Gå til innhold

Arv ved barn utenfor ekteskap

Anbefalte innlegg

Gjest SåFrustrert
Skrevet

Jeg har fått vite at min avdøde mann hadde barn utenfor ekteskapet. Hvordan skal jeg forholde meg nå? Noen som har tips til hvem jeg skal kontakte? Det er aldri tatt farskapstest på dette barnet, og min mann har heller ikke skrevet under på noen papirer der han vedkjenner seg farskapet. Han har kun betalt for barnet.

Skrevet

Hvis han har betalt for barnet må han vel også ha vedkjent seg det?

Skrevet

Dersom det er snakk om arv så må vel en farskapstest fremstilles uansett for å få noe?

Skrevet

Jeg kjenner en som var i samme situasjon for noen år siden. Hun klarte å forhandle seg til at sønnen hun ikke visste om fikk hytta og båten og at hun fikk beholde huset.

Du burde ta kontakt med en advokat. Det kan hende at arvtageren lar deg sitte i uskiftet bo men jeg tviler hvis h*n ikke kjenner deg. H*n er nok interessert i arven sin.

Skrevet

Hvordan får man vite slikt??

Hvem gir info om det??

Skrevet

Ikke nødvendigvis, vel? Kan jo ha betalt barnets mor uten å involvere det offentlige, og uten at han står som far i noen papirer. Kanskje var det nettopp hans betingelse for å "frivillig" betale, f eks, fordi han lettere kunne holde barnet skjult hvis det ikke ble registrert at det var han som var faren.

Skrevet

Kondolerer, først og fremst med tapet av din mann, og dernest med at du nå har fått kunnskap om noe som du ikke har mulighet til å ta opp med han. det må være ekstremt frustrerende.

Jeg vet ikke helt hvem du bør kontakte. Kanskje en advokat innen arv- og familierett?

Eventuelt JURK? http://www.jurk.no/

Gjest mandolina
Skrevet

Kontakt skifteretten, har sønnen rett på arv, så vet skifteretten det.

Hilsen

Gjest SåFrustrert
Skrevet

Hvordan får man vite slikt??

Hvem gir info om det??

..vet at moren til barnet ringte meg. Går i sjokk, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Når min mann ikke har skrevet under på noe og heller ikke har tatt farskapstest så lurer jeg på om det ved evt. rettsak kan tas DNA av tidligere avgitte prøver fra min mann

Gjest SåFrustrert
Skrevet

Dersom det er snakk om arv så må vel en farskapstest fremstilles uansett for å få noe?

Ja, det er det jeg også tenker. Bare lurer på hvordan...

Gjest SåFrustrert
Skrevet

Ja, det kan du si.. Han har jo betalt, men jeg vet jo ikke om det er under press eller hva. Han har som sagt ikke skrevet under på noe, heller ikke avgitt DNA.

Gjest SåFrustrert
Skrevet

Ikke nødvendigvis, vel? Kan jo ha betalt barnets mor uten å involvere det offentlige, og uten at han står som far i noen papirer. Kanskje var det nettopp hans betingelse for å "frivillig" betale, f eks, fordi han lettere kunne holde barnet skjult hvis det ikke ble registrert at det var han som var faren.

Det er det jeg også antar. Vet bare ikke hvordan jeg skal gå frem

Skrevet

..vet at moren til barnet ringte meg. Går i sjokk, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Når min mann ikke har skrevet under på noe og heller ikke har tatt farskapstest så lurer jeg på om det ved evt. rettsak kan tas DNA av tidligere avgitte prøver fra min mann

Men finnes det tidligere prøver fra din mann i behold noe sted, da?

Jeg vil anta at barnet ikke kan kreve noen arv uten at farskapet er påvist eller erkjent. Sistnevnte er nå utelukket. Vet ikke om de kan avgjøre farskap på grunnlag av f eks testing av din manns slektninger (lever foreldrene??)

Det var jo en sak vedr mannen til prinsesse Ragnhild, der han hadde betalt bidrag i mange år, og så viste en DNA-test at han ikke var faren likevel, så det at mannen din betalte er jo ikke noe bevis i seg selv.

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med skifteretten i første omgang for å finne ut om det er registrert noe om at dette var din manns barn. Jeg har hørt historier tidligere om der f eks en eldre person leverer inn til off. skifte boet etter en avdød og antatt barnløs bror, og så har skifteretten klart å hoste opp et par parn rundt omkring i landet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...