Gå til innhold

Risgrøt i stekeovn

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Syns alltid det tar så lang tid å stå å røre i grøten. Har hørt at noen pleier å sette den i stekeovnen med lokk på, men hvor mange grader og hvor lenge?

Skrevet

Kald ovn. 2 timer, kok opp grøten, sett den tilbake i 2 timer til, kok opp, spis.

Den kan selvfølgelig stå lenger hvis det passer sånn også.

Skrevet

Jeg pleier å koke sammen ris og vann som vanlig, har i melken litt etter litt og lar det koke opp mellom hver gang (synes det går fortere på den måten enn å helle i alt på en gang), deretter legger jeg på lokket, setter kjelen i stekeovnen som da står på ca. 70 grader. Der står den godt i både 2 og 4 timer. :o) Tar den så ut og gir den et oppkok på ovnen til den er passe tykk. Risen blir litt mer "bortkokt" på denne måten synes jeg, men det er lettvindt og godt.

Snorkfrøken
Skrevet

Kald ovn. 2 timer, kok opp grøten, sett den tilbake i 2 timer til, kok opp, spis.

Den kan selvfølgelig stå lenger hvis det passer sånn også.

Den kan da vel aldri bli ferdig i kald ovn?

tssss hihi

;o)

Gjest ChiengMai
Skrevet

tssss hihi

;o)

Haha, joda, det kan den faktisk. Bare prøv. Jeg pleier la den koke 15-20 minutter før jeg setter lokk på og har den inn i stekovnen. Etter at den har stått et par timer koker jeg den opp igjen og den er fiks ferdig.

candyqueen_83
Skrevet

Haha, joda, det kan den faktisk. Bare prøv. Jeg pleier la den koke 15-20 minutter før jeg setter lokk på og har den inn i stekovnen. Etter at den har stått et par timer koker jeg den opp igjen og den er fiks ferdig.

Etter at den har kokt i 20 min på plata er den jo snart ferdig uansett :P

candyqueen_83
Skrevet

Jeg pleier å koke sammen ris og vann som vanlig, har i melken litt etter litt og lar det koke opp mellom hver gang (synes det går fortere på den måten enn å helle i alt på en gang), deretter legger jeg på lokket, setter kjelen i stekeovnen som da står på ca. 70 grader. Der står den godt i både 2 og 4 timer. :o) Tar den så ut og gir den et oppkok på ovnen til den er passe tykk. Risen blir litt mer "bortkokt" på denne måten synes jeg, men det er lettvindt og godt.

Takk :o) Hørtes ut som en fin måte :)

Skrevet

Etter at den har kokt i 20 min på plata er den jo snart ferdig uansett :P

Ferdig etter 20 min? Jeg bruker ris som skal koke i 50 min jeg, det eneste som gir skikkelig god risgrøt etter min mening!

Bortsett fra Fjordland sin ferdige risgrøt, den er himla god!

Skrevet

tssss hihi

;o)

Visst blir den ferdig. Jeg bare koker opp melk og gryn før jeg setter det hele i kald ovn.

Det må være ordentlig langkokt ris, og jeg bruker ikke noe vann.

Skrevet

Kjøp ferdig risgrøt fra Fjordland, den er veldig god og du har ferdig grøt på noen få minutter. :o)

Skrevet

tssss hihi

;o)

Det samme kan du gjøre med fårikål.

Kok opp først og putt den i kaldt stekeovn.

OBS den må være helt nede i bunnen i stekeovnen.

Gjest Cezalion
Skrevet

Visst blir den ferdig. Jeg bare koker opp melk og gryn før jeg setter det hele i kald ovn.

Det må være ordentlig langkokt ris, og jeg bruker ikke noe vann.

Men om ovnen skal være kald hele tiden, kan man vel like greit sette kaserollen på benken, bordet eller hvor som helst?

Skrevet

Men om ovnen skal være kald hele tiden, kan man vel like greit sette kaserollen på benken, bordet eller hvor som helst?

Nei. Ovnen isolerer, så gryten holder seg varm, og kokeprosessen fortsetter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...