Gå til innhold

Metning

Anbefalte innlegg

Gjest Mediaskapt
Skrevet

Nå er det like før jeg får metning om all denne diskusjonen om muslimer i Norge og om terrorisme.

Tror i stor grad at dette er en mediaskapt konflikt, fordi de fleste muslimer jeg møtter på oppfører ser ganske normalt og er greie å ha med å gjøre.

Selv er jeg Høyre-mann, men jeg er likevel lei av alt det destruktive snakket til Frp om innvandrere som jeg synest grenser til det rasistiske. Det meste av det de sier er sant, men man kan finne negative sider med alle om man bare vil. Jeg føler FrP bare nevner de negative sidene.

Jeg ser at muslimer har ting i sin kultur som ikke kan aksepteres i Norge. F.eks søskenbarnekteskap og tvangsekteskap. Relegiøse fanatikere har heller ingenting i Norge å gjøre, som f.eks Krekar.

Dette er iallefall min mening om saken og vet at mange er av en helt annen oppfatning.

Gjest delvis enig
Skrevet

Du har vel rett i at konflikten mellom muslimer og andre i Norge i stor grad er skapt av media og pressgrupper på ytre høyre.

Men jeg tror også at ytre venstre også har hatt bidrag til konflikten. De har gitt inntrykk av at kritikk mot muslimer og innvandringspolitikk generelt er uttrykk for fremmedforakt. Så får andre sitt pass grundig påskrevet.

Hvorfor skjer denne konflikten om muslimer? Jeg tror ikke det er bare på grunn av de mediaoppblåste utenlandske konfliktene.

Globalt har islam gjennomgått er kraftig radikalisering. Så ser man utslag i langt mindre toleranse.

Og det som kanskje har gitt grobunn for panikken på ytre høyre: den muslimske delen av befolkningen vokser meget raskere enn resten av befolkningen. Om ingen markante endringer skjer vil den muslimske delen av befolkningen være i flertall. Da ryker muligheten for at ytre høyre får sin politikk gjennomført.

Folk flest er antagelig lei av å høre om dette i media. Det samme blir repetert til det kjedsommelige. Likevel er her en viss endring: i følge meningsmålinger er vi langt mindre positivt innstilt til muslimer nå enn før...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...