Gå til innhold

Kan jeg kreve erstatning?

Anbefalte innlegg

Gjest Dukkemamma
Skrevet

I helgen skulle jeg kjøre en venninne til et arrangement. Datteren min og to dukker var også med i bilen. Venninna mi stablet inn alt hun skulle ha med seg, blant annet en termos med gløgg, som hun satte i baksetet ved siden av dukkene.

I løpet av turen veltet termosen, og noe gløgg lakk ut på dukkene. Begge dukkene var babydukker med tøykropp. Dukkene hadde ikke klær på seg, slik at det trakk skikkelig inn i tøykroppene. Den ene dukken blåser jeg egentlig i, for det var en liten billigdukke til 60 - 70 kr. Men den andre var en av disse dyre til 5 - 600 kr. Den går også på batteri, så den kan ikke vaskes i vaskemaskin.

Nå er jo datteren min lei seg for de ødelagte dukkene, og jeg har ikke råd til å kjøpe ny. Et par dager etter hendelsen pratet jeg med venninna mi, og hun spurte faktisk hvordan det hadde gått med dukkene, og jeg svarte at de var jo ødelagte og at de ikke kunne vaskes i maskin. Hun spurte om jeg ikke bare fikk tørket eller skylt det bort, men det gikk jo ikke. Rødvinsgløggflekkete dukker syns jeg ikke er så moro å la datteren min leke med.

Jeg fikk meg ikke da til å kreve erstatning, for vi pratet ikke mer om det. Jeg vet ikke om jeg tør å nevne det mer nå. Burde i såfall hun selv erstatte dukkene, eller kan det kreves av foreningen som hun er med i og som sto for arrangementet hun skulle på da det skjedde? (gløggen var til et arrangement som foreningen sto for).

Eller burde jeg selv passet på at det hun stablet inn i bilen ikke sto i fare for å velte?

Gjest Mener nå jeg
Skrevet

"Burde i såfall hun selv erstatte dukkene, eller kan det kreves av foreningen som hun er med i og som sto for arrangementet hun skulle på da det skjedde?"

Nei.

"Eller burde jeg selv passet på at det hun stablet inn i bilen ikke sto i fare for å velte?"

Ja.

Gjest Dukkemamma
Skrevet

"Burde i såfall hun selv erstatte dukkene, eller kan det kreves av foreningen som hun er med i og som sto for arrangementet hun skulle på da det skjedde?"

Nei.

"Eller burde jeg selv passet på at det hun stablet inn i bilen ikke sto i fare for å velte?"

Ja.

Så du mener at venninna kan fritas for alt ansvar?

Gjest Mener nå jeg
Skrevet

Så du mener at venninna kan fritas for alt ansvar?

Ja, dette er en bagatell. På samme måte som jeg ikke ville ha krevd erstatning om ei venninne sølte rødvin i sofaen min, hadde jeg absolutt ikke laget noen sak av dette.

Gjest Dukkemamma
Skrevet

Ja, dette er en bagatell. På samme måte som jeg ikke ville ha krevd erstatning om ei venninne sølte rødvin i sofaen min, hadde jeg absolutt ikke laget noen sak av dette.

Ok, takk for svar. Jeg ser poenget ditt.

Men for å snu det litt: hvis det var du som hadde stablet termosen slik at den velta og ødela et barns leker, ville ikke samvittigheten din da sagt at du kanskje burde erstatte det som ble ødelagt?

Gjest Polio
Skrevet

Vi er da for guds skyld ikke på vei inn i amerikanske tilstander her, er vi? Om du kan kreve erstatning fra foreningen hun hadde med gløggen til - hva i all verden får deg til å tro det??? Nei, shit happens - og synd er det, men dette erstatningstuller synes jeg du skal slutte å tenke på!!

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg er enig med deg.

Skrevet

Hvor stor flekke er det snakk om da? Er det bare litt hadde jeg vaska av det som gikk å vaskes bort, og så ville jeg tatt på klær og dukken og ikke tenkt mer på det. Ville ikke krevd erstatning fra noen. Synes det er tullete. Foreningen har ikke noe med dette å gjøre i hvert fall. :) Nesten komisk tanke.. Hvis noen skal kjøpe ny dukke så er det venninna di. Hadde jeg vært henne hadde jeg nok kjøpt ny dukke hvis de er ødelagt, men ikke for en liten flekk.

Synes også du burde passet på hvordan det ble stablet. Din bil, ditt ansvar. :) Jeg stabler alltid egen bil hvis det er mye som skal med.

Gjest Dukkemamma
Skrevet

Vi er da for guds skyld ikke på vei inn i amerikanske tilstander her, er vi? Om du kan kreve erstatning fra foreningen hun hadde med gløggen til - hva i all verden får deg til å tro det??? Nei, shit happens - og synd er det, men dette erstatningstuller synes jeg du skal slutte å tenke på!!

Hehe, ja, jeg skjønner at det med erstatning fra foreningen høres litt rart ut, uten at jeg har forklart det nærmere. Annet enn at både gløggen og ærendet var foreningens. Men blås i det. OM det skal være snakk om erstatning, så ser jeg jo at den i såfall måtte kommet fra henne personlig. Men jeg dropper vel hele saken, kanskje...

Gjest Dukkemamma
Skrevet

Hvor stor flekke er det snakk om da? Er det bare litt hadde jeg vaska av det som gikk å vaskes bort, og så ville jeg tatt på klær og dukken og ikke tenkt mer på det. Ville ikke krevd erstatning fra noen. Synes det er tullete. Foreningen har ikke noe med dette å gjøre i hvert fall. :) Nesten komisk tanke.. Hvis noen skal kjøpe ny dukke så er det venninna di. Hadde jeg vært henne hadde jeg nok kjøpt ny dukke hvis de er ødelagt, men ikke for en liten flekk.

Synes også du burde passet på hvordan det ble stablet. Din bil, ditt ansvar. :) Jeg stabler alltid egen bil hvis det er mye som skal med.

Takk for svar :)

Det var ganske store flekker, og går ikke an å vaske bort. Litt klissete også.

Det med foreningen ser jeg jo at blir litt søkt, selv om både gløggen og ærendet jo var foreningens.

Men jeg er glad jeg spurte her på DOL, for da får jeg også andres meninger, og jeg dropper nok hele saken. :)

Skrevet

Ja, enig, jeg ville heller ikke ha krevd erstatning for noe slikt.

Men da min sønn kasta opp i sofaen til noen venner, tilbød jeg meg å betale rensing. De takket nei til det, og da kjøpte jeg to flasker rødvin og ga bort som et lite "unnskyld" fra oss.

Det var jo et hendelig uhell, men det var jo ikke _deres_ hendelige uhell, og jeg synes det er den som det har gått ut over som bør være den som er storsinnet og sier at det går fint og at man ikke trenger å erstatte noe, ikke den andre som bare sier "pytt-pytt sånn skjer innimellom"! :-)

Gjest Mener nå jeg
Skrevet

Ja, enig, jeg ville heller ikke ha krevd erstatning for noe slikt.

Men da min sønn kasta opp i sofaen til noen venner, tilbød jeg meg å betale rensing. De takket nei til det, og da kjøpte jeg to flasker rødvin og ga bort som et lite "unnskyld" fra oss.

Det var jo et hendelig uhell, men det var jo ikke _deres_ hendelige uhell, og jeg synes det er den som det har gått ut over som bør være den som er storsinnet og sier at det går fint og at man ikke trenger å erstatte noe, ikke den andre som bare sier "pytt-pytt sånn skjer innimellom"! :-)

Helt enig der. Jeg hadde nok tilbudt meg å betale litt, om ikke kjøpt ny dukke. Venninnen gjorde det neppe med vilje.

Skrevet

Takk for svar :)

Det var ganske store flekker, og går ikke an å vaske bort. Litt klissete også.

Det med foreningen ser jeg jo at blir litt søkt, selv om både gløggen og ærendet jo var foreningens.

Men jeg er glad jeg spurte her på DOL, for da får jeg også andres meninger, og jeg dropper nok hele saken. :)

Det som er klissete kan du få vekk med våt klut og zalo. Så kan du legge dukka til tørk, eller bruke føner. Har gjort sånn p en jakke som måtte renses, og fikk flekken nesten helt bort (gløgg).

Tror det er like greit å droppe saken, selv om det var ergelig med ødelagte dukker. Tror venninna di vil synes du er sær hvis du ber om ny dukke til 600,- kr pga. gløgg-flekker. :)

Skrevet

Du var med, og burde passet på dette selv.

Men spiller det så mye rolle om dukkene har noen flekker da? De har jo stort sett på seg klær alikevel.

Gjest Elextra
Skrevet

Selvfølgelig KAN du kreve erstatning, men jeg synes ikke det er noe man gjør mellom venner. Med mindre det dreier seg om forsett og store beløp.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Prøv med Vanish på flekkene, bare pass på at du ikke sprayer noe i nærheten av der batteriet sitter. Jeg ville nok ikke betegnet en dukke med flekker som ødelagt så fremst alt fungerer som det skal, som andre sier så har dukker som oftest klær på. Og de fleste dukker med tøykropp blir nå møkkete ved bruk, så det er da ikke verdens undergang?

Personlig syns jeg ikke man krever erstatning etter et hendelig uhell.

Skrevet

Ok, takk for svar. Jeg ser poenget ditt.

Men for å snu det litt: hvis det var du som hadde stablet termosen slik at den velta og ødela et barns leker, ville ikke samvittigheten din da sagt at du kanskje burde erstatte det som ble ødelagt?

Jeg ville helt klart kjøpt en ny dukke, men jeg hadde aldri fått meg til å forvente eller forlange at en venninne skulle gjøre det annet om hun tilbød seg det selv.

sammfunnskritiker
Skrevet

Hør om reiseforsikringen din dekker det. Ikke helt umulig det.

Skrevet

Jeg syns hun burde tilbudt seg selv å erstatte dukken, eller i det minste å spleise med deg på en ny. Syns faktisk det er uhøflig av henne ikke å gjøre det. Hvis du velger å kjøpe en ny dukke, kunne du kanskje nevne for henne at du har måttet kjøpe en ny dukke pga gløggen hun hadde stablet opp som ble spilt ut...og så se om hun skjønner hintet.

Vet ikke om jeg hadde risikert at hun ble sur ved at jeg tok det opp direkte, på den annen side ville jeg nok vært litt sur selv hvis hun ikke sa noe.

Jeg er uenig med de under her som mener at du hadde mer ansvar enn henne.

Skrevet

Av venner krever man ikke sånt og en dukke er vel ikke akkurat ødelagt om den får flekker. Men det kan jo være at venninnen din er såpass gløgg at hun stikker innom en dag og har med en liten gave til datteren din?? Vi kan jo håpe det :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...