Gå til innhold

Kjøpt leilighet idag - var budrunden lovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk tilslag på min første leilighet idag. Men har et spørsmål om budrunden egentlig gikk lovlig for seg. Vi var 2 stk som overbød hverandre på slutten. Hun andre hadde bare finansiering opp til et visst beløp. Da jeg bød over det beløpet overbød hun meg igjen med forbehold om finansiering. Slik holdt vi på ganske lenge og det hele endte med at jeg fikk leiligheten 50 000 over takst. Jeg visste på forhånd at selger ville selge til takst, men pga. at hun bød over meg endte det altså slik. Men det er jo ikke sikkert at hun hadde fått finansieringa og da har jo jeg strengt tatt tapt masse penger. Da måtte jo hun ha stoppet 50 000 kr tidligere.

Skrevet

Vi var inne i en lignende situasjon:

Vi bød mot en som hadde finansieringsforbehold, men vi trakk oss. Så høyeste bud var altså med forbehold, nest høyeste uten forbehold.

Megler var kanskje klar over at det var probl i leiren til "vinnerne", for vi fikk ganske snart tilbud om å kjøpe for det som var vårt høyeste bud - fordi "vinnerne" måtte trekke seg.

Vi lurte litt på om det var "juksebud" som hadde fått opp budene, og bad derfor om å se budene fra den andre. De var reelle.

Så var spm om vi skulle gå med på vårt høyeste bud eller presse selgeren nedover. Vi valgte å ikke gjøre det. Vi visste jo ikke hvor smertegrensa gikk for den andre kjøperen, og så vil jo ofte selger ha en smertegrense også, før h*n heller averterer boligen på nytt.

Dessuten hadde vi veldig lyst på akkurat denne boligen, og hadde tapt et par budrunder før! :-)

Vi har ofte siden prist oss lykkelig for at utfallet ble som det ble. Sett i ettertid burde vi helt klart ha bydd over den andre interessenten, for vi visste ikke om forbeholdet mens budrundene sto på, og det hadde vært innmari kjipt å miste denne boligen bare fordi det stod på 20-30 000! :-D

Skrevet

Jeg vil bare gratulere deg med leiligheten, gøy!! Det du lurer på vet andre mere om enn jeg. Når overtar du?

Skrevet

Vi var inne i en lignende situasjon:

Vi bød mot en som hadde finansieringsforbehold, men vi trakk oss. Så høyeste bud var altså med forbehold, nest høyeste uten forbehold.

Megler var kanskje klar over at det var probl i leiren til "vinnerne", for vi fikk ganske snart tilbud om å kjøpe for det som var vårt høyeste bud - fordi "vinnerne" måtte trekke seg.

Vi lurte litt på om det var "juksebud" som hadde fått opp budene, og bad derfor om å se budene fra den andre. De var reelle.

Så var spm om vi skulle gå med på vårt høyeste bud eller presse selgeren nedover. Vi valgte å ikke gjøre det. Vi visste jo ikke hvor smertegrensa gikk for den andre kjøperen, og så vil jo ofte selger ha en smertegrense også, før h*n heller averterer boligen på nytt.

Dessuten hadde vi veldig lyst på akkurat denne boligen, og hadde tapt et par budrunder før! :-)

Vi har ofte siden prist oss lykkelig for at utfallet ble som det ble. Sett i ettertid burde vi helt klart ha bydd over den andre interessenten, for vi visste ikke om forbeholdet mens budrundene sto på, og det hadde vært innmari kjipt å miste denne boligen bare fordi det stod på 20-30 000! :-D

Forstår. Blir litt annerledes enn oss i og med at vi vant med høyeste bud. Det jeg selvsagt lurer på er om hvis hun ikke hadde fått finansieringen i orden kunne vi kanskje fått leiligheten til 50 000 mindre.

Hva skjer om det er såkalte "juksebud" inne i bildet? At den andre personen var fiktiv? Selvom vi ber om å få se budene fra den personen kan jo megler ha diktet opp vedkommende. Regner ikke med at seriøse meglere tør å jukse når det gjelder slike ting. Og hva hvis vi finner ut at det er juks? Mister vi leiligheten da?

Skrevet

Jeg vil bare gratulere deg med leiligheten, gøy!! Det du lurer på vet andre mere om enn jeg. Når overtar du?

Takk takk. Overtagelse 26. april.

Skrevet

Forstår. Blir litt annerledes enn oss i og med at vi vant med høyeste bud. Det jeg selvsagt lurer på er om hvis hun ikke hadde fått finansieringen i orden kunne vi kanskje fått leiligheten til 50 000 mindre.

Hva skjer om det er såkalte "juksebud" inne i bildet? At den andre personen var fiktiv? Selvom vi ber om å få se budene fra den personen kan jo megler ha diktet opp vedkommende. Regner ikke med at seriøse meglere tør å jukse når det gjelder slike ting. Og hva hvis vi finner ut at det er juks? Mister vi leiligheten da?

Ja, dere har høyeste bud, og derfor annerledes enn oss, men det er veldig ergerlig å tape budsrunder og miste et godt objekt, så pris deg lykkelig over at du har fått den boligen du øsnket, selv om det kanskje ble for litt mer enn du kanskje kunne ha fått den for:-)

Vi holdt jo på å miste hele boligen vi, fordi vi ikke gjorde som deg, men stoppet å by.

Det var det som var poenget mitt med storyen - javel så kanskje pushet hun budene litt ekstra høyt opp, men uansett så vant dere. Og det _kunne_ jo ha hendt at den andre budgiverene hadde klart å fikse finansieringen likevel.

Jeg aner ingen ting om hvor lett eller vanskelig det er å ha fiktive tilbydere. Jeg tviler vel på at meglere gjør slikt, men det _kan_ jo være tilfeller der selger får en venn til å by. Men et er jo også risikabelt, for hva hvis denne vennen plustelig sitter der med det høyeste budet??

"Og hva hvis vi finner ut at det er juks? Mister vi leiligheten da?"

Nei, dere har jo gitt et bud som har blitt akseptert av selger, og da er det inngått en bindende avtale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...