Gå til innhold

Provosert

Gjest Jævlig forbanna

Anbefalte innlegg

Gjest Jævlig forbanna
Skrevet

Jeg går hos en psykiatrisk sykepleier. Jeg har tre ganger vært innlagt på psykiatrisk avdeling. Alle de tre gangene har jeg sagt jeg ikke vil være med på samme forsknings-prosjekt. Jeg har gang på gang måttet forklare at jeg ikke vil det, fordi forskeren er min nærmeste nabo.

Nå har imidlertid forskeren fått tillatelse fra datatilsynet om at psykiatriske behandlere kan utlevere data om pasientene sine uten pasientenes samtykke. Min behandler hadde fylt ut skjemaet og det var klar til levering. Jeg ble så sint at jeg rev i stykker skjemaet.

Min behandler mener at det er jeg som er urimelig, fordi jeg ikke tenker på "forskningens beste".

Hva synes dere?

Gjest krremt
Skrevet

Du har god grunn til å være sint. De behandler deg respektløst. Pasientinformasjon er konfidensielt og bundet av taushetsplikt. Men ta dette med ro, ellers blir de bare vanskeligere å ha med å gjøre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dersom data kan identifiseres på person, skal det foreligge samtykke fra den det gjelder.

Dersom forskeren har fått et slikt samtykke fra Datatilsynet, er det helt sikkert anonymiserte data. Dvs at det ikke er mulig å koble deg til et bestemt tilfelle/case i datasettet.

Skrevet

Ditt ønske om å ikke delta i forskningen bør respekteres. Kan ikke se at de kan tvinge deg til dette. Spør om lovhjemmel for at du MÅ være med på dette?

Samtidig så er det trolig helt trygt å delta om du vil det og det kan jo være at dine erfaringer kan være noe som psykiatrien kan lære noe av. Om bare de neddopede, medgjørlige og flinke pasientene blir forsket på og hørt så vil vel neppe forskningen bære noe nyttig med seg...

Skrevet

Det er som NHD sier at dersom du ikke kan bli gjenkjent så kan de bruke opplysninger om deg uten at du vet det. Men dette dreier seg om opplysninger som kan gjøre at de ikke kan kjenne deg igjen på NOEN måte. Hvis du forklarer dette for behandleren din (hvorfor du ikke ønsker å delta) så bør enten behandleren din respektere dette eller gi deg en forklaring på hvorfor forskeren ikke har mulighet til å kjenne deg igjen og hva forskeren mottar av opplysninger om deg.

Dette kan dreie seg om opplysninger av typen: "Kvinnelig pasient behandlet med Lamictal 200 mg i 6 mnd. Positiv virkning etter 3 mnd og med et serumspeil på 18."

Det handler nok ikke om å utgi hele din person, men kun deler av deg som umulig kan gjenkjennes. Forskningen handler jo ikke om DEG, men om erfaringer som er gjort i forhold til pasienter generelt sett.

Men det er viktig at behandleren din tar deg på alvor synes jeg! Medvirkning i forskning skal være frivillig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...