Gå til innhold

Hva ønsker Iran med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=163268

Nå har de for lengst stillt seg i en situasjon (mtp anriking av Uran) der USA og Israel vel er de som først og fremst vil måtte reagere med annet enn diplomati, hvis det ikke fører frem. Og FN er etterhvert blitt forholdsvis samstemte når det gjelder sanksjoner, men man kan neppe anta annet enn at FN vil vise seg å være tannløse hvis sanksjonene ikke viser seg å ha ønsket effekt. Situasjonen er ganske fastlåst, og konfliknivået er høyt. UK må vel kunne sies å ha vært blant de mer "moderate" her, etter de erfaringer de har høstet i Irak.....

Og hva gjør så Iran? Tar 15 britiske soldater til fange under forholdsvis "suspekte" beskyldninger om at de befant seg i Iransk farvann.... Hva er det iran ønsker å oppnå med dette?

De fleste vet vel fra før hvor langt britene går for å beskytte sine egne (ref. f.eks Falklandskrigen). Jeg var ganske så sikker på at hvis diplomatiet ikke førte frem vedrørende anrikingen av Uran, så ville USA og/eller Israel reagere med bruk av militær makt (men ingen invasjon).

Men nå er jeg i sterk tvil..... Hvis Iran innen forholdsvis kort tid ikke viser vilje og evne til å løse den nye konflikten på en akseptabel måte overfor UK, så tror jeg heller vi vil få se resultatet av britisk besluttsomhet enn noe annet.....

Skrevet

Faen vet. Nejad er ikke helt god. Det er mulig han prøver å vri fokus bort fra iranske problemer og skape fokus mot en ytre fiende. Han får en del pepper i Iran for sin behandling av atomsaken.

Det er ingen god situasjon, uansett hvilke sympatier man måtte ha.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...