Gå til innhold

Et hjertesukk om kvinnfolk og vekt

Anbefalte innlegg

Gjest sportygirl
Skrevet

Spis så mye du vil for min del, var ikke det som var poenget.

blir bare litt oppgitt.

De trådene her kommer med jevne mellomrom.Og jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan det virker som noen tilsynelatende mister nattesøvnen avden overvektige naboen som kjøpte 2 sjokolader i butikken. Som om det skulle vært de selv som bærte på de ekstra kgene.

Det virker som det er noe med overvekt som provoserer så enormt , og det skjønner jeg ikke helt. Hvordan noen kan bry seg så utrolig over om noen veier for mye eller ikke..

Hvis det hadde vært en nær venninne så ville jeg kanskje oppmuntret til å endre livstilen.

Men en del av de som skriver innlegg her om overvekt på dol har jeg på følelsen ikke akkurat har verken folkehelseproblematikk eller den enkeltes overvektige vel i tankene. Mer en slags måte å hevde seg selv på. Kjenner en nettvenn som hele tiden skulle påpeke hvor patetisk en person var fordi han ikke slanket seg eller gikk ned i vekt. Dette var ikke av omtanke men en slags måte å hevde seg selv på , rakke ned på , kritisere etc.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

14

• Babette

3

• fei1365380229

3

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229
Skrevet

Jeg veier litt for mye og vil gå ned. Men jeg lar ikke det definere meg som person og går rundt og hater og synes jeg ser så himla forferdelig ut. Vil du helst at jeg skal gjøre det? Ville DU føle deg bedre da. Om jeg hele tida gikk rundt og hatet kroppen min og ergret meg over de kgene jeg hadde for mye. beklager at jeg må skuffe deg.

Jeg tror de aller fleste som er overvektige vet det godt selv.Poenget er at det er vel et personlig valg.Hva man dytter i kroppen sin eller om man blir overvektig.

Jeg synes det er finest å være slank , det er lettere å finne kule klær , og man er mer attraktiv for gutta. Helt klart.Men jeg er overvektig , sånn er det. Og jeg vet godt at jeg var mer attraktiv når jeg veide 10 kg selv. Likevel har jeg nå blitt litt overvektig. Jeg er et tenkende smart menneske som forstår konsekvensene av de handlingene jeg foretar meg. Jeg er faktisk ikke dum. Men det er et personlig valg. Min kropp,min helse..blablabla. Jeg driver forøvrig å går ned i vekt .

Og poenget er hvorfor bryr du deg så mye om hva folk evt veier? Rett og slett komisk.

f

Jeg har forøvrig prøvd å ha sånne prosjekter hvor jeg ikke gjør annet enn å være seriøsø og flink. Men jeg spiser når jeg kjeder meg eller er deppa.Så beste medisin mot overvekt for meg er å ha det gøy og være aktiv. Det innebærer også å gå ut på byen , på restaurant , på treningssenter og stranda whatever.

Følte ikke helt at dette svaret skulle til meg. Jeg sa da ingenting negativt om noen, bare at jeg følte meg feit i moteklærne som er trange og tettsittende.

Hva andre føler og gjør bryr jeg meg ikke noe om.

Gjest sportygirl
Skrevet

Følte ikke helt at dette svaret skulle til meg. Jeg sa da ingenting negativt om noen, bare at jeg følte meg feit i moteklærne som er trange og tettsittende.

Hva andre føler og gjør bryr jeg meg ikke noe om.

min feil :P . Det skulle egentlig ikke til deg.Men ble litt rot tydeligvis.

tzatziki1365380058
Skrevet

jeg tror at det er tilfelle hos endel av de som virkelig er store.

Men altså det er et generelt overvektsproblem i befolkningen nå.Et stort gjenomsnitt av oss veier altså mer og er overvektige. Hos disse er det nok ofte små endringer som skal til som å bevege seg litt mer og spise mindre. Altså et generelt folkehelseproblem.

Jeg mener at en primært har ansvar for sin egen helse og at staten kan kun gjøre sitt beste med å forebygge i forbindelse med å gi barn gode vaner i skoletiden.Men foreldrene er fortsatt de viktiste forbildene. Mange barn vokser jo opp med særdeles dårlige odds til å få overvektsproblem i voksen alder siden de i tidlig alder får sin usunne livstil.

Det er ikke staten eller samfunnet sitt ansvar at en ikke trimmer eller klarer å holde vekta. Og sånn må det også være. Personlig ansvar.

Forøvrig er det et enormt behov etter hjelp til overvektige. Mange vil og ønsker å gå ned i vekt. Helsevesenet kan ikke møte pågangen. Diverse kurs som fedon og grete roede har hjulpet mange også fordi de tilbyr et felleskap og mer personlig oppfølging. Men det koster forferdelig mye da. Kanskje kunne det være greit å subsidiere dette en smule? eller at man kan dra fra det på skatten.

Vi kan selvfølgelig låse noen inne på svalbard og tvinge de til å mosjonere og låse kjøleskapene og selvfølgelig vil de gå ned da. Men vi lever i en verden hvor det er enormt stor tilgang på mat overalt. og den er billig og tilgjengelig. Og det er dette samfunnet vi skal leve i. Så da må det bli opp til den enkelte. Om vi ikke skal bli en versjon av nazityskland hvor usunn mat er forbudt etc.

Jeg tenker nok stort sett på de virkelig store, når jeg tenker på overvekt. Men så er det sannsynligvis sånn at moderat overvekt faktisk ikke er noe veldig stort helseproblem. Var i kontakt med en lege på Spesialistklinikken for overvekt og diabetes, for ei stund siden, og han mener at den helseskadelige overvekten begynner på et mye "høyere" nivå enn BMI på 25. Det samme vet jeg at blir sagt på Aker.

Jeg kan ikke tenke meg at det er BMI på 27 det snakkes om i forhold til at overvektige diskrimineres på arbeidsmarkedet, heller. I så fall er det virkelig skremmende.

Jeg er enig i at folk er ansvarlig for egen helse, men at sterk overvekt bør behandles som sykdom, og at tilbud opparbeides i forhold til det. I forhold til de "vektendringene" i samfunnet, så er vel igjen det viktigste å forebygge.

Gjest spinoff
Skrevet

blir bare litt oppgitt.

De trådene her kommer med jevne mellomrom.Og jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan det virker som noen tilsynelatende mister nattesøvnen avden overvektige naboen som kjøpte 2 sjokolader i butikken. Som om det skulle vært de selv som bærte på de ekstra kgene.

Det virker som det er noe med overvekt som provoserer så enormt , og det skjønner jeg ikke helt. Hvordan noen kan bry seg så utrolig over om noen veier for mye eller ikke..

Hvis det hadde vært en nær venninne så ville jeg kanskje oppmuntret til å endre livstilen.

Men en del av de som skriver innlegg her om overvekt på dol har jeg på følelsen ikke akkurat har verken folkehelseproblematikk eller den enkeltes overvektige vel i tankene. Mer en slags måte å hevde seg selv på. Kjenner en nettvenn som hele tiden skulle påpeke hvor patetisk en person var fordi han ikke slanket seg eller gikk ned i vekt. Dette var ikke av omtanke men en slags måte å hevde seg selv på , rakke ned på , kritisere etc.

Neida, jeg føler ikke noe voldsom trang til å hevde meg på ett anonymt forum.

Sier bare min personlige mening. Om det sårer noen så beklager jeg det.

Jeg vet det ikke er lett å snu hele livet sitt opp/ned i løpet av en uke, men om man er overvektig og ikke liker det så bør det være mulig å få gjort noe med det også.

Det er faktisk mye late folk i samfunnet vårt, ikke bare når det gjelder overvekt men masse annet også som har ett problem de vil ha fikset men det er for mye slit så de gidder ikke. Det sier noe om en person, det er min mening og det står jeg for til graven.

Men eksperten tzatziki påstår hardnakket det er feil ;-)

Gjest sportygirl
Skrevet

Jeg tenker nok stort sett på de virkelig store, når jeg tenker på overvekt. Men så er det sannsynligvis sånn at moderat overvekt faktisk ikke er noe veldig stort helseproblem. Var i kontakt med en lege på Spesialistklinikken for overvekt og diabetes, for ei stund siden, og han mener at den helseskadelige overvekten begynner på et mye "høyere" nivå enn BMI på 25. Det samme vet jeg at blir sagt på Aker.

Jeg kan ikke tenke meg at det er BMI på 27 det snakkes om i forhold til at overvektige diskrimineres på arbeidsmarkedet, heller. I så fall er det virkelig skremmende.

Jeg er enig i at folk er ansvarlig for egen helse, men at sterk overvekt bør behandles som sykdom, og at tilbud opparbeides i forhold til det. I forhold til de "vektendringene" i samfunnet, så er vel igjen det viktigste å forebygge.

oki.

I ukebladene og debattprogrammene etter nytttår fikk man intrykket av helsekrise fordi "VI" blir feitere og feitere. Og Sylvia Brustad skulle slanke norge og sånn. Hehe.

Gjest sportygirl
Skrevet

Jeg vet det ikke er lett å snu hele livet sitt opp/ned i løpet av en uke, men om man er overvektig og ikke liker det så bør det være mulig å få gjort noe med det også.

Det er faktisk mye late folk i samfunnet vårt, ikke bare når det gjelder overvekt men masse annet også som har ett problem de vil ha fikset men det er for mye slit så de gidder ikke. Det sier noe om en person, det er min mening og det står jeg for til graven.

Jeg tror man skal være forsiktig med å generalisere folk med overvekt. Hos noen så er overvekten utrykk for at de kun er litt for glad i mat og for late.For andre så er det en dyp depresjon eller mestringsmekanisme.

Den mangel på viljestyrke logikken kan man vel vanskelig bruke når det er en person som feks har enorm viljestyrke i forbindelse med jobb etc.Det finnes plenty av de som har svært stor viljestyrke når det gjelder å sørge for behovene til familie eller jobb.Så overvekt behøver altså ikke si noe annet om en person enn at den har et overvektsproblem men så kan det også selvfølgelig vise at personen sliter med avhengighetsproblematikk og "medisinerer" seg med mat.

Gjest spinoff
Skrevet

Jeg tror man skal være forsiktig med å generalisere folk med overvekt. Hos noen så er overvekten utrykk for at de kun er litt for glad i mat og for late.For andre så er det en dyp depresjon eller mestringsmekanisme.

Den mangel på viljestyrke logikken kan man vel vanskelig bruke når det er en person som feks har enorm viljestyrke i forbindelse med jobb etc.Det finnes plenty av de som har svært stor viljestyrke når det gjelder å sørge for behovene til familie eller jobb.Så overvekt behøver altså ikke si noe annet om en person enn at den har et overvektsproblem men så kan det også selvfølgelig vise at personen sliter med avhengighetsproblematikk og "medisinerer" seg med mat.

Var inne på det tidligere, jeg vet det finnes mange med sykdommer av både fysisk og psykisk art, sikkert også annen problematikk men å fronte diksujsonen som de er i flertall, det tror jeg er feil.

Gjest sportygirl
Skrevet

Var inne på det tidligere, jeg vet det finnes mange med sykdommer av både fysisk og psykisk art, sikkert også annen problematikk men å fronte diksujsonen som de er i flertall, det tror jeg er feil.

så du mener at de som kanskje bare mangler kontroll på akuratt spisingen og vekt delen av livet sitt er i mindretall.

Og at flertallet av overvektige lider generelt på mangel på viljestyrke og avhengighetsproblematikk?

Hva er nå viljestyrke også , Det er plenty med menn med ølvom som gjerne kunne blitt kvitt magen sin.Men så setter de for stor på øl og chipsen når de ser fotballkampen.Altså at de tydeligvis vurderer det til å være mer viktig enn å bli kvitt ølvommen.

Veldig mange sier de vil slanke seg , og de ønsker å gå ned. Men noe helt helt annet er om de er villig til å gjøre det som skal til for å gå ned i vekt.

Slankeindustrien er et bevis på det.Folk vil ha en kjapp løsning med en pille.gå ned i vekt uten å jobbe for det.Gå ned raskt i vekk og ikke behøve å ofre noe. Men sånn er det jo ikke. For de som er overvektig ,altså digre kreves det ofte en total omlegging av kost og mosjonsvaner over lengre tid. Og den må være varig. Det er tydeligvis noen som tar valget at det gidder de ikke og forblir overvektig.

Ingen må slanke seg ned eller gå ned i vekt. Man må ikke spise noe. Men jeg har tro på at man må bli klar for det selv. Og at når man selv tar valget om dette vil jeg..Dette vil jeg virkelig og det er ikke fordi familien maser eller for at kjæresten skal like meg bedre,det er fordi jeg selv vil det. Det gjelder uansett hva man vil oppnå. Da er en klar for innføre de endringene som er nødvendig for å gå ned i vekt , få A på eksamen etc.

tzatziki1365380058
Skrevet

Eksperten tzatziki sier at det er veldig få som gjør drastiske endringer i livet. Forskjellen er at jeg ikke er så snørrhoven at jeg kaller det latskap.

Du kan ironisere alt du vil, men det skader deg jo ikke å kanskje kunne akseptere at du ikke er ekspert på alt.

Det er ikke noen lettfattelig måte å få oversikt over dette temaet på, men du kan jo feks. lese Hoggs lærebok i Social Psychology, Den er pensum på bachelor - nivå, og inneholder blant annet en del om endringsprosesser og sosial påvirkning. Ikke minst inneholder den en fortreffelig beskrivelse av hvordan vi har tendens til å fortolke andre ut i fra forutsetninger om deres "natur", mens vi stort sett skylder på omgivelsene dersom vi selv ikke får til noe, eller tråkker feil. Dette er veldokumentert forskning, og det er mye som sier meg at du ikke er annerledes enn folk flest på det området. Finn Skårderuds "uro" er også en ok innfallsvinkel, blant annet til overvekt og spiseforstyrrelser. Akkurat når det gjelder overvekt og endringsprosesser, så har hun "hovedlegen" på Aker uttalt seg en del i mediene i det siste. Husker ikke hva hun heter, men hun har gode innspill til overvektsproblematikk som flere kunne ha nytte av å høre.

Det er forresten temmelig lavmål å ikke tore å snakke til den det angår, men i stedet baktale til andre personer her inne. Du må gjerne gjøre det, men siden du syntes jeg var så slem mot deg med den Churchill - kommentaren i stad....Den var ikke helt alvorlig ment, da - og det regner jeg med at du skjønner.

tzatziki1365380058
Skrevet

oki.

I ukebladene og debattprogrammene etter nytttår fikk man intrykket av helsekrise fordi "VI" blir feitere og feitere. Og Sylvia Brustad skulle slanke norge og sånn. Hehe.

Det med helsekrise stemmer sikkert, dersom utviklingen ikke stopper, og vi ender opp med "amerikanske tilstander". Men moderat overvekt innebærer i følge en del "eksperter" ikke nødvendigvis økt helserisiko. Men tror ikke de er helt enige, de heller.

Det som er veldokumentert,og som stadig gjentas, er at det er bedre å være overvektig i en sunn kropp enn slank i en usunn kropp. I så fall bør vel fokuset helst være på mosjon og sunn mat, men ikke nødvendigvis lite mat. Jeg er så dårlig på å ta vare på kilder, og gidder ikke lete opp, heller. I alle fall er det mitt inntrykk etter å ha fulgt med på diskusjonen og lest en del om det. Har overvekt i familien, men den skyldes faktisk sykdom - noen av de også - og har derfor fulgt litt ekstra med de siste årene.

Gjest spinoff
Skrevet

Eksperten tzatziki sier at det er veldig få som gjør drastiske endringer i livet. Forskjellen er at jeg ikke er så snørrhoven at jeg kaller det latskap.

Du kan ironisere alt du vil, men det skader deg jo ikke å kanskje kunne akseptere at du ikke er ekspert på alt.

Det er ikke noen lettfattelig måte å få oversikt over dette temaet på, men du kan jo feks. lese Hoggs lærebok i Social Psychology, Den er pensum på bachelor - nivå, og inneholder blant annet en del om endringsprosesser og sosial påvirkning. Ikke minst inneholder den en fortreffelig beskrivelse av hvordan vi har tendens til å fortolke andre ut i fra forutsetninger om deres "natur", mens vi stort sett skylder på omgivelsene dersom vi selv ikke får til noe, eller tråkker feil. Dette er veldokumentert forskning, og det er mye som sier meg at du ikke er annerledes enn folk flest på det området. Finn Skårderuds "uro" er også en ok innfallsvinkel, blant annet til overvekt og spiseforstyrrelser. Akkurat når det gjelder overvekt og endringsprosesser, så har hun "hovedlegen" på Aker uttalt seg en del i mediene i det siste. Husker ikke hva hun heter, men hun har gode innspill til overvektsproblematikk som flere kunne ha nytte av å høre.

Det er forresten temmelig lavmål å ikke tore å snakke til den det angår, men i stedet baktale til andre personer her inne. Du må gjerne gjøre det, men siden du syntes jeg var så slem mot deg med den Churchill - kommentaren i stad....Den var ikke helt alvorlig ment, da - og det regner jeg med at du skjønner.

Det er du som er selvutnevnt ekspert her, jeg bare sier det jeg tror og syns og ting jeg har erfart. Ikke ett eneste sted har jeg påstått noe i nærheten av det.

Hva er det egentlig du prøver å bevise med all din ekspertise og kløkt? At det finnes svært få overvektige som er late og som ikke har ork til å gjøre noe med problemet?

Ligger det alltid massive traumer og elendig oppdragelse og gud veit hva bak fedme?

Selvfølgelig gjør det ikke det.

Du sa en smart ting og det er at det ikke er noen lettfattelig måte å ha noen oversikt over dette, det er helt riktig men likevel mener du å ha den virker det som?

Nei jeg tar meg ikke nær av en gretten gammel dame :-)

Gjest spinoff
Skrevet

Det er du som er selvutnevnt ekspert her, jeg bare sier det jeg tror og syns og ting jeg har erfart. Ikke ett eneste sted har jeg påstått noe i nærheten av det.

Hva er det egentlig du prøver å bevise med all din ekspertise og kløkt? At det finnes svært få overvektige som er late og som ikke har ork til å gjøre noe med problemet?

Ligger det alltid massive traumer og elendig oppdragelse og gud veit hva bak fedme?

Du sa en smart ting og det er at det ikke er noen lettfattelig måte å ha noen oversikt over dette, det er helt riktig men likevel mener du å ha den virker det som?

Begynner å bli trøtt surrer fælt her nå, ett innlegg som forsvant.

Jeg forstår ikke helt hva du vil fram til, har overvektige null odds til å gå ned i vekt?

fei1365380229
Skrevet

min feil :P . Det skulle egentlig ikke til deg.Men ble litt rot tydeligvis.

Den er grei :)

tzatziki1365380058
Skrevet

Ikke er jeg gretten og ikke er jeg gammel. Du har bare problemer med at noen kan noe om det du synser om. Det at endring er vanskelig og faktisk nesten umulig for mange, er barnelrdom hvis man flger litt med.Jeg er ikke eskpert, forresten, men jeg leser masse skrevet av eksperter. Det skulle jeg ;nske flere gjorde!

Hvis du sier at overvektige er late i forhold til mosjon, kunne jeg godt si at jeg tror at det stemmer - for en del. Du sier at overvektige generelt er late - i startinnlegget ditt. Det blir sagt veldig ofte, og det er mildt sagt tull og uhyre stigmatiserende for en stor gruppe mennesker. Hvis du kunne uttale deg noenlunde nyansert, kan det jo hende det er mulig a du har noe a bidra med p omradet (skriver p en pc uten norske bokstaver, ikke lett)

tzatziki1365380058
Skrevet

Ikke er jeg gretten og ikke er jeg gammel. Du har bare problemer med at noen kan noe om det du synser om. Det at endring er vanskelig og faktisk nesten umulig for mange, er barnelrdom hvis man flger litt med.Jeg er ikke eskpert, forresten, men jeg leser masse skrevet av eksperter. Det skulle jeg ;nske flere gjorde!

Hvis du sier at overvektige er late i forhold til mosjon, kunne jeg godt si at jeg tror at det stemmer - for en del. Du sier at overvektige generelt er late - i startinnlegget ditt. Det blir sagt veldig ofte, og det er mildt sagt tull og uhyre stigmatiserende for en stor gruppe mennesker. Hvis du kunne uttale deg noenlunde nyansert, kan det jo hende det er mulig a du har noe a bidra med p omradet (skriver p en pc uten norske bokstaver, ikke lett)

Gjest spinoff
Skrevet

Joda jeg har da moderert meg endel i forhold til at alle overvektige er late hvis du vil legge merke til det.

Jeg syns fortsatt ikke overvektige er attraktive, som jeg startet med.

En ting jeg derimot er sikker på er at i mine snart 15år med aktiv trening har møtt mange overvektige som har klart å forandre på det, det er ikke førstesideoppslag som du påstod ett sted i denne smørja og å forandre livet sitt er heller ikke så umulig selv om det er barnelærdom for deg.

Å spise litt annerledes og mosjonere litt er ikke som å få en som er lam til å gå.

Skrevet

Det er da ikke overvekt og overdrevent inntak av is denne tråden dreier seg om...? Her er det vel heller snakk om jenter/damer som er normalvektige som er misfornøyde likevel!? Ettersom jeg forsto det....

Jeg forsto det som deg. At det var snakk om normalvektige til lett overvektige kvinner med flotte, frodige kropper det var snakk om - ikke bælfeite med sykelig fedme.

tzatziki1365380058
Skrevet

Begynner å bli trøtt surrer fælt her nå, ett innlegg som forsvant.

Jeg forstår ikke helt hva du vil fram til, har overvektige null odds til å gå ned i vekt?

Nei, alt er mulig. Men i følge statistikken er det vel 90 % eller så som går opp igjen i løpet av et par år, så det er dårlige odds for å holde vekten, og jeg tror det skyldes at det for de fleste av oss er veldig vanskelig å gjøre varige, store livsstilsendringer. Men det er naturligvis mulig. Jeg var bare veldig uenig i at det nødvendigvis skyldes generell latskap når folk ikke greier det.

Men det har du jo moderert deg på, og da skal ikke jeg si et pip mer :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...