Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ikke ut som de har fått med seg på selvangivelsen at jeg og mannen har giftet oss. Det er noen spørsmål om det fortsatt stemmer at jeg og samboer har felles barn og felles gjeld, så står det at jeg må opplyse om endringer. Så da får jeg vel skrive at vi har giftet oss i det minste. Vil det ha noe å si for skatten vår?

(Vi tjener begge normalt og har hus og gjeld på huset... har vel såvidt jeg har skjønt endel å si dersom den ene tjener lite/ingenting.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ettersom dere begge har inntekter som gjør at felles ligning av inntekt i "klasse 2" ikke lønner seg, er det ikke store forskjellen.

Gifte personer har større adgang til å flytte over inntektsposter og fradragsposter mellom hverandre, selv om den andre ikke er medansvarlig osv, men dette har ingen betydning for beskatningen lenger. I "gamle dager" kunne man sjonglere med poster frem og tilbake for å få lavest mulig skatt for begge, men nå er det ikke lenger porgressiv beskatning på den delen som det er muligheter for inntektsfradrag i.

Skrevet

Ja, ettersom dere begge har inntekter som gjør at felles ligning av inntekt i "klasse 2" ikke lønner seg, er det ikke store forskjellen.

Gifte personer har større adgang til å flytte over inntektsposter og fradragsposter mellom hverandre, selv om den andre ikke er medansvarlig osv, men dette har ingen betydning for beskatningen lenger. I "gamle dager" kunne man sjonglere med poster frem og tilbake for å få lavest mulig skatt for begge, men nå er det ikke lenger porgressiv beskatning på den delen som det er muligheter for inntektsfradrag i.

Ok, takk. :)

Skrevet

Litt vanskelig å gi deg helt klart svar. Normalt er det en fordel å føre gjeld med tilhørende gjeldsrenter på den av dere som har høyest skattbar inntekt på grunn av fradraget på gjeldsrenter. Da føres verdi av bolig på den som gjelden er ført på. Sånn har det vært tidligere, men ikke ta det for gitt nå.

Grunnen til at de ikke har fått det med seg at dere er gift, kan kanskje være at det skjedde sent på året. Skatteregler kan være litt ulike ettersom når i skatteåret folk har giftet seg.

Vil anbefale deg å slå opp i Lignings-ABC som du finner på nettet.

http://www.skatteetaten.no/MondoSearch/search.aspx?id=29566&q=Lignings-ABC&epslanguage=NO

Bruk søkefelt øverst til høyre med søkeord: ektefeller, gjeld, gjeldsrenter osv.

For spesielt interesserte kan Skattebetalerforeningen gi best hjelp:

http://www.skattebetalerforeningen.no/

Skrevet

Litt vanskelig å gi deg helt klart svar. Normalt er det en fordel å føre gjeld med tilhørende gjeldsrenter på den av dere som har høyest skattbar inntekt på grunn av fradraget på gjeldsrenter. Da føres verdi av bolig på den som gjelden er ført på. Sånn har det vært tidligere, men ikke ta det for gitt nå.

Grunnen til at de ikke har fått det med seg at dere er gift, kan kanskje være at det skjedde sent på året. Skatteregler kan være litt ulike ettersom når i skatteåret folk har giftet seg.

Vil anbefale deg å slå opp i Lignings-ABC som du finner på nettet.

http://www.skatteetaten.no/MondoSearch/search.aspx?id=29566&q=Lignings-ABC&epslanguage=NO

Bruk søkefelt øverst til høyre med søkeord: ektefeller, gjeld, gjeldsrenter osv.

For spesielt interesserte kan Skattebetalerforeningen gi best hjelp:

http://www.skattebetalerforeningen.no/

"Litt vanskelig å gi deg helt klart svar. Normalt er det en fordel å føre gjeld med tilhørende gjeldsrenter på den av dere som har høyest skattbar inntekt på grunn av fradraget på gjeldsrenter. Da føres verdi av bolig på den som gjelden er ført på. Sånn har det vært tidligere, men ikke ta det for gitt nå."

nei nei, dette tok slutt i 1992!! :-) Kom deg inn i samtida, gutt! ;-)

Caloni Makaroni
Skrevet

"Det er noen spørsmål om det fortsatt stemmer at jeg og samboer har felles barn og felles gjeld"

Kjære likningskontor,

I år er barn nummer 1 overdratt til min nye, mye penere kjæreste. Barn nummer 2 har jeg sagt fra meg, og min tidligere samboer oppdrar ham nå alene. Barn nummer tre er fortsatt felles, fram til 29.11.08.

mvh

Åsemor

Skrevet

"Det er noen spørsmål om det fortsatt stemmer at jeg og samboer har felles barn og felles gjeld"

Kjære likningskontor,

I år er barn nummer 1 overdratt til min nye, mye penere kjæreste. Barn nummer 2 har jeg sagt fra meg, og min tidligere samboer oppdrar ham nå alene. Barn nummer tre er fortsatt felles, fram til 29.11.08.

mvh

Åsemor

*noterer*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...