Gå til innhold

Private barnehager og ferier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnehagen barnet mitt går i er privat, og de har bestemt seg for å følge skolenes ferier jul og påske. Det vil si at de har mye lengre ferier enn de andre barnehagene her på stedet. Irriterende såklart for alle som ikke er lærere, for vi har jo ikke fri, men har de lov til å ta full pris for barnehageplassen når det er så mange fridager? I jula hadde de nesten tre uker fri, men vi fikk ingen prisreduksjon fordet. Vi er mnage som stusser på dette.

En annn ting, hvor finner man en oversikt over regler og lover private barnehager skal rette seg etter?

Skrevet

Jeg er ikke så inni dette, men mener at fridager og ferier er med i beregningen når de regner ut mnd pris pr år. Hvis de har bestemt seg for det nå midt i året, så ville jeg også vært skeptisk....

Skrevet

Jeg vet ikke noe om regler om dette, men vil tro at prisen bør reflektere at det er mye fri.

Gjest !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skrevet

Barnehagene har makspris. Jeg vil tro at når prisene gikk ned, forble tilbudet det samme? Mange gir et like godt tilbud, til tross for prisreduksjonen. Er du misfornøyd er det bare å velge en kommunal barnehage!

Skrevet

Barnehagene har makspris. Jeg vil tro at når prisene gikk ned, forble tilbudet det samme? Mange gir et like godt tilbud, til tross for prisreduksjonen. Er du misfornøyd er det bare å velge en kommunal barnehage!

"Er du misfornøyd er det bare å velge en kommunal barnehage!"

Ha ha, det var århundrets spøk i så fall. Har ikke barn, kanskje? Eller bor du i Finnmark?

Gjest Persille
Skrevet

Det er ikke alle som har den luksusen at de kan velge barnehage for det første, for det andre finnes det unntak for maksprisen - og for det tredje kan egentlig private gjøre som de vil - så lenge de holder seg til minstekravene som er satt.

Fordeler og ulemper med private barnehager...

Gjest Persille
Skrevet

Det vanlige er å ta betalt for 11 måneder (juli betalingsfri) og ha stengt fire uker fordelt litt rundt på året, i tillegg til tre til fem plandager.

Så totalt fem uker stengt (iberegnet all ferie og planlegging) og så betaler dere for én av de ukene.

Men; jeg har hørt mye rart om mange barnehager - det er ikke dermed sagt det er "normalt" å løse det slik som du beskriver det.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvilken klode lever du på?

I Oslo er det ikke lett å få kommunal plass, med mindre du har en eller annen form for prioritet i køen.

Skrevet

Da jeg brukte privat barnehage (for nesten to år siden) hadde denne en helt annen ordning. De hadde kun stengt på planleggingsdagene. Alle andre dager hadde de åpent. MEN du pliktet å ta ut 3 uker sammenhengene ferie. (Da dette er til barnas beste)

Vi betalte da for 12 mnd. i året.

Skrevet

Ha ha, det var århundrets spøk i så fall. Har ikke barn, kanskje? Eller bor du i Finnmark?

Det er nok litt enklere å få barnehageplass i Finnmark enn i Oslo, men jeg kjenner mye folk der og kan forsikre deg om at det er lange ventelister der også, i alle fall i de største byene.

Skrevet

Er utrolig lei av foreldre som sutrer og klager!!!!

Skrevet

Hvilken klode lever du på?

I Oslo er det ikke lett å få kommunal plass, med mindre du har en eller annen form for prioritet i køen.

Klar over at det ikke er lett. Det er ikke så enkelt å drive barnehage heller når man har mange foreldre som hele tiden vet best. Og lite penger i kassen. Og alt man forsøker er å gjøre en god jobb og skape en trygg og innholdsrik hverdag for barna.

Skrevet

Det er ikke alle som har den luksusen at de kan velge barnehage for det første, for det andre finnes det unntak for maksprisen - og for det tredje kan egentlig private gjøre som de vil - så lenge de holder seg til minstekravene som er satt.

Fordeler og ulemper med private barnehager...

Jeg er klar over at det er en luksus. Og kan ikke helt si meg enig i at private kan gjøre som de vil. Hadde det ikke vært for at det er ferier ville jeg aldri orket å jobbe med barn. Og prisene kan ikke presses mer ned.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg er klar over at det er en luksus. Og kan ikke helt si meg enig i at private kan gjøre som de vil. Hadde det ikke vært for at det er ferier ville jeg aldri orket å jobbe med barn. Og prisene kan ikke presses mer ned.

Hva svarte du egentlig på nå?

Jeg eier en barnehage, og så lenge jeg oppfyller de minstekravene som er satt - så kan jeg faktisk bestemme mine egne regler utover det. Foreldrene kan selv velge om de vil ha barnet sitt hos meg eller ikke.

Hadde ikke orket å jobbe med barn om det ikke var for feriene? Jobber du med barn og har den holdningen? I så fall foreslår jeg at du finner deg noe annet å gjøre SNAREST!! Små barn er ikke ting - det er små mennesker som fortjener respekt og oppmerksomhet!

Og jeg har da aldri sagt noe om å presse prisen ned? Jeg sa at det er vanlig å ta betalt for 11 måneder, og at det mange steder tas mer enn makspris (blant annet hos meg) fordi tilbudet er bedre enn det maksprisen fordrer.

Skrevet

Aner ikke, men det året da vi hadde plass i privat bhg, endret de sommerferierutinene: året før var det halv pris i juli, og stengt 3 uker. I "vårt" år stengte de hele juli (altså 4 uker pluss) men hadde betalingsfri.

Jeg var da i grunnen glad for endringen, for jeg hadde tenkt å ta barnet ut av bhg hele juli uansett! :-)

Skrevet

Hva svarte du egentlig på nå?

Jeg eier en barnehage, og så lenge jeg oppfyller de minstekravene som er satt - så kan jeg faktisk bestemme mine egne regler utover det. Foreldrene kan selv velge om de vil ha barnet sitt hos meg eller ikke.

Hadde ikke orket å jobbe med barn om det ikke var for feriene? Jobber du med barn og har den holdningen? I så fall foreslår jeg at du finner deg noe annet å gjøre SNAREST!! Små barn er ikke ting - det er små mennesker som fortjener respekt og oppmerksomhet!

Og jeg har da aldri sagt noe om å presse prisen ned? Jeg sa at det er vanlig å ta betalt for 11 måneder, og at det mange steder tas mer enn makspris (blant annet hos meg) fordi tilbudet er bedre enn det maksprisen fordrer.

Orket, i den forstand at det er krevende å jobbe med barn. Ikke fordi det er kjedelig. Fordi det er et overskuddsarbeid og man trenger pusterom. Hverken mer eller mindre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...