Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en hyggelig (helt sant :o)) telefonsamtale med trygdekontoret i dag! Litt sånn off the record ble jeg anbefalt å søke om høyere barnebidrag fra min eksmann.

I dag betaler han 4960 kr for fire barn i alderen 8 - 17. Dette er en privat avtale, som har stått "stille" i 5 år. Han er umulig å samarbeide med, økning vil han ikke høre snakk om.

Men Trygdekontoret/Nav sa jeg skulle regne ut bidrag på bidragsveilederen, for ett og ett barn, for så å legge sammen. Jeg gjorde dette, og kom frem til at han skal betale omtrent det dobbelte. Kan det stemme? Er det noe som heter max-beløp, og gjelder det uansett hvor mange barn? Og uansett inntekt?

Min årsinntekt er 200.000, og har skatteklasse 2. Han tjener ca. 470.000, usikker på skatteklasse. Han har tre av barna 2-3 dager i mnd, eldstemann nekter samvær med ham. Han betaler aldri _noe_ annet til dem (hverken klær/sko, utstyr, skolebøker til videregående osv), da han er bestemt på at det umulig kan koste så mye å ha barn. Selv cruiser han rundt i stadig lekrere biler, har flotte merkeklær, tipp-topp utstyr osv. Vet det ikke er relevant, synes bare det vitner om hans egoisme i forhold til barna.

Vet at noen vil si jeg bør være fornøyd med det jeg mottar i bidrag, noen har sikkert mindre. Men samtidig vet jeg om andre som mottar mer enn meg for to barn. Og jeg har ikke verdens beste økonomi, pga store boutgifter osv, så om jeg kan ha rett på mer, ønsker jeg å søke.

Er faktisk usikker på om jeg tør søke forhøyet bidrag, for har hørt at jeg kan være uheldig, og komme ut i en sum på kr. 0,-?? Er det mulig??

Kan han komme og si at han heller skal ha barna oftere - enn å betale meg mer?? Ville vært typisk ham, men ikke interessant for hverken barna eller meg, og bakgrunnen for et slikt "ønske" vil jo være fullstendig feil.

Vil noen hjelpe meg her, med hva jeg kan og ikke kan (bør)? Tusen takk.

Gjest liten løve
Skrevet

Bestill time hos de for å være sikker... Synes ikke du skal være fornøyd. Han tjener dobbelt så mye som deg. Har barna lite og det blir 1000 kr pr barn pr måned... lite

Skrevet

Det er riktig som trygdekontoret sier. Du skal bare være oppmerksom på én ting, underveis står det et beløp på ham som er hans "bidragsevne". Summen av alle fire bidrag, før samværsfradrag, kan ikke overstige dette.

Han kan selvfølgelig ønske mer samvær, men han kan ikke kreve det. Hvis du nekter, blir det som idag. Da kan han ta det til retten, men er det økonomiske grunner bak, tror jeg det er et tapsforetagende.

Skrevet

Det er riktig som trygdekontoret sier. Du skal bare være oppmerksom på én ting, underveis står det et beløp på ham som er hans "bidragsevne". Summen av alle fire bidrag, før samværsfradrag, kan ikke overstige dette.

Han kan selvfølgelig ønske mer samvær, men han kan ikke kreve det. Hvis du nekter, blir det som idag. Da kan han ta det til retten, men er det økonomiske grunner bak, tror jeg det er et tapsforetagende.

Ju-hu :o) Bidragsevnen hans er på over 14.000 pr. mnd!!

Takk så mye for svar, og for at du gjorde meg oppmerksom på dette!

Synes det rett og slett blir for tåpelig om han plutselig skulle "ønske" mer samvær, veldig gjennomskuelig at det er isåfall KUN for økonomiske grunner. Godt å høre du tror en evt rettslig avgjørelse vil legge vekt på dette.

Han har nemlig allverdens tid til å ha dem oftere, men interessen er laber. Dvs, han _sier_ ofte han vil ha dem mer, for han har så god tid osv. Men selve handlingene motstrider jo dette fullstendig. Jeg har faktisk skrevet ned alt samvær fra Juli mnd, i 2006, så jeg har god dokumentasjon, sånn sett. Er ikke redd for at det blir sjekket, for å si det sånn.

Vet ikke om jeg vil nekte ham mer samvær. Altså det vil si - jeg ville ikke gjort det om han virkelig ville det _før_ jeg søker om forhøyet bidrag. Om du skjønner hva jeg mener. På den annen side synes jeg samværet slik det er i dag, er nok. Så så mye mer samvær ville jeg aldri gitt ham frivillig, uansett. Han er lite pedagogisk, og ingen omsorgsperson med ansvarsfølelse, for å si det sånn. Jeg tror også det vil bli rett og slett for _dumt_ om han plutselig vil ha mer samvær pga dette.

Skrevet

Bestill time hos de for å være sikker... Synes ikke du skal være fornøyd. Han tjener dobbelt så mye som deg. Har barna lite og det blir 1000 kr pr barn pr måned... lite

Tusen takk for svar, liten løve! Herlig å høre fra andre at jeg ikke er storforlangende, som ønsker høyere bidrag. Jeg vil gjerne kunne gi dem mer, av både sunnere mat, _mere_ mat (de spiser vanvittig mye :)), kunne kjøpe mer klær til dem, sports- og musikkutstyr osv, osv. Det vil jeg ha større anledning til om bidraget øker, og ja - jeg vil bestille time på Trygdekontoret, og søke! :)

Skrevet

Ju-hu :o) Bidragsevnen hans er på over 14.000 pr. mnd!!

Takk så mye for svar, og for at du gjorde meg oppmerksom på dette!

Synes det rett og slett blir for tåpelig om han plutselig skulle "ønske" mer samvær, veldig gjennomskuelig at det er isåfall KUN for økonomiske grunner. Godt å høre du tror en evt rettslig avgjørelse vil legge vekt på dette.

Han har nemlig allverdens tid til å ha dem oftere, men interessen er laber. Dvs, han _sier_ ofte han vil ha dem mer, for han har så god tid osv. Men selve handlingene motstrider jo dette fullstendig. Jeg har faktisk skrevet ned alt samvær fra Juli mnd, i 2006, så jeg har god dokumentasjon, sånn sett. Er ikke redd for at det blir sjekket, for å si det sånn.

Vet ikke om jeg vil nekte ham mer samvær. Altså det vil si - jeg ville ikke gjort det om han virkelig ville det _før_ jeg søker om forhøyet bidrag. Om du skjønner hva jeg mener. På den annen side synes jeg samværet slik det er i dag, er nok. Så så mye mer samvær ville jeg aldri gitt ham frivillig, uansett. Han er lite pedagogisk, og ingen omsorgsperson med ansvarsfølelse, for å si det sånn. Jeg tror også det vil bli rett og slett for _dumt_ om han plutselig vil ha mer samvær pga dette.

Jeg var kanskje uklar angående retten.

Han kan godt komme til å få mer samvær. Men det vil være et økonomisk tapsforetagende. For selv om han da får lavere bidrag, får han høyere samværskostnader, og ikke minst, han må betale en fet advokatregning.

Skrevet

Jeg var kanskje uklar angående retten.

Han kan godt komme til å få mer samvær. Men det vil være et økonomisk tapsforetagende. For selv om han da får lavere bidrag, får han høyere samværskostnader, og ikke minst, han må betale en fet advokatregning.

Okay, da - liker tanken på at han kan få "svi" litt :) Neida, seriøst så håper jeg å slippe rettslig gang, vi har klart oss hittil uten det, selv med mye værre problemstillinger. Men mannen er jo en tikkende bombe på noen områder, så vi får se. Men jeg velger å håpe og tro at vi greier det uten å måtte gå til retten. Blir skremt bare av tanken, faktisk, så tusen takk for opp-backende støtte! :)

Skrevet

Okay, da - liker tanken på at han kan få "svi" litt :) Neida, seriøst så håper jeg å slippe rettslig gang, vi har klart oss hittil uten det, selv med mye værre problemstillinger. Men mannen er jo en tikkende bombe på noen områder, så vi får se. Men jeg velger å håpe og tro at vi greier det uten å måtte gå til retten. Blir skremt bare av tanken, faktisk, så tusen takk for opp-backende støtte! :)

Men hvis han har vettet i behold, får han ikke "svi". Da klarer han å regne ut selv at det å gå til retten for å få mer samvær, med tanke på å spare penger, bare er dumt. Han vil jo ikke spare noe penger på det.

Skrevet

Men hvis han har vettet i behold, får han ikke "svi". Da klarer han å regne ut selv at det å gå til retten for å få mer samvær, med tanke på å spare penger, bare er dumt. Han vil jo ikke spare noe penger på det.

Nei det har du rett i, men korttenkt - det er han. Han sluttet bla å jobbe overtid, fordi han da fryktet han ville betale mer i bidrag. Dette hørte jeg fra sjokkerte arbeidskolleger, som han hadde sagt det til. De synes det var ille at han var så dønn egoistisk i forhold til barna. Tror ikke han _ser_ det, engang, selv om det er så åpenlyst.

Men det er klart som du sier, at viss han _taper_, så blir han ikke akkurat rikere. Er det omvendt om jeg skulle bli den tapende part? (Føler barna blir mer tapende part om han får så veldig mye mer samvær). Og det har ingenting med bitterhet ovenfor ham å gjøre.

Skrevet

Nei det har du rett i, men korttenkt - det er han. Han sluttet bla å jobbe overtid, fordi han da fryktet han ville betale mer i bidrag. Dette hørte jeg fra sjokkerte arbeidskolleger, som han hadde sagt det til. De synes det var ille at han var så dønn egoistisk i forhold til barna. Tror ikke han _ser_ det, engang, selv om det er så åpenlyst.

Men det er klart som du sier, at viss han _taper_, så blir han ikke akkurat rikere. Er det omvendt om jeg skulle bli den tapende part? (Føler barna blir mer tapende part om han får så veldig mye mer samvær). Og det har ingenting med bitterhet ovenfor ham å gjøre.

Hvis han vinner, blir han neppe rikere da heller.

Han får lavere bidrag, men større utgifter med barna. Og han må uansett betale advokatregningen. Bidraget skal reduseres med betydelige summer for å kompensere for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...