å svare på spørsmålet ditt- nei jeg syns ikke det kvalifiserer til advarsel, hvis en person mister toget en sjelden gang. Hvor ofte har dette skjedd med denne personen egentlig? Kommer hun forsent tre ganger i uka, eller har det skjedd en gang? Med 20 ansatte har du flere avdelinger, og det er vel mer enn en som begynner på tidligvakt? Mister noen toget, kan vel en annen tidligvakt være behjelpelig med å ta imot de få ungene som kommer det lille kvarteret eller halvtime før neste tog/trikk kommer. Eller skal alt bare være vanskelig hos dere?

Selvsagt er det arbeidstakers ansvar å komme på jobb i tide, men igjen stusser jeg. På min jobb er det svært sjelden noen kommer forsent. Og aldri har noen fått tilsnakk over å komme forsent.

Som sagt, så syns jeg medarbeiderne dine virker svært lite motiverte for å gjøre en god jobb. Kan det være sjefens holdning mon tro?

Gjest Påkjørt
Skrevet

Jeg skrev at det var ditt ansvar melde fra _dersom du var i stand til det_. Og ikke noe mer enn det.

Nå konstruerer du idiotsituasjoner (nei, ingen kan melde fra når de er døde) for å poengtere hvor slemme du synes arbeidsgivere er - og det er unødvendig.

Og om du blir bevistløs, så får du sykemelding - og lønn likevel.

Jeg skjønner ikke helt at du forventer at noen andre skal dekke over dine problemer med sin økonomi f.eks? Hvorfor skal noen betale deg lønn om du ikke er på jobb? Fordi du har lyst på det selv om du har vært uheldig? Man får betalt for den jobben man gjør, og det fordrer at man må være tilstede. Er man ikke det får man heller ikke lønn (sett bort fra sykemeldinger, permisjon, osv) - det er jo ikke vanskeligere enn det.

Nå gjaldt ikke denne saken lønn eller ikke lønn - det gjaldt hvem sitt ansvar det var å dekke utgiftene du har for å rekke å komme deg på jobb i tide. Og om bilen din konker ut på vei til jobb - så tar jeg faktisk for gitt at du ikke sender taxi-regningen til arbeidsgiver.

Jeg poengterer ikke idiotsituasjoner. det er ikke noe idiotisk ved å dø, jeg kjenner noen som har dødd i trafikkulykker. Jeg snakker om nyanser som jeg synes du mangler, og ofte mangler når du skriver om arbeidstakerne dine. Derfor får du ofte skarpe reaksjoner som du svarer stort sett veldig skarpt tilbake på. Jeg skulle likt å vite om dette er konstruert på nettet eller om det er slik i virkeligheten hos deg også.

Gjest Påkjørt
Skrevet

Jeg lurer på en ting; dere er veldig kjappe til å dømme hvordan jeg opptrer overfor andre mennesker i virkeligheten basert på hvordan jeg skriver her - hvorfor tror dere disse tingene sammenfaller?

Er det noen grunn til å pakke ting pent inn her for å ikke støte noen?

Dette er et internett-forum hvor man i prinsippet er anonym. Man snakker ikke til en person man skal ha et forhold til senere, man stiller et åpent spørsmål. Det som støter andre støter kanskje ikke deg, eller omvendt - alle som leser her er forskjellige individer.

Hvorfor er det da så viktig for noen å henge seg opp i måten man stiller spørsmålet på?

Jeg spør om akkurat det jeg lurer på, helt unyansert, uten farge - og helt svart/hvitt. Hadde det vært en sammensatt problemstilling hadde saken blitt fremstilt annerledes, men akkurat i denne saken var det helt konkret spørsmål: har arbeidsgiver et ansvar?

Hva man kan, burde, kunne, skulle ha gjort osv er egentlig irrelevant - det jeg lurer på er om det finnes en regel som pålegger arbeigsgiver et ansvar for at arbeidstaker skal komme seg på jobb rent fysisk.

Du f.eks - mener du at det er arb.givers ansvar å få deg på jobb når du hadde blitt påkjørt? Eller å sørge for at du kom deg til legevakten?

Det er ikke alltid at mine oppfatninger som menneske og mine oppfatinger som arbeidsgiver sammefaller - og da er det greit å be andre om deres meninger. At jeg skal måtte fremstille det her som om jeg snakket til den skjøreste ansatte på jord blir bare tull - det får dere tåle.

Jeg sa ingenting om at du var slik i virkeligheten, men du overrasker meg ofte med måten du skriver på. Også om andre ting enn barnehagen. Hvorfor kommer du så fort i forsvar.

Jeg har hatt mange arbeidsforhold og vært leder i noen sammenhenger. Jeg har ikke opplevd at noen har sjekket formelt ansvar ved ulykker for å se hvem sitt ansvar det er å kjøre til legevakten.

I noen tilfeller er det nødvendig å påpeke ansvar, i langt det fleste trenges det ikke.

Annonse

Gjest Persille
Skrevet

Jeg poengterer ikke idiotsituasjoner. det er ikke noe idiotisk ved å dø, jeg kjenner noen som har dødd i trafikkulykker. Jeg snakker om nyanser som jeg synes du mangler, og ofte mangler når du skriver om arbeidstakerne dine. Derfor får du ofte skarpe reaksjoner som du svarer stort sett veldig skarpt tilbake på. Jeg skulle likt å vite om dette er konstruert på nettet eller om det er slik i virkeligheten hos deg også.

Hva har dette med trafikkdødsfall å gjøre??

Spørsmålet dreide seg om kollektivtransport vs. taxi-utgifter. Når du drar inn elementer som ikke er relevante, så kan du ikke regne med at jeg ydmykt takker deg for responsen.

Og flere her har svart at man ikke har ansvaret i utganspunktet, men at man kan vøære fleksibel og betale likevel, f.eks med førstevakter vs. senere vakter - så alle har ikke svart at man ikke skal gjøre det. Det er imidlertid relevante svar - og de har fått adekvate tilbakemeldinger på dem.

Og igjen, jeg ser ingen grunn til å moderere svaret etter hvem jeg skriver til her inne - hva du mener om meg som person er irrelevant. Enten har du en mening og kunnskap om det jeg spør om - eller så har du det ikke.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg syns du viser veldig dårlig dømmekraft, når du legger ut så mye om barnehagen du eier åpent på Internett. Hva vet du om noen av dine ansatte kanskje leser her inne?

Og når en mor beklaget seg over bhg din på et annet forum, så var du på hugget med en gang, og pepret inn innlegg på det aktuelle forumet.

Jeg sier ikke at jeg kjenner deg eller noe sånt, men dine innlegg er ofte preget av problemer du har med ansatte, mye sykefravær, (Visste du ikke at barnehageansatte blir lett syke når du omgir seg med snørrete unger hele året?) folk som slutter, advarsler og oppsigelse med påfølgende rettsak, som du også la ut om her på nettet. Ikke så veldig vanskelig å finne aktuell sak på nettet.

Jeg er en voksen dame, Persille, og jeg får inntrykk av dine innlegg at du er vanskelig å ha som sjef. Går det ikke an å prøve å skape et godt arbeidsmiljø i denne barnehagen du driver, slik at du slipper folk som slutter, sykmelder seg, og ikke kommer på jobb i tide?

Jeg har aldri opplevd maken på min jobb. Der klarer folk å komme seg med toget eller trikken i tide, sjefen deler ikke ut skriftlige advarsler, og folk oppfører seg som folk. Og jeg er rimelig trygg på at diskusjoner jeg innehar med mine overordnede ikke legges ut på nettet med spørsmål om råd for hvordan håndere meg.

Jeg syns du bryter taushetsplikten ved å gå ut med så mye informasjon om dine ansatte.

Det er faktisk ikke så vanskelig å finne ut hvem du er, og hvor du holder til. Jeg vet det ikke, for så intressert er jeg ikke i det, men hadde jeg opplevd at min sjef la ut informasjon om meg på nettet, så hadde jeg tatt affære, Persille det hadde jeg.

Og hvis foreldre til noen av barna du har leser her, så tror jeg faktisk ikke du stiger i deres øyne.

Du må gjerne slenge med leppa tilbake til meg, for det bryr jeg meg ærlig talt ikke om.

Men jeg mener at du bør kanskje tenke deg litt om før du trykker send-knappen. Det du skriver her blir stående til evig tid, har det noensinne slått deg?

Og får å svare på spørsmålet ditt- nei jeg syns ikke det kvalifiserer til advarsel, hvis en person mister toget en sjelden gang. Hvor ofte har dette skjedd med denne personen egentlig? Kommer hun forsent tre ganger i uka, eller har det skjedd en gang? Med 20 ansatte har du flere avdelinger, og det er vel mer enn en som begynner på tidligvakt? Mister noen toget, kan vel en annen tidligvakt være behjelpelig med å ta imot de få ungene som kommer det lille kvarteret eller halvtime før neste tog/trikk kommer. Eller skal alt bare være vanskelig hos dere?

Selvsagt er det arbeidstakers ansvar å komme på jobb i tide, men igjen stusser jeg. På min jobb er det svært sjelden noen kommer forsent. Og aldri har noen fått tilsnakk over å komme forsent.

Som sagt, så syns jeg medarbeiderne dine virker svært lite motiverte for å gjøre en god jobb. Kan det være sjefens holdning mon tro?

"Jeg syns du viser veldig dårlig dømmekraft, når du legger ut så mye om barnehagen du eier åpent på Internett. Hva vet du om noen av dine ansatte kanskje leser her inne?"

Ja? Hva om det? Jeg har ikke skrevet om en eneste en av mine ansatte personlig her, kun en tidligere ansatt ref. rettssaken. Dette innlegget var om en diskusjon vi hadde - jeg sa ikke noe om i hvilken setting det var.

"Og når en mor beklaget seg over bhg din på et annet forum, så var du på hugget med en gang, og pepret inn innlegg på det aktuelle forumet."

Det var nå faktisk ikke meg da, men en barnehageeier-kollega...

"Jeg sier ikke at jeg kjenner deg eller noe sånt, men dine innlegg er ofte preget av problemer du har med ansatte, mye sykefravær, (Visste du ikke at barnehageansatte blir lett syke når du omgir seg med snørrete unger hele året?) folk som slutter, advarsler og oppsigelse med påfølgende rettsak, som du også la ut om her på nettet. Ikke så veldig vanskelig å finne aktuell sak på nettet. "

Jeg tror ikke jeg har startet én eneste tråd om ansattes sykdom? Jeg har derimot skrevet endel om foreldres holdninger til barnas sykdom, noe som også var behørig omtalt i media i den perioden det ble diskutert her inne.

Og igjen; jeg har hatt problemer med ÉN ansatt ila tre år, det er ikke veldig mye, og faktis bare 3% av arbeidsstokken totalt. Nei, det er ikke vanskelig å finne igjen saken heller - spesielt ikke siden den er publisert på lovdata (og her). Vedkommende er anononymisert både i saken og her - og om noen kjenner oss begge ville de kjent igjen saken i andre fora uansett. Jeg har ikke skrevet noe her som ikke står i dommen.

Derimot har jeg skrevet mye om MINE tanker rundt det hele, mine følelser - og det er ikke noe jeg har taushetsplikt på. At jeg føler meg urettferdig behandlet, eller at jeg synes saken har vært slitsom er ikke taushetsbelagt.

"Jeg er en voksen dame, Persille, og jeg får inntrykk av dine innlegg at du er vanskelig å ha som sjef. Går det ikke an å prøve å skape et godt arbeidsmiljø i denne barnehagen du driver, slik at du slipper folk som slutter, sykmelder seg, og ikke kommer på jobb i tide?"

Jeg har postet mange innlegg hvor jeg ber om forslag til hva vi kan bruker penger på til de ansatte, hvilke ting man burde investere i til de ansatte, om kurs eller lønn er viktigst for folk flest osv - så det er tydelig at du bare leser (eller evnt. husker) de innleggene der jeg spør om hva andre tenker om spesielle situasjoner.

Vi har ikke hatt noen som har kommet forsent siden vi startet i august, heller ingen som har sluttet - så om du klarer å finne innlegg her der jeg klager over det er du velkommen til å underrette meg om det.

Og det er jo gjerne sånn at man spør om de tingene man lurer på, og det er de utfordrende situasjonene. Når forholdet går på skinner skriver man ikke inn her og lurer på hvordan man skal håndtere det - sånn er det med arbeidssituasjoner også.

Jeg har hatt én ansatt som har vært sykemeldt siden vi åpnet i høst - så jeg skjønner ikke helt hva du snakker om der heller. Det var imidlertid litt irriterende, fordi jeg aldri visste om h*n kom tilbake på jobb etter de to ukene eller ikke, så jeg kunne ikke leie inn vikar på langtid. Men jeg tror ikke jeg skrev her om det...

"Jeg har aldri opplevd maken på min jobb. Der klarer folk å komme seg med toget eller trikken i tide, sjefen deler ikke ut skriftlige advarsler, og folk oppfører seg som folk. Og jeg er rimelig trygg på at diskusjoner jeg innehar med mine overordnede ikke legges ut på nettet med spørsmål om råd for hvordan håndere meg."

Nå vet ikke jeg hva slags jobb du har, men det er godt mulig det er et noe mer voksent miljø enn det ofte er i en barnehage - som gjerne består av mange unge folk. Og det er mange andre her som også legger ut spørsmål om hvordan de skal håndtere situasjoner som oppstår der de jobber, enten det er med sjefer, kunder, kolleger eller ansatte - så jeg er neppe i noen særstilling.

Igjen - kan du henvise til noe som dreier seg konkret om en av mine ansatte med unntak av rettssaken?

Btw; jeg har aldri delt ut noen skriftlig advarsel heller, så det er nok et inntrykk du har gjort deg opp basert på lite fakta.

"Jeg syns du bryter taushetsplikten ved å gå ut med så mye informasjon om dine ansatte. Det er faktisk ikke så vanskelig å finne ut hvem du er, og hvor du holder til. "

Det er det da mange her inne som vet?

"Jeg vet det ikke, for så intressert er jeg ikke i det, men hadde jeg opplevd at min sjef la ut informasjon om meg på nettet, så hadde jeg tatt affære, Persille det hadde jeg."

Ingen av mine ansatte finner informasjon om seg her - jeg har kun lagt ut spørsmål jeg lurt på rundt drift, rundt trygderettigheter, rundt beregning av dager osv - det er ikke personspesifikt. Og om noen vil ta affære fordi jeg spør hvordan man beregner sykedager, så må de faktisk gjerne gjøre det.

"Og hvis foreldre til noen av barna du har leser her, så tror jeg faktisk ikke du stiger i deres øyne."

Da vil det kanskje forundre deg at jeg har minst to barn med foreldre som frekventerer dette forumet like ofte som meg? Og som kjenner meg, identiteten min her - og faktisk har fått plass hos meg gjennom å ha snakket med meg her? Så rart at de vil ha barna sine hos meg om det er så ille? De ble jo kjent med meg her inne - så de burde jo skygget banen etter din beskrivelse?

"Du må gjerne slenge med leppa tilbake til meg, for det bryr jeg meg ærlig talt ikke om."

Jeg gjør ikke det, jeg svarer helt konkret på de beskyldningene du kommer med. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor du føler behov for å kommentere meg som person? Hvorfor er det relevant? Skulle det spille noen rolle for meg om du tror jeg er en dårlig sjef eller ikke?

Når det er sagt da, så har jeg akkurat fullført et kurs i Selvledelse, og superledelse. Jeg antar at du ikke kjenner til dette (siden svært få gjør det), men det innebærer blant annet at man blir gransket ganske grundig på endel ferdigheter. Mine sjefer, ansatte og likestilte har blitt intervjuet om flere sider både av meg som person, som leder, som ansatt og som kollega - anonymt selvfølgelig, og så har jeg fått resultatet etterpå i form av en skalert bedømming på de forskjellige områdene.

Jeg føler litt for å poengere at jeg scoret svært høyt (langt over snitt) på de tingene du kritiserer meg for, så det viser seg at jeg ikke bare er god på å lede meg selv, men jeg er også god på å lede andre, inspirere, utvikle og veilede dem.

Så hva du tyder ut av hvordan jeg formulerer meg når jeg stiller spørsmål på nett må nesten falle på din egen kappe, og ikke min. Når jeg stiller spørsmål her - så formulerer jeg meg ikke som om jeg snakker til en sårbar ansatt, en kunde eller en sjef - jeg bare skriver det rett ut sånn som det er, uten å fargelegge.

Jeg synes jeg får mye mer konkrete svar når jeg stiller spørsmål sånn, uten å legge til følelser og synsinger - enn når man skriver som om man henvender seg til et menneske man må ta hensyn til.

"Men jeg mener at du bør kanskje tenke deg litt om før du trykker send-knappen. Det du skriver her blir stående til evig tid, har det noensinne slått deg?"

Jepp, fullstendig klar over det!

"Og får å svare på spørsmålet ditt- nei jeg syns ikke det kvalifiserer til advarsel, hvis en person mister toget en sjelden gang"

Helt enig, ikke jeg heller.

"Hvor ofte har dette skjedd med denne personen egentlig? Kommer hun forsent tre ganger i uka, eller har det skjedd en gang? "

Det har aldri skjedd faktisk, det var en diskusjon vi hadde - ikke noe mer enn det.

"Med 20 ansatte har du flere avdelinger, og det er vel mer enn en som begynner på tidligvakt?"

Nei, én åpner - de neste to kommer en halvtime senere. Og, jeg har ikke 20 på jobb samtidig hver dag - ei heller 20 ansatte i dag.

"Mister noen toget, kan vel en annen tidligvakt være behjelpelig med å ta imot de få ungene som kommer det lille kvarteret eller halvtime før neste tog/trikk kommer. "

Så nei, det går faktisk ikke - da må jeg åpne selv, eller få et familiemedlem som bor i nærheten til å gjøre det. Og med en fireåring er det ikke så lett å bli varslet et kvarter før man skal åpne om at man må gjøre det - så betaler jeg faktisk gladelig taxi for at de skal komme seg på jobb i tide om det er det som er problemet.

"Eller skal alt bare være vanskelig hos dere?"

Nå tyder du ting ut av ingenting igjen? Jeg skrev at jeg hadde en diskusjon med en ansatt, kunne godt ha skrevet samtale - eller noe annet, men det var ikke noe mer enn akkurat det. Det er ingenting som tilsier at det er vanskelig hos oss for det?

"Selvsagt er det arbeidstakers ansvar å komme på jobb i tide, men igjen stusser jeg. På min jobb er det svært sjelden noen kommer forsent. Og aldri har noen fått tilsnakk over å komme forsent."

Som sagt, vi har hatt én episode der alt var innstilt - men ingen har kommet forsent, alt ble håndtert i tide, og det er ingen problemer i sikte. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du konkluderer med at dette er så stort problem?

"Som sagt, så syns jeg medarbeiderne dine virker svært lite motiverte for å gjøre en god jobb. Kan det være sjefens holdning mon tro?"

Nei :) Jeg har superflinke og motiverte ansatte som har jobbet hardt med å stable på bena en fantastisk bra barnehage! Det skyldes dem, det skyldes meg og det skyldes hardt arbeide - ingenting annet.

Gjest Persille
Skrevet

Måtte svare i to innlegg - det ble for langt, så her er resten:

Døren min er alltid åpen for de som jobber for meg, jeg har hatt folk kommende hit midt på natten fordi de ikke hadde noe sted å dra, en ringte da h*n fikk beskjed om at moren hadde kreft og måtte snakke med noen, en annen dukket opp da niesen ble alvorlig syk - i det hele tatt. Jeg har et relativt nært forhold til de fleste av dem, de vet jeg bryr meg om dem - og gjør alt jeg kan for at de skal ha det bra. Hver gang bhg får ekstra penger får de bonuser, vi har fester, kurs, opplæring, videreutdanning - i det hele tatt, det skjer mye bra.

Men som sagt; jeg føler ikke noe behov for å skrive inn her og fortelle om alt det bra jeg gjør for de ansatte, eller alt det fantastiske de gjør for barnehagen - jeg skriver om de tingene jeg ønsker andres meninger om, og det er de tingene jeg ikke er helt sikker på selv, så som f.eks hva normalnormen er ang. kollektivtrafikk og taxi.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg sa ingenting om at du var slik i virkeligheten, men du overrasker meg ofte med måten du skriver på. Også om andre ting enn barnehagen. Hvorfor kommer du så fort i forsvar.

Jeg har hatt mange arbeidsforhold og vært leder i noen sammenhenger. Jeg har ikke opplevd at noen har sjekket formelt ansvar ved ulykker for å se hvem sitt ansvar det er å kjøre til legevakten.

I noen tilfeller er det nødvendig å påpeke ansvar, i langt det fleste trenges det ikke.

Jeg skriver helt rett frem, uten dikkedarier - jeg ser ikke helt at det skal være nødvendig å ta hensyn til hvor nærtagende en person er når man svarer på nett.

I RL ville situasjonen vært en annen...

Og; det med ulykker og ansvar er det du som raller om, jeg har ikke skrevet om det noe sted. Jeg skjønner ikke hva din trafikkulykke hadde med det her å gjøre i det hele tatt?

Og ansvar for å kjøre til legevakt? Hva mener du med det? At arbeidsgiveren din skulle tatt ansvar for at du kom deg til lege for å sjekke et forhold som har inntruffet utenfor arbeidsplassen?

Igjen; jeg skjønner ikke hvor du vil med svarene dine...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...