Gå til innhold

DOL-fargefiks for Operabrukere

Anbefalte innlegg

Skrevet

For de som synes at fargene på nye DOL er uleselige har jeg laget en kjapp liten fiks, som fungerer i Opera:

Lim det følgende inn i en fil, som du kaller dolfarger.css og lagrer et sted du finner den igjen:

a:link {

color: #112280 !important;

}

a:visited {

color: grey !important;

}

.forumtopic {

background: white !important;

}

.forumtopic .header {

background: lightgrey !important;

}

.forumiframe, .forumposts {

background: white !important;

}

Deretter høyreklikker du på websiden, og velger "Edit site preferences" (eller tilsvarende hvis du har norsk versjon). I fanebladet "Display" klikker du "Choose" og blar deg fram til css-filen du lagret. Klikk OK, og last DOL på nytt. Vips, bort med gul bakgrunn og manglende kontrast på leste og uleste innlegg!

Fargene kan du velge selv ved å endre i filen. Du må starte nettleseren på nytt for å se endringer du gjør.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hoho, det ble bærre lækkert! Thanx!

Nå mangler vi bare et bedre oppsett på trådlistene, så kommer dette seg betydelig!

Skrevet

Oj, trengte ikke åpne ny leser for å se forandringene! Jeeeeeeeez, takk!! Vips så gikk det an å lese på dol uten å anstrenge seg!

Gjest ChiengMai
Skrevet

det skjønte jeg ikke mye av :P

Opera gir en kjekk mulighet til at du selv kan definere hvordan nettsider du besøker skal se ut. Det Citoyen har gjort er å lage innhold til et stilark (en CSS-fil), så kan alle som bruker Opera lime dette inn i f.eks Notepad og navngi det som Citoyen foreslo, på den måten kan man rett og slett overkjøre webmaster på DOL sitt fargeoppsett.

fru Burlefot
Skrevet

Fantastisk!

Lurer på om Opera fikk noen flere brukere plutselig nå? ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Wow. Jeg er imponert. Her klarer du noe dols egen webdesigner ikke har vært i nærheten av å klare på tre uker, og det helt sikkert på kort tid.

Men du: Du klarer ikke å lage en fiks for oss som ikke klarer å se forskjell på leste og uleste innlegg?

Det er lenge siden jeg har brukt Opera, men nå vurderer jeg å ta den i bruk igjen. Jeg trenger dog et par tips, og du er vel den ubestridte Opera-kongen her inne:

- Hvordan gjør jeg noe med Operas scrolling? Den er ukontrollerbar. Stopper ikke når jeg stopper å scrolle. Antar det er noe jeg kan gjøre.

- På enkelte sider får jeg ikke scrolla i det hele tatt. Er det noe jeg selv kan gjøre for å fikse opp dette, eller er det rett og slett enkelte sider hvor scrolling ikke funker i Opera? Dette var grunnen til at jeg i min tid gikk over til Firefox.

- Firefox har en funksjon der jeg kan legge mine mest brukte bokmerker synlige i en oppgavelinje (antar jeg det heter ...) oppe på siden. Er det noen mulighet for å få til det også i Opera?

Til slutt: Mail webbis og påta deg en konsulentjobb. Du klarer sikkert å gjøre dol brukervennlig i løpet av en ettermiddag.

Gjest Cezalion
Skrevet

Godt jobba. Men er det virkelig vår (din...) jobb, å trikse og mikse for å få en brukervennlig side? Det dukker til stadighet opp tips for å gjøre DOL bedre, men det bør jo egentlig ikke være et problem. Helt utrolig at noen har klart å fucke opp siden så godt som de har gjort. Skulle hatt en premie for mindre.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Godt jobba. Men er det virkelig vår (din...) jobb, å trikse og mikse for å få en brukervennlig side? Det dukker til stadighet opp tips for å gjøre DOL bedre, men det bør jo egentlig ikke være et problem. Helt utrolig at noen har klart å fucke opp siden så godt som de har gjort. Skulle hatt en premie for mindre.

Du har selvfølgelig helt rett. Det er intet annet enn pinlig at citoyen fiksa dette på null komma nix, mens webbis ikke har lyktes med å gjøre noe som helst positivt på tre uker.

Og det skal naturligvis ikke være sånn at brukerne må ordne egne fikser for at siden skal bli mer brukervennlig.

Gjest Cezalion
Skrevet

Du har selvfølgelig helt rett. Det er intet annet enn pinlig at citoyen fiksa dette på null komma nix, mens webbis ikke har lyktes med å gjøre noe som helst positivt på tre uker.

Og det skal naturligvis ikke være sånn at brukerne må ordne egne fikser for at siden skal bli mer brukervennlig.

Nettopp. Men DOL-ledelsen synes nok ikke dette er flaut i det hele tatt. De sier, hver eneste gang, "Dette jobber vi med!". Så jobb litt fortere da! Det er godt over to uker siden omleggingen og det er så å si ikke én eneste forbedring.

Skrevet

Kjempefint! Dette går vel ikke i Firefox?

Mulig det finnes en add-on for det, men det har jeg dessverre ikke oversikt over :)

Skrevet

Wow. Jeg er imponert. Her klarer du noe dols egen webdesigner ikke har vært i nærheten av å klare på tre uker, og det helt sikkert på kort tid.

Men du: Du klarer ikke å lage en fiks for oss som ikke klarer å se forskjell på leste og uleste innlegg?

Det er lenge siden jeg har brukt Opera, men nå vurderer jeg å ta den i bruk igjen. Jeg trenger dog et par tips, og du er vel den ubestridte Opera-kongen her inne:

- Hvordan gjør jeg noe med Operas scrolling? Den er ukontrollerbar. Stopper ikke når jeg stopper å scrolle. Antar det er noe jeg kan gjøre.

- På enkelte sider får jeg ikke scrolla i det hele tatt. Er det noe jeg selv kan gjøre for å fikse opp dette, eller er det rett og slett enkelte sider hvor scrolling ikke funker i Opera? Dette var grunnen til at jeg i min tid gikk over til Firefox.

- Firefox har en funksjon der jeg kan legge mine mest brukte bokmerker synlige i en oppgavelinje (antar jeg det heter ...) oppe på siden. Er det noen mulighet for å få til det også i Opera?

Til slutt: Mail webbis og påta deg en konsulentjobb. Du klarer sikkert å gjøre dol brukervennlig i løpet av en ettermiddag.

"Wow. Jeg er imponert. Her klarer du noe dols egen webdesigner ikke har vært i nærheten av å klare på tre uker, og det helt sikkert på kort tid."

Ca 5 minutter :)

"Men du: Du klarer ikke å lage en fiks for oss som ikke klarer å se forskjell på leste og uleste innlegg?"

Fiksen min gjør uleste innlegg til mørkeblå og leste innlegg til grå - hvis du foretrekker andre farger er det bare å redigere fargene i CSS-filen.

"- Hvordan gjør jeg noe med Operas scrolling? Den er ukontrollerbar. Stopper ikke når jeg stopper å scrolle. Antar det er noe jeg kan gjøre."

Hmm, jeg har ikke problemer med dette, så det tror jeg ikke jeg kan hjelpe med...

"- På enkelte sider får jeg ikke scrolla i det hele tatt. Er det noe jeg selv kan gjøre for å fikse opp dette, eller er det rett og slett enkelte sider hvor scrolling ikke funker i Opera? Dette var grunnen til at jeg i min tid gikk over til Firefox. "

Umulig å si noe om uten at du poster link til spesifikke sider der dette skjer :) Jeg kan ikke huske å ha sett slike problemer, i alle fall ikke i nyere versjoner.

"- Firefox har en funksjon der jeg kan legge mine mest brukte bokmerker synlige i en oppgavelinje (antar jeg det heter ...) oppe på siden. Er det noen mulighet for å få til det også i Opera?"

Jepp, View > Toolbars > Personal bar

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Wow. Jeg er imponert. Her klarer du noe dols egen webdesigner ikke har vært i nærheten av å klare på tre uker, og det helt sikkert på kort tid."

"Men du: Du klarer ikke å lage en fiks for oss som ikke klarer å se forskjell på leste og uleste innlegg?"

Fiksen min gjør uleste innlegg til mørkeblå og leste innlegg til grå - hvis du foretrekker andre farger er det bare å redigere fargene i CSS-filen.

"- Hvordan gjør jeg noe med Operas scrolling? Den er ukontrollerbar. Stopper ikke når jeg stopper å scrolle. Antar det er noe jeg kan gjøre."

Hmm, jeg har ikke problemer med dette, så det tror jeg ikke jeg kan hjelpe med...

"- På enkelte sider får jeg ikke scrolla i det hele tatt. Er det noe jeg selv kan gjøre for å fikse opp dette, eller er det rett og slett enkelte sider hvor scrolling ikke funker i Opera? Dette var grunnen til at jeg i min tid gikk over til Firefox. "

Umulig å si noe om uten at du poster link til spesifikke sider der dette skjer :) Jeg kan ikke huske å ha sett slike problemer, i alle fall ikke i nyere versjoner.

"- Firefox har en funksjon der jeg kan legge mine mest brukte bokmerker synlige i en oppgavelinje (antar jeg det heter ...) oppe på siden. Er det noen mulighet for å få til det også i Opera?"

Thanks. Scrollinga som ikke stopper av seg selv fikk jeg fiksa ved å gå inn på innstillinger og avansert.

Har ikke brukt denne nye versjonen av Opera før nå, så det er godt mulig sidene jeg tidligere ikke har klart å scrolle på (husker ikke hvilke det var, men det var et vanlig problem) nå er fullt fungerbare.

Skal se om jeg får forandra på fargene i "lest" og "ulest".

Men det er utrolig at det må brukere til for å gjøre fargevalgene brukbare.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Funka forresten som bare det.

Nå er leste knallrød, og enkel å skille fra den blå. :)

Skrevet

Thanks. Scrollinga som ikke stopper av seg selv fikk jeg fiksa ved å gå inn på innstillinger og avansert.

Har ikke brukt denne nye versjonen av Opera før nå, så det er godt mulig sidene jeg tidligere ikke har klart å scrolle på (husker ikke hvilke det var, men det var et vanlig problem) nå er fullt fungerbare.

Skal se om jeg får forandra på fargene i "lest" og "ulest".

Men det er utrolig at det må brukere til for å gjøre fargevalgene brukbare.

Forresten, nyeste betaversjon av 9.2 som kom ut i går har en morsom ny bokmerkefunksjon, der du kan legge de ni mest brukte bokmerkene som "knapper" på den blanke siden du får når du åpner en ny tab. Kanskje noe for deg?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Forresten, nyeste betaversjon av 9.2 som kom ut i går har en morsom ny bokmerkefunksjon, der du kan legge de ni mest brukte bokmerkene som "knapper" på den blanke siden du får når du åpner en ny tab. Kanskje noe for deg?

Ja, det var akkurat det jeg tenkte på. Firefox har den muligheten, en mulighet jeg har blitt veldig vant med.

Skal sjekke ut den versjonen.

Skrevet

OK, jeg kopierte og pastet den linja du la ut, rett inn der du sa. Var det sånn det skulle gjøres? Nå er leste innlegg lyslilla og uleste mørkeblå. MEN, når jeg nå beveger pila rundt på siden så knurrer harddisken helt villt. Det skjer kun her på dol, ikke på de andre sidene jeg har oppe.

WTF?

Skrevet

OK, jeg kopierte og pastet den linja du la ut, rett inn der du sa. Var det sånn det skulle gjøres? Nå er leste innlegg lyslilla og uleste mørkeblå. MEN, når jeg nå beveger pila rundt på siden så knurrer harddisken helt villt. Det skjer kun her på dol, ikke på de andre sidene jeg har oppe.

WTF?

Hvis leste innlegg er lyslilla, så er det ikke farge fra min fil i alle fall, for i den filen er leste innlegg spesifisert som grå..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...