Gå til innhold

vanlig i begravelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mette Marit og søsknene hadde stått og håndhilset på alle som fulgte i kirken i dag når de gikk ut. Er det vanlig? Men det var veldig fint gjort synes jeg!

Fortsetter under...

Gjest mallet
Skrevet

Slik har det vært i begravelsene jeg har vært i, i alle fall. Tror det er ganske vanlig.

Skrevet

I de fleste begravelser jeg har vært så håndhilser den nærmeste familien på de fremmøtte.

De fremmøtte kondolerer, og familien tar i mot.

Skrevet

I de fleste begravelser jeg har vært så håndhilser den nærmeste familien på de fremmøtte.

Ok, jeg har vært med på håndhilsing etter selve begravelsen. Jeg trodde det var vanlig at familien fulgte kisten til graven før de hilste på folk. Her dro kista avgårde uten dem. Javel, vanlig det da. En fin skikk, men er vant med å se den nærmeste familie gå rett bak kisten......

Skrevet

Det var vel ikke begravelse, men bisettelse? Slik at kisten settes ned på en annen kirkegård og at "samværet" slutter etter sammenkomsten i kirken?

Gjest hos oss
Skrevet

Det er vanlig at de pårørende hilser på de fremmøtte. I en begravelse hilser man som regel etter jordfestelsen, ved kremasjon når man går ut av kirken. Her skulle kisten videre til et kapell med en mer privat seremoni, da ble det vel naturlig å hilse på de fremmøtte som ikke skulle bli med videre) når de gikk ut av kirken.

Annonse

Gjest Filifjompen
Skrevet

Det var vel ikke begravelse, men bisettelse? Slik at kisten settes ned på en annen kirkegård og at "samværet" slutter etter sammenkomsten i kirken?

Hos oss kalles det begravelse når kista graves ned i jorda, enten det er på samme kirkegård eller en annen. Bisettelse kalles det når det er kremering. Da blir ikke kisten båret ut av kirken av de pårørende, men jordpåkastelsen foregår inne i kirken.

Skrevet

Ok, jeg har vært med på håndhilsing etter selve begravelsen. Jeg trodde det var vanlig at familien fulgte kisten til graven før de hilste på folk. Her dro kista avgårde uten dem. Javel, vanlig det da. En fin skikk, men er vant med å se den nærmeste familie gå rett bak kisten......

Mendette var ingen begravelse, men en bisettelse. Antar kisten ble kjørt til krematorium etterpå. Da er det naturlig at man hilser på folk utenfor kirken.

Slik var det i min tantes bisettelse.

I min fars begravelse var det slik du beskriver.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Det vanlige hos oss er at gjestene kondolerer ved graven, etter jordpåkastelsen. Det er vel ingen regler for slikt.

Skrevet

Jeg gjorde i hvert fall det når faren min ble bisatt. Men han var ikke noen kjendis da og det er ikke jeg heller ;o)

Skrevet

Ja, det er vanlig det? Tror bare jeg har opplevd éi begravelse (det var forresten bisettelse) der det ikke ble gjort...

Skrevet

Hos oss kalles det begravelse når kista graves ned i jorda, enten det er på samme kirkegård eller en annen. Bisettelse kalles det når det er kremering. Da blir ikke kisten båret ut av kirken av de pårørende, men jordpåkastelsen foregår inne i kirken.

Bisettelse kan det også være når båren skal fraktes til et annet sted for jordfesting. Da Jan Werner døde, var det bisettelse i Oslo, før han ble fraktet til hjemstedet for begravelse. Han ble ikke kremert.

Gjest josefine1
Skrevet

Jeg var i en begravelse en gang, da vi ankom kirken var dørene fortsatt lukket, de nærmeste pårørende stod utenfor kirken, vi ble etterhvert veldig mange som stod ute der. Da det var kommet endel begynte de pårørende å gå rundt å hilse på og prate med de fremmøtte. I ettertid sa de at dette gjorde dem så godt, da visste de på en måte hvem det var som møtte frem i kirken.

Kondolanse ved graven er også helt vanlig.

Har også vært i begravelser hvor det ute i gangen står et bord med ett bilde av den avdøde og en bok hvor vi skrev en hilsen eller bare navnet vårt der, på den måten kunne de nærmeste se hvem som hadde møtt opp. Når du er den nærmeste pårørende i en begravelse kan det være vanskelig å se hvem som møter opp.

Annonse

Gjest abrahamsen
Skrevet

Vi var ikke i stand til det i min fars begravelse... Det var ca 300 - 400 stk der.

Skrevet

Vi var ikke i stand til det i min fars begravelse... Det var ca 300 - 400 stk der.

Oj, det var mange - og da er det selvsagt ikke mulig å håndhilse på alle.

Gjest Filifjompen
Skrevet

Bisettelse kan det også være når båren skal fraktes til et annet sted for jordfesting. Da Jan Werner døde, var det bisettelse i Oslo, før han ble fraktet til hjemstedet for begravelse. Han ble ikke kremert.

Det visste jeg faktisk ikke. Takk for oppklaringen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...