Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha familiebesøk i påsken, og jeg sitter her å skal skrive handleliste til butikkrunden senere idag... Men jeg greier ikke å komme på noe å lage til middag. Lurer litt på lammestek, men har aldri laget det før, og er litt i tvil om jeg kan greie det... Så om det er noen som kan fortelle meg hva som står på menyen hos dere i påska, er jeg takknemmelig:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Lammestek er faktisk lettere å lage enn mye annet, den "gjør seg selv" i ovnen. Godt med god saus til, men du kommer langt med posesaus iblandet fløte og sky fra steken.

Du finner oppskrifter i de fleste tradisjonelle kokebøker, eller du kan f.eks. forsøke denne: http://www.matprat.net/Recipe.aspx?artid=7515

Skrevet

Lammestek er faktisk lettere å lage enn mye annet, den "gjør seg selv" i ovnen. Godt med god saus til, men du kommer langt med posesaus iblandet fløte og sky fra steken.

Du finner oppskrifter i de fleste tradisjonelle kokebøker, eller du kan f.eks. forsøke denne: http://www.matprat.net/Recipe.aspx?artid=7515

Kanskje jeg skal ta sjansen på lammestek likevel da... Det jeg gruer meg til er å skjære den opp i skiver. Er redd det bare skal bli småbiter...:-)

Skrevet

Lammelår skal vi ha, og det er kjempeenkelt.

Det du trenger er et steketermometer som du stikker inn der det er mest kjøtt, og ikke så langt inn at det står på benet.

Stikk små hull i kjøttet og stikk inn hvitløksbåter.

Gni låret inn med salt, pepper, timian og litt hvitløkspulver hvis du liker det.

I ei dyp langpanne legger du gulerøtter som er skrelt og delt i 2-4, kålrot i biter, løk i båter og evt. andre grønnsaker.

Ha i 1-2 dl vann og legg låret oppå.

Sett stekeovnen på 150 grader og la låret stå i 2-3 timer. Når låret er ca 60-70 grader på steketermometeret, så er det ferdig.

Ta låret ut og la det hvile før du skjærer i det. Da fordeler kjøttsafta seg i kjøttet igjen.

Server med fløtegratinerte poteter og en kjempegod saus laget med sjyen fra steika og gjerne noen av grønnsakene som du har most. Ellers serverer du de stekte grønnsakene ved siden av steika.

Nam, nam, nam og kjempeenkelt :)

Gjest Elextra
Skrevet

Kanskje jeg skal ta sjansen på lammestek likevel da... Det jeg gruer meg til er å skjære den opp i skiver. Er redd det bare skal bli småbiter...:-)

Det går nok bra. Husk å la den hvile etter steking (dette står gjerne også i oppskriften), og bruk skarp kniv! Ingen krise om skivene ikke blir så pene, det er ikke mulig å skjære opp lammestek på samme måte som f.eks. svinestek, den er mye "løsere" i kjøttet.

Skrevet

Lammelår skal vi ha, og det er kjempeenkelt.

Det du trenger er et steketermometer som du stikker inn der det er mest kjøtt, og ikke så langt inn at det står på benet.

Stikk små hull i kjøttet og stikk inn hvitløksbåter.

Gni låret inn med salt, pepper, timian og litt hvitløkspulver hvis du liker det.

I ei dyp langpanne legger du gulerøtter som er skrelt og delt i 2-4, kålrot i biter, løk i båter og evt. andre grønnsaker.

Ha i 1-2 dl vann og legg låret oppå.

Sett stekeovnen på 150 grader og la låret stå i 2-3 timer. Når låret er ca 60-70 grader på steketermometeret, så er det ferdig.

Ta låret ut og la det hvile før du skjærer i det. Da fordeler kjøttsafta seg i kjøttet igjen.

Server med fløtegratinerte poteter og en kjempegod saus laget med sjyen fra steika og gjerne noen av grønnsakene som du har most. Ellers serverer du de stekte grønnsakene ved siden av steika.

Nam, nam, nam og kjempeenkelt :)

Tusen takk for tipset! Det høres veldig godt ut! Lurte på å kjøpe ferdig krydret lammestek, så da lurer jeg på om hvitløksbåtene skal droppes?

Skrevet

Tusen takk for tipset! Det høres veldig godt ut! Lurte på å kjøpe ferdig krydret lammestek, så da lurer jeg på om hvitløksbåtene skal droppes?

Det kommer vel an på hvordan og hvor mye lammet er krydret.

Hvitløken inni gjør at kjøttet inni smaker litt mer, så jeg tror nok at jeg kanskje hadde hatt dem i likevel. Nå skal det sies at jeg er veldig glad i hvitløk da .)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...