Gå til innhold

Løs mage og alkohol


Gjest Kvinne 37 år

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne 37 år

Hei - har siden sep. 2006 "slitt" med løs mage etter inntak av alkohol. Det starter bestandig på morgenkvisten og jeg merker at magen begynner å jobbe og jeg må på do. Avføringen blir løsere for hver gang jeg må gå, og det holder på i ca. 2-4 timer, avhengig av mengden alkohol. Har prøvd meg litt frem ift. hva jeg drikker og hvor mye, men samme resultat. Sist var i helgen, tok 1 glass hvitvin (sammen med mat) og var 4-5 ganger på do på morgenen. Jeg er 37 år, kvinne, og har normal livsførsel, drikker alkohol av og til og synes det er synd at jeg ikke kan nyte 1 glass vin uten å få besvær av det. Hva kan dette være? Problemene startet etter en sydentur jeg var på. Drikker ikke øl, stort sett rød + hvit vin. Bør jeg undersøke dette nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillee_my88

får du samme problemene av cider/rusbrus/sprit? Mange tåler rødvin (spesielt rødvin pga det er mer av de stoffene i den) svært dårlig, vanligste er migrene, men klart noen kan vel reagerer med løs mage også. Derfor lurt å finne ut om du tåler alkohol i andre former, for å så heller snakke med de på vinmonopolet at du vil ha en vin med lite (tanninner er det vel det heter folk flest reagerer på..) eller prøver deg fram med unge/gamle viner, med mye eller lite syre osv og se om du finner en flaske du tåler og holde deg til den "typen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nurse Novel

All alkohol er jo egentlig gift som kroppen ønsker å bli kvitt. Diarè/løs mage er en av måtene å bli kvitt det på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Siden det begynte etter en sydentur,kan du kanskje for ordens skyld få tatt bakterie-prøver fra avføringen. Fastlegen din har utstyr og rutiner for dette. Amøber OG tarmpatogene bakterier bør utelukkes; dvs TO ulike prøver. Mest sannsynlig finnes ikke årsak. Du må eksperimentere med rikeligere væske-inntak samtidig med alkohol, kanskje en Immodium om kvelden kan være løsningen. Finn ut om det er noe annet du spiser/gjør samtidig med alkohol-inntak som kan være forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...