Gå til innhold

Er det meg som er urimelig?

Anbefalte innlegg

Gjest endelig ferie
Skrevet

Jeg har tatt fri fra jobb i påsken, og gledet meg til å ha en rolig hjemmepåske sammen med mine to barn. Så viser det seg at naboen nedenunder skal bruke påsken på å pusse opp. Han er en veldig hyggelig fyr, så jeg har lite lyst til å bli uvenner med dem. Problemet er at det er veldig slitsomt å høre på støyen (boring, saging, skraping) hele tiden. Om dagen er jeg ute, men når vi kommer hjem om ettermiddagen er vi slitne og trenger litt ro. Minstemann legger seg kl. 19.

Vi bor i blokk, i et sameie. Vi har ordensregler/forskrifter. Der står det at støy av oppussing ikke skal foregå etter kl. 21 om kvelden (noe jeg egentlig syns er temmelig sent når man har småbarn) og kl. 18 på lørdager, og at det ikke skal være slik støy på søn- og helligdager. Det står også at middagshvilen fra 17-18 skal respekteres.

Jeg viste ham disse reglene og han svarte at "Ja men jeg må jo pusse opp! Jeg er i full jobb så jeg har bare påsken å pusse opp på!" Jeg sa vennlig at jeg skjønner det, men at jeg regner med at han følger disse reglene, og at det ikke blir bråk etter 21 og i helligdagene.

Han virker sur på meg, og han virket som han syns jeg er urimelig. Jeg er usikker på om han kommer til å følge reglene eller ikke. Har så lite lyst til å måtte ta det opp flere ganger, det er så ubehagelig. Samtidig er det blitt slik at jeg gruer meg til å være hjemme i påsken, men jeg har ikke noe annet sted å dra. På dagtid er vi gjerne ute noen timer, men jeg har også mye jeg hadde tenkt å gjøre i fred og ro i huset.

Noen innspill?

Skrevet

Så lenge han holder seg til reglene må han få holde på alt han vil, synes jeg.

Skrevet

Jeg synes han bør respektere husordensreglene, men ellers må han nesten få lov til å bråke litt under oppussingen.

Gjest annlovinda
Skrevet

Så lenge han holder seg til husordensreglene må han jo få lov å bråke når han pusser opp?

Men jeg skjønner ikke at du skal bekymre deg på forhånd om han skal holde seg til reglene eller ikke?

Skrevet

Du kan ikke forvente på noen måte at det skal være dørgende stille på dagtid bare fordi du har ferie. Så lenge han holder seg til husreglene så har han sitt på det tørre. Og jeg skjønner dere begge to. Det er deilig å ha det helt stille, samtidig er det litt fortvilet når man er i full jobb og må pusse opp.

Må innrømme at jeg har boret ett og annet hullet i veggene på badet på søndager i vinter for i det hele tatt å få gjort ferdig badet mitt. Men jeg har ikke gjort det med glede nei.

Gjest lillee_my88
Skrevet

Så lenge han holder seg til reglene må han få holde på alt han vil, synes jeg.

høres ikke ut som de fleste har bodd i blokk her nei... dessverre så er regler og praksis to veldig forskjellige ting. Ja klart fyren skal få pusse opp og jobber og nå har fri osv, det forstår vi jo, men han må da for svarte forstå at andre vil ha fred og ro også? Forståelse og respekt MÅ gå begge veier! Jeg hadde forklart ham at "ville du likt å hatt småbarn og hatt en nabo som "bråker" hele tida? kan du være grei å respektere kveldstiden ihvertfall?" og om han ikke klarer å skjønne det, er det HAN som er urimelig.

Da min far skulle pusse opp leiligheten, så brukte han ettermiddagene/dagtid i helga, og jobbet fortest mulig av respekt for naboene, og får å bli ferdig fortest mulig selv og, er jo ikke koselig å bo i en leilighet fullt av bråk heller..og hadde noen bedt ham slutte litt tidligere på ettermiddagen (enig i at 21 er seint med unger,d er seint for voksne og å endelig kunne begynne en rolig kveld), at barna ville sove 19 f eks som du sier, så hadde han respektert det, og heller begynt en time tidligere på dagen (hvis mulig). flott å ha godt forhold til naboene, og han har faktisk ikke rett til å være sur på deg bare fordi du minner ham på normal folkeskikk og reglene i sameie.

Skrevet

Jeg vil tro at ikke alt er oppussingsarbeidet er like støyende. Så kanskje blir det ikke så ille som du tror? Kanskje kan du på en pen måte tipse om hvilket tidsrom på dagen dere blir mest ute, slik at det værste bråkearbeidet kan pågå da.

Gjest midia
Skrevet

Det står i reglene at det skal være stille på helligdager så nå fra torsdag og resten av påska så er det bare helligdager unntatt noen timer på lørdag.

Hvis dere har påskefri nå så legger vel ikke barna seg så tidlig heller sånn at nabon kan holde på litt utover kvelden.

Det må jo være mye bedre at naboen gjør seg fortest mulig ferdig sånn at bråket ikke drøyer i flere uker?

Skrevet

Jeg er nok enig i at mange antagelig ikke har bodd i blokk her. Jeg har bodd i blokk hele mitt liv og det er vanlig at man pusser opp fra 8 om morgenen til 15.30 hvis man har fagarbeidere og gjør man det sjøl så blir det fra 17.00 til 23 om kvelden de fleste steder. Pluss at man gjerne jobber hele helger og helligdager. De som jobber må jo gjøre det når de har anledning.

For meg som er hjemme på dagen er det like grusomt uansett når på døgnet det blir gjort. Det ble satt inn tre nye kjøkken her tidligere i vinter og jeg holdt på å forgå av borring i betongen i ukesvis. Og det var polakker som jobbet så de holdt på fra tidlig morgen til seint på kvelden. Sånn er det bare å bo i blokk.

Skrevet

Jeg hadde også blitt seriøst gretten om jeg skulle pusse opp i påsken og en kjip nabo kom og viftet med reglene.

Hvis du står på disse reglene betyr det i praksis at han bare kan glemme å pusse opp.

Ja, du er urimelig!

Gjest endelig ferie
Skrevet

Du kan ikke forvente på noen måte at det skal være dørgende stille på dagtid bare fordi du har ferie. Så lenge han holder seg til husreglene så har han sitt på det tørre. Og jeg skjønner dere begge to. Det er deilig å ha det helt stille, samtidig er det litt fortvilet når man er i full jobb og må pusse opp.

Må innrømme at jeg har boret ett og annet hullet i veggene på badet på søndager i vinter for i det hele tatt å få gjort ferdig badet mitt. Men jeg har ikke gjort det med glede nei.

Jeg forventer da ikke at det skal være stilt på dagtid?! Hvis du leser innlegget mitt ser du at det jeg ba ham om, var at han følger de reglene som sameiet i fellesskap har kommet fram til. Altså at han kan pusse opp på dagtid (unntatt i middagshvilen) hverdager og lørdager (fram til 21 eller 18), men ikke helligdager.

Grunnen til at jeg bekymrer meg, er at han holdt på til 23 her en kveld selv om jeg sa fra da klokka var 22 at nå syns jeg det holdt (det skulle vært stilt kl.21).

Jeg blir så fortvilet fordi jeg har ikke noe sted å gjøre av meg. Det er jo her jeg bor! Prøver å gå ut/tur på dagtid, men er sliten når jeg kommer hjem. Ser fram til at noen få av påskedagene skal det være stille.

Skrevet

Jeg må bare si at jeg føler så enormt med deg!! Det er et H.....E å høre på sånt..Jeg ble sykemeldt ifjor sommer og var dårlig.. Må bare si at jeg ble verre.. Det dundret fra 7 om morgenen tillangt på dag..Det dirret i betongen!!!Vi bor i blokk og jeg er glad vi ikke har unger enda!Unner ingen dette bråket...samtidig med unger og alt!!

Skrevet

høres ikke ut som de fleste har bodd i blokk her nei... dessverre så er regler og praksis to veldig forskjellige ting. Ja klart fyren skal få pusse opp og jobber og nå har fri osv, det forstår vi jo, men han må da for svarte forstå at andre vil ha fred og ro også? Forståelse og respekt MÅ gå begge veier! Jeg hadde forklart ham at "ville du likt å hatt småbarn og hatt en nabo som "bråker" hele tida? kan du være grei å respektere kveldstiden ihvertfall?" og om han ikke klarer å skjønne det, er det HAN som er urimelig.

Da min far skulle pusse opp leiligheten, så brukte han ettermiddagene/dagtid i helga, og jobbet fortest mulig av respekt for naboene, og får å bli ferdig fortest mulig selv og, er jo ikke koselig å bo i en leilighet fullt av bråk heller..og hadde noen bedt ham slutte litt tidligere på ettermiddagen (enig i at 21 er seint med unger,d er seint for voksne og å endelig kunne begynne en rolig kveld), at barna ville sove 19 f eks som du sier, så hadde han respektert det, og heller begynt en time tidligere på dagen (hvis mulig). flott å ha godt forhold til naboene, og han har faktisk ikke rett til å være sur på deg bare fordi du minner ham på normal folkeskikk og reglene i sameie.

Jeg HAR faktisk bodd i blokk ;o)

Skrevet

Jeg forventer da ikke at det skal være stilt på dagtid?! Hvis du leser innlegget mitt ser du at det jeg ba ham om, var at han følger de reglene som sameiet i fellesskap har kommet fram til. Altså at han kan pusse opp på dagtid (unntatt i middagshvilen) hverdager og lørdager (fram til 21 eller 18), men ikke helligdager.

Grunnen til at jeg bekymrer meg, er at han holdt på til 23 her en kveld selv om jeg sa fra da klokka var 22 at nå syns jeg det holdt (det skulle vært stilt kl.21).

Jeg blir så fortvilet fordi jeg har ikke noe sted å gjøre av meg. Det er jo her jeg bor! Prøver å gå ut/tur på dagtid, men er sliten når jeg kommer hjem. Ser fram til at noen få av påskedagene skal det være stille.

Du skrev ikke noe om det i det første innlegget, bare at du hadde vist ham reglene. Selvfølgelig skal han ikke holde på lengre enn til kl. 21! Da kan du klage ham inn til styret.

Gjest endelig ferie
Skrevet

Du skrev ikke noe om det i det første innlegget, bare at du hadde vist ham reglene. Selvfølgelig skal han ikke holde på lengre enn til kl. 21! Da kan du klage ham inn til styret.

Hvis han holder på lenger kan jeg klage til styret sier du.

Vel, for det første er styret (tre personer) bortreist hele påsken.

For det andre har vi et styre (især leder) som fungerer svært dårlig i forhold til konfliktløsning, og som egentlig bare kjører sitt eget løp (tar parti for en osv). Problemet i sameiet vi bor, er at det er så vanskelig å få noen til å stille til styret, og eneste vi til slutt fikk var han her, som bare ville stille hvis han fikk masse penger for det (dobbelt av det som var før).

Skulle inderlig ønske det var andre å stemme på som leder, for generalforsamlingen er ganske snart. Men selv er jeg alenemor til to, og har rett og slett ingen kapasitet.

Men men , dette var nå på siden av det jeg egentlig skrev om da. Bare at jeg altså ikke tror det vil nytte å klage til noen.

illuminatum
Skrevet

Det står i reglene at det skal være stille på helligdager så nå fra torsdag og resten av påska så er det bare helligdager unntatt noen timer på lørdag.

Hvis dere har påskefri nå så legger vel ikke barna seg så tidlig heller sånn at nabon kan holde på litt utover kvelden.

Det må jo være mye bedre at naboen gjør seg fortest mulig ferdig sånn at bråket ikke drøyer i flere uker?

Lørdag er vel ikke helligdag?

Gjest midia
Skrevet

Lørdag er vel ikke helligdag?

Lørdag kl 18 eller var det 20 så ringes påskehøytiden inn igjen.

• 2 uker senere...
Gjest Herrejemini
Skrevet

Ja, det er du som en sær.

Om du vil ha det så stille, foreslår jeg at du reiser til en avsidesliggende hytte e.l neste ferie, evt. kjøper deg en enebolig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...