Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sparebank1. Har tenkt å ta opp et forbrukslån i banken på ca 200.000. Dette er et lån jeg kommer til å kunne betale ned igjen etter noen få mnd. Men.. må jeg oppgi hva jeg skal bruke lånet på?

Og vil jeg kunne få et sånt lån når jeg bare tjener ca 13.000 i mnd?

Og...min samboer har en svær tomt..som han ikke har takst på da. Kan jeg sette pant i tomta, eller må vi ordne takst først?

Eller kanskje jeg slipper å måtte sette pant i noe?

Jeg har jo ikke peiling..vil jo ikke gå i banken å spørre om et sånt forbrukslån, og så er det vanvittig mye, uten at jeg vet helt..heh..

Uansett...svar, og ellers tips/råd rundt dette, mottas med stor takk!

Skrevet

Om du klarer å nedbetale dette i løpet av svært kort tid, så klarer du sikkert å forklare dette til banken. (Det må jo være penger du venter på) Dette vil sikkert banken ta hensyn til.

Å ta pant i en tomt uten takst kan sikkert være mulig om det er stor sansynlighet for at tomta er vært mer enn du skal låne.

Snakk åpent med banken. De er der for å hjelpe deg.

Skrevet

Jeg har hørt at man kan låne tre g årsinntekt, men du må nok ha kausjonist eller en annen form for sikkerhet. Vent på fornuftig svar fra andre du :)

Skrevet

Om du klarer å nedbetale dette i løpet av svært kort tid, så klarer du sikkert å forklare dette til banken. (Det må jo være penger du venter på) Dette vil sikkert banken ta hensyn til.

Å ta pant i en tomt uten takst kan sikkert være mulig om det er stor sansynlighet for at tomta er vært mer enn du skal låne.

Snakk åpent med banken. De er der for å hjelpe deg.

Ja det er jo et lite sted her..så de vet jo om den tomta vil være verdt noe eller ikke..så lenge jeg tar med papirer på tomta, og underskrift fra han som eier tomta om at dette er ok..?

Jeg kommer til å få tilbake pengene når en annen tar opp et lån, for å betale ned mitt..heh.. altså jeg tar opp lån for å betale hans inkasso..det frigjør han, og han tar opp lån i sin bank, og frigjør meg.

Han har god inntekt men gjelda har tatt helt over.. så han vil ikke få problemer med lån rett etterpå..

Er bare det at jeg ikke har så lyst å forklare dette til banken....høres jo litt rart ut;)

Så... MÅ jeg oppgi hva pengene skal brukes til?

Skrevet

Ja det er jo et lite sted her..så de vet jo om den tomta vil være verdt noe eller ikke..så lenge jeg tar med papirer på tomta, og underskrift fra han som eier tomta om at dette er ok..?

Jeg kommer til å få tilbake pengene når en annen tar opp et lån, for å betale ned mitt..heh.. altså jeg tar opp lån for å betale hans inkasso..det frigjør han, og han tar opp lån i sin bank, og frigjør meg.

Han har god inntekt men gjelda har tatt helt over.. så han vil ikke få problemer med lån rett etterpå..

Er bare det at jeg ikke har så lyst å forklare dette til banken....høres jo litt rart ut;)

Det høres ut som du er i ferd med å bli grundig lurt.

Du risikerer å betale lånet hans og at han ikke greier å få lån pga tidligere betalingsvansker. Du sitter med svarteper.

Et sånt opplegg hadde jeg ikke gjort for mora mi en gang.

Nå er hun død så det er ikke så veldig aktuellt, men du skjønner tegninga.

Skrevet

jeg fant ikke noe eksakt på Sparebank1, men i denne linken ser du at det som regel ikke spørres om hva pengene skal brukes til.

http://www.kvasir.no/nettsok/searchResult.html?searchExpr=forbrukslån%20"pengene%20skal%20brukes%20til"&searchRegion=country

Gjest Tuppsii
Skrevet

"Jeg kommer til å få tilbake pengene når en annen tar opp et lån, for å betale ned mitt..heh.. altså jeg tar opp lån for å betale hans inkasso..det frigjør han, og han tar opp lån i sin bank, og frigjør meg".

Eh, om han har så mye inkasso, vil han vel ikke få lån? Da sitter du fint i det.

Skrevet

Dette høres faktisk litt skummelt ut. Selv om han har høy inntekt, så kan du ikke stole på at han faktisk får lån etter at han har hatt mange inkassosaker på seg. Det er ofte ikke enklere for han å få lån etter at han har ordnet opp. Men hvorfor kan ikke han selv ta opp lånet med en gang?????

Man om du skal gjøre han denne tjenesten så MÅ du ta sikkerhet i tomta hanns. Ellers risikerer du å stå igjen med gjelda etterpå. Men sikkerhet i hans tomt så vil banken selge den om du ikke betaler.

Jeg har et par eksempler i nære familie/vennekrets fra folk som skulle hjelpe sin kjære, men som har blitt sittende med gjelda etterpå. DET er ikke kult.

Mista nikket
Skrevet

Selv om han betaler inkasson, tar det en stund, tror det er 1 år, før han kan låne noe igjen.

Gjest Elextra
Skrevet

Var jeg deg ville jeg IKKE lånt penger til en slik person.

Skrevet

"Jeg kommer til å få tilbake pengene når en annen tar opp et lån, for å betale ned mitt..heh.. altså jeg tar opp lån for å betale hans inkasso..det frigjør han, og han tar opp lån i sin bank, og frigjør meg".

Eh, om han har så mye inkasso, vil han vel ikke få lån? Da sitter du fint i det.

Joda sånne anmerkninger blir slettet etter en stund når vi har fått betalt ned gjelda med lånet.

Han har allerede snakket med sin bank om det, og de sier han får det så snart gjelda er borte.

Skrevet

Selv om han betaler inkasson, tar det en stund, tror det er 1 år, før han kan låne noe igjen.

Ja men akkurat den delen er grei! :)

Skrevet

Var jeg deg ville jeg IKKE lånt penger til en slik person.

Den personen er min samboer. Hvis du hadde visst hvorfor han kom oppi denne gjelda så hadde du nok ikke kalt han en "slik" person! ;)

Skrevet

Dette høres faktisk litt skummelt ut. Selv om han har høy inntekt, så kan du ikke stole på at han faktisk får lån etter at han har hatt mange inkassosaker på seg. Det er ofte ikke enklere for han å få lån etter at han har ordnet opp. Men hvorfor kan ikke han selv ta opp lånet med en gang?????

Man om du skal gjøre han denne tjenesten så MÅ du ta sikkerhet i tomta hanns. Ellers risikerer du å stå igjen med gjelda etterpå. Men sikkerhet i hans tomt så vil banken selge den om du ikke betaler.

Jeg har et par eksempler i nære familie/vennekrets fra folk som skulle hjelpe sin kjære, men som har blitt sittende med gjelda etterpå. DET er ikke kult.

Vet det høres skummelt ut. Men det er min samboer, og det at han havnet oppi dette var ikke fordi han er dårlig med penger eller noe sånt. Han ville ikke at jeg skulle ta opp lån, men jeg insisterer da denne gjelda til slutt vil "spise oss opp"..

Jeg skal prøve å få tatt pant i tomta hans. Han har iallefall skrevet under på det, gjenstår bare å se om vi er nødt til å ta takst på tomta først...

Skrevet

Det høres ut som du er i ferd med å bli grundig lurt.

Du risikerer å betale lånet hans og at han ikke greier å få lån pga tidligere betalingsvansker. Du sitter med svarteper.

Et sånt opplegg hadde jeg ikke gjort for mora mi en gang.

Nå er hun død så det er ikke så veldig aktuellt, men du skjønner tegninga.

Joda skjønner deg jeg! ;) Hadde nok ville rådet andre til det samme. Men dette er jeg sikker på. Er langt fra naiv, og stoler på min samboer. Jeg har nok ordnet meg sikkerhet der også..han som insisterte. Han er ikke den som liker at vi velger denne løsningen, men det er den beste jeg har kommet på.

Så..utenom det så lurer jeg bare på om de i banken må vite hva pengene skal gå til når det gjelder forbrukslån?

Gjest Elextra
Skrevet

Den personen er min samboer. Hvis du hadde visst hvorfor han kom oppi denne gjelda så hadde du nok ikke kalt han en "slik" person! ;)

Hvorfor kan han da ikke selv ta opp lån med pant i tomta?

Gjest Elextra
Skrevet

Vet det høres skummelt ut. Men det er min samboer, og det at han havnet oppi dette var ikke fordi han er dårlig med penger eller noe sånt. Han ville ikke at jeg skulle ta opp lån, men jeg insisterer da denne gjelda til slutt vil "spise oss opp"..

Jeg skal prøve å få tatt pant i tomta hans. Han har iallefall skrevet under på det, gjenstår bare å se om vi er nødt til å ta takst på tomta først...

Du sier at du skal få tatt pant i tomten. Det du mener er vel at banken skal få pant i tomten? Dermed har du ingen sikkerhet for lånet, som du vil være ansvarlig for. Jeg ville aldri tatt opp et slikt lån for samboer.

ylvali1365381015
Skrevet

Ikke gjør det!

Ei jeg kjenner sliter fortsatt med nedbetaling på div lån etter skillsmissen med en gjeldtynget mann. Forbrukslån skal man styre unna.

Skrevet

Det er en samboer og en ektefelle jeg snakker om når jeg nevnte noen i nære familie/venner som sitter i slike problem....

Og han HAR økonomiske problemer når han har tillatt seg å komme opp i inkassoproblem. Slik er det bare, og det bør du innse for din egen del. Spesielt dersom han faktisk har penger, men ikke klarer å styre dem.

Så ikke tro at han får lån etter å ha oppgjort slike saker dersom han ikke får lån i dag.

Vær heller føre var er mitt råd. Men med pant i tomta er det helt OK.

Håper ikke du blir provosert av dette. Det er ikke meningen. Jeg vil bare ikke at folk så få økonomiske problemer p.g.a. andres pengeproblemer:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...