Gå til innhold

selvangivelsen og lønn i utlandet...

Anbefalte innlegg

Gjest utvandrern
Skrevet

Jeg har meldt flytting til utlandet i 2005, men hadde noe permisjonspenger fra norge i 2006. Begynte også i 2006 å arbeide i mitt nye land, men ikke skattet til Norge, og ikke til mitt nye land heller, fordi det gjør man ikke det første året i jobb.

Fikk selvangivelsen i dag å der står det at inntekt i utlandet må skrives ned. Risikerer jeg å måtte skatte til NOrge av de pengene??

Gjest mandolina
Skrevet

"Dersom du ved utflytting ikke blir ansett emigrert, vil du fortsatt måtte levere selvangivelse og skatte til Norge for alle dine inntekter og din formue, uansett hvor i verden inntekten er opptjent, eller formuen befinner seg."

Kopiert fra www.skatt.no

Hilsen

Gjest utflyttet
Skrevet

"Dersom du ved utflytting ikke blir ansett emigrert, vil du fortsatt måtte levere selvangivelse og skatte til Norge for alle dine inntekter og din formue, uansett hvor i verden inntekten er opptjent, eller formuen befinner seg."

Kopiert fra www.skatt.no

Hilsen

Hva vil det si å være emigrert?

Jeg skal jo betale skatt til mitt nye land dette her året..Og har vel også betalt litt i fjor. men ikke alt....hmmm

Gjest mandolina
Skrevet

Se www.skatteetaten.no

Kopierte dette fra denne siden

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=53872&mainchapter=54106&chapter=54134&epslanguage=NO#54115

" 2.3.3 Utflytting for person som har vært bosatt minst 10 år i Norge

For person som har bodd i Norge minst 10 år før det inntektsår vedkommende tar fast opphold i utlandet, opphører skattemessig bosted i Norge etter skatteloven § 2‑1 (3) bokstav b tidligst etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det inntektsåret vedkommende tar fast opphold i utlandet. Vilkårene for opphør av skattemessig bosted er da at vedkommende:

* har tatt fast opphold i utlandet og

* i tillegg godtgjør for tre på hverandre følgende inntektsår etter det inntektsår vedkommende tar fast opphold i utlandet

o at han ikke har oppholdt seg her i mer enn 61 dager i det enkelte inntektsåret og

o at han eller hans nærstående verken eier, leier eller på annen måte disponerer bolig i Norge.

Personer som har bodd i Norge i minst 10 år, anses således skattemessig bosatt i Norge etter norsk intern rett i utreiseåret og de tre etterfølgende årene selv om de har tatt fast opphold i utlandet og ikke disponerer bolig eller oppholder seg her. Personer som den 1. januar 2006 er bosatt i Norge og har vært bosatt her i minst 10 år, kan således tidligst anses utflyttet etter norsk internrett 1. januar 2010.

Om skattestedet i den perioden skattyter fortsatt anses skattepliktig som bosatt i Norge når vedkommende ikke disponerer bolig her og oppholder seg mindre enn 61 dager i året her, se emne «Skattestedet» .

Om plikt til å levere selvangivelse, se emne «Selvangivelse mv. – plikt til å levere» ."

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Hva vil det si å være emigrert?

Jeg skal jo betale skatt til mitt nye land dette her året..Og har vel også betalt litt i fjor. men ikke alt....hmmm

Emigrert vil si at du har tatt fast bopel i utlandet og ikke har planer om at flytte tilbake til Norge og at du ikke har økonomiske interesser i Norge, ved f.eks. å eie eller leie fast eiendom, hus, leilighet, hytte eller lign.

Se linken jeg sendte til deg, fra skatteetatens sider.

Skatt og utland er ikke enkelt å forholde seg til.

Eks. får en utbetalt pensjon fra et annet land er denne pensjonen, ofte skattepliktig både i utbetalerlandet og i Norge. Men Norge har skatteavtaler med de fleste andre land, slik en unngår dobbeltbeskatning. (I prinsippet).

Hilsen

Gjest utflyttet
Skrevet

Emigrert vil si at du har tatt fast bopel i utlandet og ikke har planer om at flytte tilbake til Norge og at du ikke har økonomiske interesser i Norge, ved f.eks. å eie eller leie fast eiendom, hus, leilighet, hytte eller lign.

Se linken jeg sendte til deg, fra skatteetatens sider.

Skatt og utland er ikke enkelt å forholde seg til.

Eks. får en utbetalt pensjon fra et annet land er denne pensjonen, ofte skattepliktig både i utbetalerlandet og i Norge. Men Norge har skatteavtaler med de fleste andre land, slik en unngår dobbeltbeskatning. (I prinsippet).

Hilsen

Takk for svar, skal lese litt mer her..

Jeg regnes nok som emigrert, har fast bolig i utlandet barn som er bosatt i utlandet og mann som er fra det landet vi bor i. Høres merkelig ut om jeg må skatte for det jeg har tjent i mitt nye land når jeg allerede skatter en viss sum her og at jeg neste år skal skatte for det jeg har tjent dette året

Uff, jeg grøsser med tanken på det.........Kanskje jeg skal ta en telefon til skattemyndighetene..

Skrevet

Takk for svar, skal lese litt mer her..

Jeg regnes nok som emigrert, har fast bolig i utlandet barn som er bosatt i utlandet og mann som er fra det landet vi bor i. Høres merkelig ut om jeg må skatte for det jeg har tjent i mitt nye land når jeg allerede skatter en viss sum her og at jeg neste år skal skatte for det jeg har tjent dette året

Uff, jeg grøsser med tanken på det.........Kanskje jeg skal ta en telefon til skattemyndighetene..

OK, la oss starte med det første først. Har du meldt skattemessig utflytting, altså at du har forlatt landet for godt? Det holder ikke med en vanlig flyttemelding/adresseforandring til folkeregisteret.

Har dere fast eiendom i Norge, så kan dere glemme å få utflyttingen godkjent.

Som mandolina sier, så må du skatte av din utenlandske inntekt til Norge i tre år før de slipper taket. Det vil si at du må oppgi din inntekt på selvangivelsen. Gjør du det ikke, så risikerer du 30-60% straffeskatt i tillegg.

Det finnes regler for hvor mye, om noe, du skal skatte til Norge dersom du også betaler skatt i det landet du nå bor. Jeg har ikke oversikten, men det kan muligens være en ide for deg å melde deg inn i www.skattebetalerforeningen.no de har masse informasjon om dette. Med i medlemskapet får du også 1/2 time telefonhjelp dersom du trenger det. Ut over det så charger de ca. 1000 kr timen for å bistå.

Systemet er helt sinnsykt, men sånn er det bare. Dersom du aldri har tenkt å returnere til Norge, og landet du er i nå ikke har noen skatteavtaler e.l. med Norge, kan du bare gi faen i å betale noe som helst, men da huker de nok taket i deg dersom du setter en tå innefor grensa igjen.

Gjest i'm the tax man
Skrevet

Enhver som er skattemessig bosatt i Norge er i utgangspunktet skattepliktig hit for all formue og all inntekt, uansett vhor i verden det måtte være opptjent (globalskatteprinsippet).

Du vil ikke kunne anses skattemesisg emigrert fra Norge før tidligst fra og med det fjerde året etter at du flyttet ut, jf skatteloven §2-1 tredje ledd (se link), og selv da bare hvis du kan godtgjøre overfor ligningsmyndighetene (i selvangivelsen) at du oppfyller vilkårene i bestemmelsen.

Men det finnes unntak fra globalinntektsprinsippet, både i norsk lov og i skatteavtaler.

I skatteloven § 2-1 tiende ledd (se link) finnes det en viktig bestemmelse, som gjør at LØNN opptjent i utlandet i prinsippet blir skattefritt i Norge (men den utenlandkse lønna telles med i forhold til bunnfradragene i toppskatten etc).

Vilkåret er at du har hatt minst 12 måneders sammenhengende opphold i utlandet, med maksimalt opphold i Norge på 72 dager i løpet av enhver 12-månedersperiode.

Hvis dette gjelder for deg, kan du kreve skattenedsettelse etter denne bestemmelsen. Enkelt forklart betyr det at det først beregnes en smalet skatt på summen av utenlandslønna og all annen lønn og inntekt du hadde i 2006, og deretter nedsettes skatten med den forholdsmessig del som gjelder utenlandsinntekten. Du må legge ved et særskilt skjema til selvangivelsen.

Det kan også hende at du er unntatt fra norsk beskatning på lønnsintekten og/eller annen utenolandsinntekt som følge av skatteavtale mellom Norge og det landet du arbeidet i. Hvilket land var det?

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-004.html#2-2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...