Gå til innhold

Noen spm om selvangivelsen

Anbefalte innlegg

Gjest dumme,dumme spørsmål=)
Skrevet

Kan være det er noen skikkelig tåpelige spørsmål, men det er første gang jeg ordner det selv uten mor=)

1: Når det står at jeg har gjeld på 6000 kroner fra en bedrift, men dette er feil, hvordan går jeg frem da?

2: Jeg og min samboer har felles gjeld på huset, men kun han fikk gjelden på selvangivelsen, hva skal jeg gjøre?

3: Har summen av gjeld noe å si på hva jeg får igjen på skatten? Liksom, om jeg har 2.4 million i gjeld, får jeg igjen mer eller mindre da?

4: Jeg står som eier på et annet hus, men dette ble skiftet over i 2006, hva gjør jeg daa?

takk for eventuelt svar. Vet jeg kan spørre likningskontoret, men da får jeg bare sanne vanskelige svar=)

fuji1365380447
Skrevet

1: Når det står at jeg har gjeld på 6000 kroner fra en bedrift, men dette er feil, hvordan går jeg frem da?

Du kan alltid endre opplysninger på selvangivelsen selv. Enten så fører du dette i det tomme feltet ved siden av posten på papiret, eller så går du inn på siden din på likningskontoret (kode står på arket) og endrer det elektronisk.

2: Jeg og min samboer har felles gjeld på huset, men kun han fikk gjelden på selvangivelsen, hva skal jeg gjøre?

Så lenge man ikke er gift så vil gjelden alltid bare føres på den ene parten. Dette må dere endre hvert år slik at det blir riktig. Det er ganske enkelt. Bare del gjelden i to, og før opp halvparten på deg og halvparten på ham. Dette gjør du på samme måte. Før inn riktig beløp i den tomme kolonnen.

3: Har summen av gjeld noe å si på hva jeg får igjen på skatten? Liksom, om jeg har 2.4 million i gjeld, får jeg igjen mer eller mindre da?

Jo mer gjeld du har jo mer får du igjen på skatten. Dette fordi gjeld gjelder som fradrag.

4: Jeg står som eier på et annet hus, men dette ble skiftet over i 2006, hva gjør jeg daa?

Da skal dette føres opp som inntekt.

Skrevet

Du kan alltid endre opplysninger på selvangivelsen selv. Enten så fører du dette i det tomme feltet ved siden av posten på papiret, eller så går du inn på siden din på likningskontoret (kode står på arket) og endrer det elektronisk.

Så lenge man ikke er gift så vil gjelden alltid bare føres på den ene parten. Dette må dere endre hvert år slik at det blir riktig. Det er ganske enkelt. Bare del gjelden i to, og før opp halvparten på deg og halvparten på ham. Dette gjør du på samme måte. Før inn riktig beløp i den tomme kolonnen.

Jo mer gjeld du har jo mer får du igjen på skatten. Dette fordi gjeld gjelder som fradrag.

Da skal dette føres opp som inntekt.

"Jo mer gjeld du har jo mer får du igjen på skatten. Dette fordi gjeld gjelder som fradrag. "

Nei, det er ikke gjelden som gir fradrag - det er rentene.

Skrevet

"Jo mer gjeld du har jo mer får du igjen på skatten. Dette fordi gjeld gjelder som fradrag. "

Dersom du nå står oppført med formueskatt, vil gjelden føre til at denne sannsynligvis blir o.

Du og samboeren må ikke bare dele gjelden, det er minst like viktig at dere gjelder rentene. Har du betalt 10.000 i renter, får du 2.800 mindre i skatt f.eks.

fuji1365380447
Skrevet

Sant nok.

Same, same, but different....

Skrevet

Dere må dele gjelda, og da får han sannsynligvis like mye mindre igjen som det du får mer igjen som følge av akkurat det punktet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...